Gå til innhold

Eksamen i norsk


Anbefalte innlegg

Heihå! Jeg går siste året på vgs og fikk idag endelig høre siste faget jeg kommer opp i, i eksamen. Følgende program står da på timeplanen neste uke:

Mandag- Fagdag Norsk, bokmål

Onsdag- Friskriving Norsk, Sidemål

Fredag- Matte, 3MX

 

Jeg lurer da på om noen har noen tips til meg spesielt til Norsk eksamen? Vil bare si at jeg suger i å skrive stiler og litt hjelp der hadde vært greit med litt tips eller hjelp, hva jeg burde gjøre og hva jeg ikke burde gjøre?! Ellers noen spesielle råd til hva jeg burde lese på til fagdagen?..Norsk er på en måte ikke fage jeg har best karakter i...om dere skjønner no :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal opp i eksakt det samme som meg. Norsk er ikke veldig lett å lese til, iallefall ikke med mange tusen sider med pensum. Om lærern di har gitt deg en form for oversikt eller likende så anbefaler jeg å lese den. Eller så kan du sikkert lese oversikter og sammendrag i norskboken for å klarne opp litt.

 

Om det er gramatikk og skriving generelt du sliter med så kan du jo lese guiden som ligger på toppen av denne delen av forumet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk

Akkurat samme fag her. Hett tips til fagskrivingen er selvfølgelig noe med ibsen, iom. at det er hundre år siden han døde. Relevant litteraturhistorisk periode blir da følgelig realismen.

 

Jeg vet ikke om jeg tør gamble så mye, men jeg foretrekker absolutt artikkeloppgaver om litteraturhistorie.

Lenke til kommentar

Ja, vi har fått noen hint fra læreren om at vi burde lese om ibsen, ellers er vel det meste ganske åpent, håper oppgavene ikke blir altfor knøle. Hvordan ligger dere ann med mattematikken da?Føler jeg har litt bedre kontroll der. :ermm: Gruver meg!!!!!!1

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk

Hadde mattetentamen for et par uker siden, så stoffet er forholdsvis friskt i minnet. Fikk 5, og håper jeg klarer å levere tilsvarende på eksamen. Tar det foreløpig knakende med ro, og øver ved å regne gamle eksamensoppgaver. Nervene kommer nok kvelden før :D

Lenke til kommentar
Hadde mattetentamen for et par uker siden, så stoffet er forholdsvis friskt i minnet. Fikk 5, og håper jeg klarer å levere tilsvarende på eksamen. Tar det foreløpig knakende med ro, og øver ved å regne gamle eksamensoppgaver. Nervene kommer nok kvelden før  :D

6176387[/snapback]

 

Fikk 4/5 på tentamen etter noen stygge feil, SKAL klare bedre på eksamen :thumbup:

Lenke til kommentar

Var litt artig. Norsklærinnen vår skulle bevise for oss at vi trengte fagkunnskaper for å løse en eksamensoppgave i norsk. Vi gikk så igjennom en eksamensoppgave og det vi fant ut at hvis du er nogelunde oppegånde så burde du klare 4/5 opggaver uten å i det hele tatt ha hatt norsk på videregående.

Selv mønstereleven sa til læreren at han lett kunne få 5 uten ha lest noenting.

 

Dette var ikke for å oppfordre dere til å skulke unna, men jeg mener at det viktigste er at man har litt mellom ørene og ikke barer referere til noe man har pugget seg til.

Lenke til kommentar

Sliter med samme problem jeg også. Mandag blir en kjip dag fordi jeg har ikke peiling på hva jeg skal lese på. Fikk pensumliste fra min lærer. Men hjelper ikke stort når pensum er på flere tusen sider. Dessuten så er det kanskje mulighet for at vi får noe med Ibsen ja. Men likevel. Det kan være lurt å friske opp i hvordan analysere et verk(dikt,novelle osv...). Med tanke på at Ibsen ikke skrev noveller, så kan det være lurt å se på et par av hans verk og finne hovedtrekk.

Lenke til kommentar
Hadde mattetentamen for et par uker siden, så stoffet er forholdsvis friskt i minnet. Fikk 5, og håper jeg klarer å levere tilsvarende på eksamen. Tar det foreløpig knakende med ro, og øver ved å regne gamle eksamensoppgaver. Nervene kommer nok kvelden før  :D

6176387[/snapback]

 

BørgeLOL!

<3

 

Norsk ja, målmerker og dialektlære hadde vært av preferanse. Det og "gjør klar for synspunktene i denne teksten og debbater". Det hadde vært på sin plass, det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...