Gå til innhold

Noen spørsmål ang. SCSI


Anbefalte innlegg

Øyh folkens!

Her kommer jeg med noen praktiske spørsmål om SCSI.

Det første gjelder kontrollere. På en PC jeg ikke har kjøpt enda vil det være et Abit AW8-hvedkort. På det akter jeg, hvis mulig, å installere en PCI-SCSI-kontroller. Jeg gravde litt i prisguiden og fant ut at det er noen kontrolelre som koster 2-300kr, mens de fleste kosta godt over 1000. Hva er forskjellen? Vil man utnytte 15k-disker dårligere med billige kontrollere?

Så et par spørsmål om pinner. Så vidt jeg har forstått det kan 80-pinners disker varmbyttes (hotswappes), mens 68 krever egen kontakt for strøm. Er dette riktig? Og kan 68 og 80-pinners-disker brukes på samme kontroller og i beste fall kabel?

Og når vi snakker om kabler. I min intil videre fiksjonelle oppgradering må jeg ha med kabler, ikke sant (De føler ikke med kontrolleren?)? Så da gravde jeg fram SCSI-kabel-lista på Microplex, som er min hovedkilde for tilbehør av den typen. Det jeg trenger er en kabel med to uttak, jag skal bare ha to disker. På lista til Microplex er det en kabel med to uttak, og den har... 50 pinner? 50? Hva skal det bety? Finnes det ikke bare disker med 68 og 80?

Og til slutt en ting til. Hva slags kjøling trenger man for SCSIer? Har sett på Vantec Vortex, som har kommet godt ut i tester. Holder den, eller må det kraftigere skyts til? Har også sett på en CM CoolDrive 5, men er veldig skeptisk til om en 40mm kan klare å kjøle et sånt monster. Hva tror dere?

 

-GG

 

PS: Ignorer eventuelle skrivefeil, jeg er trøtt

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

@ SMH: Takk for den! Kjempenyttig! :)

@ torerik: Høyere RPM, betydelig bedre ytelse (og for å skryte av det :p )

 

Forøvrig, hvis noen skulle søke seg fram til denne topicen på leting etter samme svar som meg kan jeg linke til denna, mye nytting info. Denne greiedingsen er også kjekk; kan sette på en på hver HDD og bruke 50-pins-kabelen.

 

Da er planen så langt: AW8 --> X Kontrollerkort (se spm 1 i post 1) --> 50-pinskabel --> Adapter og enhet 1 --> Adapter og enhet 2. Enhet 1 og 2 monteres i X Kjøler (Se siste spm, post 1).

Fyll inn riktig svar i X'ene :)

-GG

Lenke til kommentar

Dersom du har ein kontroller med 50pins kabel vil du ikkje utnytte diskane. 50 pins kabelen klarer ikkje hastigheten som diskane klarer. Du bør satse på ein kontroller med enten 80pins kabel, eller 68pins kabel. SCSI kortet MÅ støtte LVD. Elles kan du like godt kjøre S-ATA.

Lenke til kommentar

Har snust litt på SAS også. Yter en 10000rpm-SAS omtrent like godt som en 15000rpm-SCSI (Finner ingen 15k-SASer)? Kan jo like godt ta en Raptor hvis mye av ytelsen forsvinner fordi SASene "bare" har 10k.

Når det gjelder skryting var det delvis en fleip, de eneste jeg kan skryte om dette til er jo uansett på diverse hardware-forumer :/ Dessuten er dette fortsatt hypotetisk, jeg bare snuser litt.

Er det noen måte å finne ut hvor mange pinner det er på kontrollerkortet, det går ikke fram av navnene så vidt jeg kan se, og googling har ikke gitt videre resultater.

Er forresten denne kontrolleren OK? Har googla en del rundt og konkludert med at den virker tilforlaterlig til en koselig pris.

Lenke til kommentar

@stigfjel: det var det jeg, eh, fryktet. Jeg er ute av stand til å finne noen SAS-kontrollere som ikke går på PCI-X, og jeg har ikke PCI-X-kontakter på HKet, bare PCI og en PCIe som må gå til skjermkortet. Skal titte litt rundt og se om jeg finner noen PCI-SAS-kontrollere, men det virker vanskelig :hm:

@Chrichton: Takk for den :)

SATA er definitivt plankekjøring i forhold til detta :ermm:

Lenke til kommentar

Husk at de fleste PCI-X kontrollere også kan brukes på vanlige PCI-porter. Dette gjelder de fleste kontrollere fra Adaptec. Bruker selv en PCI-X kontroller i en vanlig PCI-port, og dette fungerer fint. Adaptec har en SAS-kontroller som går på PCI-E x8, men dette er en RAID-kontroller og den er ganske dyr.

Lenke til kommentar

Dumme meg, jeg så feil og trudde at begge lå over 5000 spenn :nei: Da var det ikke så ille allikevel. Nå blir det hele mer realistisk. Noen spørsmål til før jeg tror jeg har skjønt det, så skal jeg slutte å mase.

1) Vil 10k-rpm SASer yte bedre enn 10k-SATAer?

2) Kan SATA-kabler brukes som SAS-kabler?

3) Og jeg skjønner fortsatt ikke det med PCI-X i PCI. Har ikke PCI-X mer båndbredde enn PCI? Da vil vel nødvendigvis PCI-X-kontrolleren være mindre effektiv i en PCI-port?

Lenke til kommentar

1. SCSI er en mer effektiv bus enn SATA. Kontrolleren er ikke avhengig av CPU, så du vil få litt bedre ytelse. 15k disker til SAS er på vei.

 

2. Man kan bruke SATA-disker på en SAS-kontroller, men ikke en SAS-disk på en SATA-kontroller.

3. Vanlige brukere vil sannsynligvis ikke merke noe særlig forskjell på PCI og PCI-X. Men klart, hvis du skal sette opp 4 SAS-disker i RAID 5, og det er stor datatrafikk, så vil PCI-X komme til sin rett.

 

Jeg anbefaler deg å sjekke med forhandler om du kan bruke kontrolleren fra Adaptec på vanlige PCI-porter, bare for å være helt sikker. Det er ikke noe særlig å kjøpe kontrolleren hvis det skulle vise seg å ikke gå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...