Gå til innhold

Hjelp til selvangivelsen 2005 for selvstendignær..


Anbefalte innlegg

Jeg drev et lite enmannsforetak i 2005, i tillegg til vanlig jobb. (Begge IT relatert, siden jeg jobber som IT konsulent i dag)

 

Jeg sendt ut ca 10 fakturaer, på til sammen ca 10.000kr. All inntenkt som kom inn via dette firmaet er fakturert som konsulenttimer, så jeg har jo ikke noe varelager i så måte.

 

Men... Jeg kjøpte jo utstyr for en større sum i dette firmaest navn, dvs at firmaet gikk med underskudd.

 

Etter at jeg fikk ny jobb i nov 2005, fikk jeg ikke lov til å drive dette firmaet mer, og har lagt ned virksomheten. Men like herlig må jeg jo fylle ut selvangivelse for næringsdrivende... Skummelt!

 

Er det noen der ute som kan gi meg en liten pekepinn? Firmaet gikk jo med underskudd i 2005, så jeg finner ikke noen felter jeg lett kan fylle inn dette på alle vedleggene som skal med.

 

Må jo levere 31.mai... Så tiden er knapp!

Endret av Glenn Østerud
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er firmaet ferdig avviklet? Hva skjedde med det utstyret som firmaet eide da firmaet ble avviklet?

6179677[/snapback]

Utstyret har jo jeg ennå. Det gjelder blandet annet et par harddisker, noen minnebrikker, og noe annet.

 

Spiller det noen rolle?

 

Utstyret er tenkt kjøpt inn som driftsmidler, ikke varer for videresalg.

 

Glenn

Lenke til kommentar

En helt annen ting er hvorvidt Skatteetaten godkjenner det du drev med som næring. Skillet mellom nærings- og hobbyvirksomhet er i stor grad skjønnsbasert ut ifra hvor lenge du holdt på, hvor mye du tjente og hvor mange oppdragsgivere du hadde.

 

Min personlige, og riktignok noe ukvalifiserte, gjetning er at det lille omfanget du beskriver ikke skal registreres som næringsinntekt, siden det bærer sterkt preg av hobbyvirksomhet. Spør ditt lokale skattekontor for sikkerhets skyld.

 

Det at du registrerte et enkeltpersonsforetak betyr ikke uten videre at det ikke kan bli vurdert som en hobby.

Lenke til kommentar

Det at du registrerte et enkeltpersonsforetak betyr ikke uten videre at det ikke kan bli vurdert som en hobby.

6212282[/snapback]

 

Det er jo mulig det. Men siden selskapet nå er lagt på is (jeg har glemt å si fra..), så regner jeg med at neste år blir helt normalt, med ferdigutfyllt selvangivelse...

 

Jeg kom i havn med hjelp av naboen som også driver et lite enkeltmannsforetak.

 

Takker for tips.

Lenke til kommentar

Vel, siden du bare skrev fakturaer for rundt 10 000, og kjøpte inn noen småting vil det neppe gjøre deg til noe "tyv" i statens øyne...

 

Så lenge du omsatte mindre enn 50 000 trenger du ikke å registrere deg i mva. registeret heller (selv om du kanskje har gjort det..?).

 

Det beste du egentlig kan gjøre er å stikke innom brreg.no og finne en link til noen som kan hjelpe deg, evt. sende mail til dem og spørre om råd... det her er nok ikke en så alt for vanskelig affære skal du se :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...