Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløs 3G/EDGE Router Produkter/Erfaringer *LØST*


Anbefalte innlegg

Som emnetittel tilsier er jeg på jakt etter en trådløs EDGE/3G router, grunnen til det er ganske enkelt at jeg ikke har ADSL eller kabel muligheter for internett.

 

Routeren må ha mulighet for å "ringe" opp selv, slik at jeg kun logger meg på det trådløse nettet for instant access.

 

Noen bjeller som ringer noe sted? Har surfet litt rundt og funnet en del produkter, men virker ikke som noen nettbutikker har en slik løsning.

 

Og vil et 3G/EDGE kort fra england fungere med et Netcom abn?

 

Noen som har erfaringer med tilsvarende løsning?

Endret av dale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som emnetittel tilsier er jeg på jakt etter en trådløs EDGE/3G router, grunnen til det er ganske enkelt at jeg ikke har ADSL eller kabel muligheter for internett.

 

Routeren må ha mulighet for å "ringe" opp selv, slik at jeg kun logger meg på det trådløse nettet for instant access.

 

Noen bjeller som ringer noe sted? Har surfet litt rundt og funnet en del produkter, men virker ikke som noen nettbutikker har en slik løsning.

 

Og vil et 3G/EDGE kort fra england fungere med et Netcom abn?

 

Noen som har erfaringer med tilsvarende løsning?

6184144[/snapback]

 

3G/EDGE ruter har jeg ikke sett til salgs i Norge (mener imidlertid også å huske jeg leste om noe sånt på utenlandske sider...)

 

Min erfaring: Jeg har en stasjonær PC med Windows XP, PCI-PCMCIA adapter og Sony Ericsson GC85 EDGE PCMCIA-kort. Denne PC'en ringer automatisk opp internett ved oppstart, og om forbindelsen blir brutt. Nettverksporten på denne PC'en har jeg så koblet til LAN-porten på en trådløs ruter. Her kunne jeg egentlig klart meg med et trådløst aksesspunkt, men de er like dyre som en ruter, og har bare en LAN-port -jeg behøvde flere utganger for kablet nettverk. (Når man kobler "nettilgangen" til en av LAN-portene deaktiverer man i praksis ruterfunksjonaliteten, så ruteren fungerer som et kombinert aksesspunkt og switch) Med ICS aktivert deler så denne pc'en ut nett til resten av mitt interne nettverk.

 

Dette fungerer i hovedsak greit, men av og til faller forbindelsen ned på 0,0kb/s hastighet uten å bli helt brutt, og jeg må da restarte styreprogrammet for Sony Ericsson-kortet for å komme på nett igjen.. :thumbdown:

 

Jeg vil anta at et kort fra f.eks. England vil virke i Norge, så lenge det støtter våre GSM-frekvenser (900/1800MHz), men har ikke førstehånds erfaringer her.

Lenke til kommentar

Hiver meg med jeg.

 

sitter desverre i samme situasjon, så jeg lurer i grunn også på om noen har peiling på EDGE og linux? GC85 sony ericsson?

kunne godt tenkt meg å satt opp en liten linuxboks som router, så jeg slipper å ha adapterkortet i min noe ustabile pc.

 

EDIT etter å ha tenkt litt:

 

forresten noen av dere som plages med EDGE og Bittorrent?

jeg kan laste ned hva som helst hvor lenge som helst fra andre plasser (ftp, http etc) men hvis jeg prøver med bittorrent så låser maskinen seg etter kort tid, og som regel får jeg en bluescreen som henviser til systemfil GC85XX.net

kan ikke tro noe annet enn at det er bittorrent som gjør dette siden jeg kan gjøre hva jeg vil ellers.

Endret av Rocket
Lenke til kommentar
Som emnetittel tilsier er jeg på jakt etter en trådløs EDGE/3G router, grunnen til det er ganske enkelt at jeg ikke har ADSL eller kabel muligheter for internett.

 

Routeren må ha mulighet for å "ringe" opp selv, slik at jeg kun logger meg på det trådløse nettet for instant access.

 

Noen bjeller som ringer noe sted? Har surfet litt rundt og funnet en del produkter, men virker ikke som noen nettbutikker har en slik løsning.

 

Og vil et 3G/EDGE kort fra england fungere med et Netcom abn?

 

Noen som har erfaringer med tilsvarende løsning?

6184144[/snapback]

 

3G/EDGE ruter har jeg ikke sett til salgs i Norge (mener imidlertid også å huske jeg leste om noe sånt på utenlandske sider...)

 

Min erfaring: Jeg har en stasjonær PC med Windows XP, PCI-PCMCIA adapter og Sony Ericsson GC85 EDGE PCMCIA-kort. Denne PC'en ringer automatisk opp internett ved oppstart, og om forbindelsen blir brutt. Nettverksporten på denne PC'en har jeg så koblet til LAN-porten på en trådløs ruter. Her kunne jeg egentlig klart meg med et trådløst aksesspunkt, men de er like dyre som en ruter, og har bare en LAN-port -jeg behøvde flere utganger for kablet nettverk. (Når man kobler "nettilgangen" til en av LAN-portene deaktiverer man i praksis ruterfunksjonaliteten, så ruteren fungerer som et kombinert aksesspunkt og switch) Med ICS aktivert deler så denne pc'en ut nett til resten av mitt interne nettverk.

 

Dette fungerer i hovedsak greit, men av og til faller forbindelsen ned på 0,0kb/s hastighet uten å bli helt brutt, og jeg må da restarte styreprogrammet for Sony Ericsson-kortet for å komme på nett igjen.. :thumbdown:

 

Jeg vil anta at et kort fra f.eks. England vil virke i Norge, så lenge det støtter våre GSM-frekvenser (900/1800MHz), men har ikke førstehånds erfaringer her.

6184392[/snapback]

 

Jeg bruker trådløs aksesspunkt til ruter, men får ikke til å dele internett forbindelsen (har forbindelse mellom maskinene for deling av filer), dette har vell noe med oppsette på rutern å gjøre, er det noen som har tips på hvilket oppsett som fungerer

bruker linksys ruter og trådløs pci kort i pc'en

:hmm:

Lenke til kommentar

Jeg hadde i 6mndr en bærbar med Windows XP og ICS for å få delt NetComs 3G/UMTS kort på et par maskiner her hjemme. Men jeg ble lei ustabilitet, og lette en stund etter en Linux/BSD/Unix distro jeg kunne bruke til dette. Uten hell. Jeg sjekket derfor etter hw dette kan kjøres på, og fant ut at det finnes noen alternativer.

 

Jeg har skaffet en Linksys WRT54G3G, som er et samarbeid mellom Linksys og Vodafone.

 

De jeg spurte i de ulike webshoppene her i Norge, ante ikke om den ville virke med NetCom eller Telenor, men jeg tok sjansen og bestilte en. Jeg har selv NetCom (med et Option Globetrotter kort), og etter å ha endret litt i routeren (satt internet.netcom.no som APN, samt lagt inn PIN kode), fungerte dette perfekt.

 

Det eneste den ikke gjør, er å ringe opp automatisk når jeg f.eks starter browseren. Jeg må trykke på en liten rød knapp på routeren for å koble opp "linja". Man kan sette at den skal kobles ned ved x antall minutter idle, eller igjen, bruke knappen når man skal koble ned igjen.

 

Ellers har denne trådløst 54Mbit, samt det meste annet man finner på en trådløs router. Jeg er hvertfall strålende fornøyd så langt :D

 

Routeren finnes ved produktsøk på hw.no.

Lenke til kommentar
Hjelper det ikke å sette enable på auto connect. under tabben setup|3g/umts network?

den står jo som disable som default.

6188348[/snapback]

 

Nei dessverre, den kobler bare opp når man setter i strøm på routeren. Ikke når man fyrer f.eks mailklienten sin.

Lenke til kommentar

Har søkt litt og funnet noe jeg tror kan være alternativer:

 

http://www.3g.co.uk/PR/July2004/8016.htm

 

http://www.3g.co.uk/PR/Feb2005/9061.htm

 

http://presslink.dlink.com/pr/?prid=241

( D-Link DI-725)

 

Sistnevnte står det en del om rundt om kring men har ikke funnet noe "kjøp her" linker...

 

Søken etter den optimale 3g routern fortsetter!

 

(og auto oppringing er et must.!)

Lenke til kommentar
Jeg bruker trådløs aksesspunkt til ruter, men får ikke til å dele internett forbindelsen (har forbindelse mellom maskinene for deling av filer), dette har vell noe med oppsette på rutern å gjøre, er det noen som har tips på hvilket oppsett som fungerer

bruker linksys ruter og trådløs pci kort i pc'en

:hmm:

6188105[/snapback]

 

Hva slags forbindelse har du til internett? Forklar nærmere..

Om du prøver å dele ut (trådløs) nettforbindelse fra en PC som nevnt her, så må aksesspunktet settes opp med fast IP i området 192.168.0.xxx (IKKE 192.168.0.1, siden denne brukes av Windows Internet Connection Sharing) og DHCP server-funksjonen deaktiveres (ICS fungerer som DHCP-server) Sett opp klient-PC'ene til å motta IP fra DHCP-server, med 192.168.0.1 som gateway, og du burde være på nett. Klient-PC'ene kan forøvrig også settes opp med faste IP'er (192.168.0.xxx), men da må man såvidt jeg vet dessuten legge inn DNS-serveradresser, noe som ikke trengs med dynamisk IP.

Lenke til kommentar
Jeg bruker trådløs aksesspunkt til ruter, men får ikke til å dele internett forbindelsen (har forbindelse mellom maskinene for deling av filer), dette har vell noe med oppsette på rutern å gjøre, er det noen som har tips på hvilket oppsett som fungerer

bruker linksys ruter og trådløs pci kort i pc'en

:hmm:

6188105[/snapback]

 

Hva slags forbindelse har du til internett? Forklar nærmere..

Om du prøver å dele ut (trådløs) nettforbindelse fra en PC som nevnt her, så må aksesspunktet settes opp med fast IP i området 192.168.0.xxx (IKKE 192.168.0.1, siden denne brukes av Windows Internet Connection Sharing) og DHCP server-funksjonen deaktiveres (ICS fungerer som DHCP-server) Sett opp klient-PC'ene til å motta IP fra DHCP-server, med 192.168.0.1 som gateway, og du burde være på nett. Klient-PC'ene kan forøvrig også settes opp med faste IP'er (192.168.0.xxx), men da må man såvidt jeg vet dessuten legge inn DNS-serveradresser, noe som ikke trengs med dynamisk IP.

6190336[/snapback]

 

Har akkurat samme konfig. som du med pcmcia kort i pc, sony ericsson edge kort , linksys ruter med kabel fra nettverkkortet på pc'en til 1 av de 4 LAN portene på ruteren.

skal nettverkkortet på pc'en ha en annen IP enn 192.168.0.1 ? eller skal ruteren dele denne ut automatisk til alle maskiner også klient pc ?

Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv

eh ja, men synes du sa "auto oppringing er et must.!" som det slår lenger opp i postene her,så lurte jeg også på om den linksys'en kunne det, men det kan den jo tydligvis ikke.

Endret av Sletet+adslkfjv
Lenke til kommentar
Gjest Sletet+adslkfjv

synes det høres litt rart ut at den ikke skal kunne logge på automatisk, men ifølge posten til enrg så kan den ikke det. men om den skal kunne det så blir det nok fikset i en firmware.

Endret av Sletet+adslkfjv
Lenke til kommentar
synes det høres litt rart ut at den ikke skal kunne logge på automatisk, men ifølge posten til enrg så kan den ikke det. men om den skal kunne det så blir det nok fikset i en firmware.

6213629[/snapback]

 

Jeg har selv denne routeren, og etter å ha lest dokumentasjon, og testet, fungerer ikke autoconnect annet enn når man kobler til strøm. Jeg må si jeg ikke helt skjønte hvorfor det skal være sånn, men men... Jeg testet tilogmed akkurat nå bare for å trippelsjekke at det ikke var meg som surrer.

 

Men som logindude sier over her, så håper jeg også at dette fikses i en firmwareoppdatering. Ellers er jeg storfornøyd med routeren, og om man ikke på død og liv MÅ ha autoconnect nå, anbefaler jeg denne.

Lenke til kommentar
Men hvordan fungerer det i praksis? Er routeren alltid connected til 3G/EDGE eller må du skru den av og på hver eneste gang du skal surfe?

6213817[/snapback]

 

På bildet av routeren synes det ikke, siden det er tatt fra "feil" side, men det er en knapp (ikke strøm av/på, men en egen "internet" knapp) på siden av routeren man trykker på for å koble opp/ned internet. Jeg er enig i at autoconnect hadde vært det beste, men det går jo på et vis med et raskt trykk på knappen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...