Gå til innhold

Program For Overklokking av AMD XP 2800+ Barton


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg tenkte plutselig her i dag at jeg måtte prøve å overklokke prosessoren min litt. Jeg prøvde litt i bios, men synest det er mye greiere å gjøre det via software. Jeg har til nå prøvd ClockGen og nVidia system utility.

Systemet jeg kjører:

 

AMD XP 2800+ Barton

A7N8X-E

TwinMos 2x512 + 256 PC3200

Vifte på Prosessor, Termaltake Volcano 2(?)

 

Jeg er ikke ute etter å sette noen overklokkingsrekord eller noe slik, så det blir kun for morro. Og vist jeg får det til så er det jo greit om pcen blir litt raskere uten at det går noe særlig ut over stabiliteten.

 

Det jeg lurte på i første omgang var om det finnes noen andre program som lagrer overklokkingen slik at man har samme innstillinger hver gang man rebooter. De programmene jeg har prøvd bare stiller seg tilbake til standard innstillingene etter reboot.

 

Og så lurte jeg litt på det med å stille volten, om det er noe som er verd å begi seg utpå? Jeg vil iallefall ikke utsette prosessoren for så veldig høy risiko heller.

Hva skjer om man bare øker volten og ikke fsb?

 

Nå ligger prosessoren min på 36 grader idle her, og jeg har fått fsb opp i 179. Har vore oppe i 185, men da reboota pcen litt sånn nå og da, men var ikke noe varmt. Er det kanskje her det hjelper å stille på volten?

 

Nå ble det litt mange spørsmål på samme tid her, men jeg blir i alle fall glad for de svar jeg måtte få ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Det greieste er å klokke fra bios.

Cpu'en og hovedkortet ditt burde kunne klokkes ganske mye.

Har selv en Barton 2500+ og deluxe utgaven av det hovedkortet. (I en skuff...)

 

Gå inn i bios og øk FSB. Når pc begynner å bli ustabil øker du volt til cpu.

PASS PÅ TEMPERATUREN!!

 

Når du passerer 200MHz FSB bør du begynne å tenke på å redusere hastigheten på minnet.

 

Det finnes en del guider rundt på forumet som forklarer mye bedre enn jeg gjør her.

Dette var hurtigversjonen...

Lenke til kommentar

I skuffen ja;P Var der mitt også skulle ligget=P

 

Takker så mye for svar, var en kortversjon jeg trengte:)

 

Men ingen programmer som lagrer innstillingene slik at man må overklokke på nytt for hver reboot?

 

Jeg kan klokke ganske mye sier du, hvor mye tror du det er mulig å overklokke den og likevel ha et stabilt system?

Lenke til kommentar

Ja det skulle man tro:) Hvilken form for kjøling hadde du da, og hvor mye varme tåler prosessoren?

 

Jeg klokker den fra bios nå. Har bare begynt litt forsiktig, ikke begynt på volten enda. Men jeg lurer litt på den cpu stepping tingen. Den står på 12,5 nå, men ser den går helt opp til 16. Er det et bra triks å stille på den?=)

 

EDIT:

 

Har nå komt opp på 190mhz fsb, og 1,800V på Vcore.

Jeg har prøvd på 195, men da kommer den ikke lengre enn til loadinga av windows.. jeg prøvde også med 1,825V. Da fikk den lasta windows, men reboota før jeg fikk gjort noe mer. Er det lurt å stille så mye mer på Volten? Er det bare temperaturen jeg må passe på da? For isåfall har jeg mye å gå på. Har ikke vert oppe i mer enn 38 grader, ligger på 37 idle. Er kanskje Strømforsyninga mi for svak for å kjøre høyere volt? Er en NorthQ på 400watt. Har kun to harddisker og et simpelt Radeon9600 kort, så det er vel ikke så mye annet som stjeler power...

Endret av djupevik
Lenke til kommentar

Jeg brukte vannkjøling.

Hvor mye varme prosessoren tåler vet jeg ikke, men jeg ville prøvd å holde den under 60 grader på load.

 

Multiplier kan du stille på.

Trikset er å redusere på den så du får høyest mulig FSB.

 

Strømforsyningen din er helt ok. Hadde akkurat samme selv.

 

Hvilken kjøling har du?

38 grader, er det på full load?

 

Barton er noen beist når det gjelder å produsere varme, så den tempen der virker litt lav...

 

Hvilken hastighet går minnet ditt på?

 

Har du redusert slik at pci og agp bussen ikke går for fort?

Det setter en effektiv stopper for all klokking om du ikke gjør det.

Lenke til kommentar
er et ikke sånn at ved for høy VCore så kan det forekkomme elektromigrasjon og at man da brenner cpu selv om temp er lav?

6191902[/snapback]

Elektromigrasjon er jo noe som som regel tar litt lengre tid enn den tiden man bruker en cpu (på dette forumet) (lavere temp hjelper), såvidt jeg vet. Men du kan drepe chipen momentant med alt for høy spenning, og da hjelper det ikke om tempn er lav.

Lenke til kommentar

Masse grei informasjon her :)

 

Grunnen til at jeg får så lav temperatur har sine grunner. Jeg har vinduet oppe og en bordvifte som kjører kald luft inn i pcen.. på en varm sommerdag med kabinettet lukka så ligger den på 48-50grader:P

 

Men det kan jo hende temperaturmåleren på hk ikke måler helt riktig..?

 

Minnet mitt kjører på samme speed som prosessoren. altettersom hva jeg klokker den til. De er av typen 3200. Kanskje det er lurere å bare kjøre de på 200 uansett?

Lenke til kommentar
du kan selge den til meg? så har jeg en backup cpu :p 200 kr?

6193406[/snapback]

 

Hehe, da blir jeg sittende med et HK jeg iallefall kke får bruk for...

 

Kanskje det er lurere å bare kjøre de på 200 uansett?

 

Du får bedre ytelse om du kjører de på 200 ja, men det skal ikke ha noe å si for hvor langt du får klokket.

 

Hmmm. Nå har jeg boken foran meg her.

1. Gå inn i bios.

2. Gå inn på Advanced Chipset Features.

3. La multiplier være som den er.

4. Juster opp CPU External Freq litt av gangen.

5. Juster Memory Frequency slik at den blir mest mulig lik 200MHz.

Justeres i % synes jeg å huske? Må regne litt da.

6. Slå av FSB og AGP Spread spectrum.

7. Sett AGP frequency til 66 Mhz. Mener denne også låser pci på 33.

8. Gå ut og lagre.

9. Gjenta til du ikke får økt FSB mer. Da kan du evt redusere multiplier og fortsette...

 

Håper dette hjelper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...