Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Veldig treg browsing på maskiner i lokalnettet


Anbefalte innlegg

Jeg har 3 maskiner i LAN (2 laptop'er, 1 stasjonær PC), alle kjører Windows XP. Koblet delvis med kablet Ethernet, delvis trådløst. Problemet beskrevet nedenfor gjelder uansett kabel eller trådløs tilknytning til ruteren (prøvde å slå av trådløs på laptop og koblet opp med kabel), uansett Symantec brannmur av eller på. Kjører MAC-filtrering og WEP på ruteren.

 

Så kommer problemet: Jeg velger Mine Nettverksteder/Vis dataskiner i arbeidsgruppen. Begge laptop'ene bruker ca 1/2 minutt på å få opp listen over maskinene i arbeidsgruppen. Videre: når jeg så klikker på en av maskinene, tar det omtrent 1/2 minutt før jeg kommer inn på maskinen og ser de delte mappene. Det tar samme lange tiden for å gå videre nedover i mappehierarkiet. MEN - dette gjelder ikke på alle maskinene. F.eks. har jeg denne tregheten på den ene laptop'en mot den stasjonære, mens det går lynraskt den andre veien. Jeg ser at CPU'en er nesten ubrukt, så det virker som det er en eller annen timeout den venter på. Ingen annen trafikk på lokalnettet.

 

Samme problemet ved utskrift fra laptop over nettet til skriver tilknyttet den stasjonære PC'en: det tar 1/2 minutt å få opp Skriver/Innstillinger.

 

Har søkt på nettet og lest FAQ'er mange steder, men finner ingen tips om dette.

 

Noen som har noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har 3 maskiner i LAN (2 laptop'er, 1 stasjonær PC), alle kjører Windows XP. Koblet delvis med kablet Ethernet, delvis trådløst. Problemet beskrevet nedenfor gjelder uansett kabel eller trådløs tilknytning til ruteren (prøvde å slå av trådløs på laptop og koblet opp med kabel), uansett Symantec brannmur av eller på. Kjører MAC-filtrering og WEP på ruteren.

 

Så kommer problemet: Jeg velger Mine Nettverksteder/Vis dataskiner i arbeidsgruppen. Begge laptop'ene bruker ca 1/2 minutt på å få opp listen over maskinene i arbeidsgruppen. Videre: når jeg så klikker på en av maskinene, tar det omtrent 1/2 minutt før jeg kommer inn på maskinen og ser de delte mappene. Det tar samme lange tiden for å gå videre nedover i mappehierarkiet. MEN - dette gjelder ikke på alle maskinene. F.eks. har jeg denne tregheten på den ene laptop'en mot den stasjonære, mens det går lynraskt den andre veien. Jeg ser at CPU'en er nesten ubrukt, så det virker som det er en eller annen timeout den venter på. Ingen annen trafikk på lokalnettet.

 

Samme problemet ved utskrift fra laptop over nettet til skriver tilknyttet den stasjonære PC'en: det tar 1/2 minutt å få opp Skriver/Innstillinger.

 

Har søkt på nettet og lest FAQ'er mange steder, men finner ingen tips om dette.

 

Noen som har noen tips?

6174899[/snapback]

 

Det er sannsynligvis nettverksrouter/switch og evt ADSL router/modem som er problemet. Et klassisk problem er at ADSL boks of trådløs router begge står som DHCP servere og sloss om å gi maskinene IP adresse, som oftest i forskjellige områder.

 

Slik du beskriver problemet kan det se ut som du ikke egentlig har kontakt over TCP/IP men har noen NetBEUI/NETBIOS greier som hjelper deg med å finne maskinene og gi en slags kontakt.

 

Hvordan er det koblet opp og hvordan er routere konfigurert?

 

Sjekk med Start/run skriv CMD for command vindu. Skriv så IPCONFIG og sjekk at IP adresse er i samme område på alle maskiner. Sannsynligvis får du enten 10.0.0.X eller 192.168.0.X der X typisk er 1, 2 eller 3. Ingen skal være like og får du som svar at noen bruker 10.0.. og andre 192.168... så er det noe galt.

Endret av Babelfisken
Lenke til kommentar
Det er sannsynligvis nettverksrouter/switch og evt ADSL router/modem som er problemet. Et klassisk problem er at ADSL boks of trådløs router begge står som DHCP servere og sloss om å gi maskinene IP adresse, som oftest i forskjellige områder.

 

Slik du beskriver problemet kan det se ut som du ikke egentlig har kontakt over TCP/IP men har noen NetBEUI/NETBIOS greier som hjelper deg med å finne maskinene og gi en slags kontakt.

 

Hvordan er det koblet opp og hvordan er routere konfigurert?

 

Sjekk med Start/run skriv CMD for command vindu. Skriv så IPCONFIG og sjekk at IP adresse er i samme område på alle maskiner. Sannsynligvis får du enten 10.0.0.X eller 192.168.0.X der X typisk er 1, 2 eller 3. Ingen skal være like og får du som svar at noen bruker 10.0.. og andre 192.168... så er det noe galt.

6176377[/snapback]

 

Jeg hadde opprinnelig en kabelbasert ruter (Barricade) koblet til mitt ADSL-adapter. Når jeg så innstallerte trådløs ruter (Dlink), hektet jeg denne ganske enkelt på Barricade. Alle maskinene er koblet opp mot Dlink, hvorav den stasjonære med kabel, de to laptop'ene trådløst. Både Barricade og Dlink er satt opp som DHCP-servere, men Barricade ser jo bare ADSL og Dlink og fungerer derfor bare som DHCP server overfor Dlink. På Dlink ruteren har jeg satt opp statisk IP-allokering fordi jeg har konfigurert mine Symantec brannmurer med "Trusted IP range". Dette fordi vi har definert to arbeidsgrupper i huset og vil ha disse helt adskilt aksessmessig.

 

Jeg har flere ganger sjekket tildelt IP-adresse på maskinene, og dette stemmer med det jeg har konfigurert i DHCP i Dlink.

 

Når jeg browser de andre maskinen innen en arbeidsgruppe, er altså IP-adressene allerede tilordnet statisk, og maskinene er allerede ute på internett. All trafikk mot internett er raskt og uproblematisk. Det er kun denne browsingen internt som er så treg. Som nevnt i mitt første innlegg, hjelper det ikke å slå av Symantec brannmuren, så det har altså ingen ting med "Trusted IP Range" sjekk å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...