Gå til innhold

Lang oppstartstid i XP.


Anbefalte innlegg

Okay, her kommer hele prosessen med Bootvis:

 

1 - Man installerer Bootvis i Windows' program mappe. C:\Programfiler.

 

2 - Så skal du restarte system. Det er verfall det M$ vil at du skal gjøre. Du vet hvordan det er... :hmm: !

 

3 - Vent i 15min på at systemet skal starte opp igjen. Fy faan, "it's like a niggah on crack!" :thumbdown:

 

4 - Man finner programmet i Start Menyen og starter det ved å klikke på navet\ikonet.

 

5 - Bootvis har nå startet og man finner meny entrien som heter "Trace".

 

6 - Under denne menyen finner du en ting nederst. Den heter "Optimize". Den magiske knappen.

 

7 - Man får nå opp en dialog som får meg til å le hver eneste gang. Den sier at man er nødt til å restarte. Igjen. Klikk "Reboot Now".

 

8 - Nok en gang skal vi vente på at klumpen under bordet skal frese og hyle og til slutt starte opp igjen.

 

9 - Når udyret har starta blir det manet frem en liten tekstboks som sier at Bootvis holder på å trylle med systemet ditt. Den forsvinner etter en stund og dà er det du må vente med popcornet ditt.

 

!! VIKTIG !!

Bootvis trenger standard kernel fila di under denne prosessen. Det betyr at hvis du har tukla med denne, f.eks ved å installere annen bootscreen eller logonscreen, må du gjøre om disse endringene!

 

Nå skal alt gå på skinner. Ikke noe user-input. Du skal bare vente. Når Bootvis eeendelig har blitt ferdig med å legge driverene dine på rett plass og alt det trylleriet, får du beskjed om at ... ja, Bootvis er ferdig!

 

Så nå restarter du ditt nye, driver-optimaliserte system og går å popper litt mer popcorn. Popcorn er skikkelig avhengighets dannende! *mane frem litt popcorn* :cool:

Endret av StianGH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
!! VIKTIG !!

Bootvis trenger standard kernel fila di under denne prosessen. Det betyr at hvis du har tukla med denne, f.eks ved å installere annen bootscreen eller logonscreen, må du gjøre om disse endringene!

 

Nå skal alt gå på skinner. Ikke noe user-input. Du skal bare vente. Når Bootvis eeendelig har blitt ferdig med å legge driverene dine på rett plass og alt det trylleriet, får du beskjed om at ... ja, Bootvis er ferdig!

 

Så nå restarter du ditt nye, driver-optimaliserte system og går å popper litt mer popcorn. Popcorn er skikkelig avhengighets dannende! *mane frem litt popcorn* :cool:

6168064[/snapback]

 

Greit nok.. men hvorfor får jeg ingen grafer? Og dum som jeg er, hva er en kernel fil?

Endret av Frico855
Lenke til kommentar

Disse grafene. Ja, ja... Jeg vet at det går ann å få grafer. Men hvem i svarte natta vil ha grafer? Jeg vil ha resultater! Vil du ha grafer? Da må du snakke med en annen, for jeg har i hele mitt Bootvis liv bare blitt vist grafer en eneste gang, og det var svart magi sier jeg deg! Men resultater da mann! Fikk du noe utav dette? Går ting raskere? Fikk du opp den popcorn-annbefalende boksen?

 

Om du ikke vet hva en kernel fil er, så er du ikke dum. Hadde du visst det ville du ikke være smart, men nørd. Jeg fikk litt lyst å be deg www.fuckinggoogleit.com, men siden jeg hadde litt tid til overs her så bestemte jeg meg får å oppsøke selveste *gasp!* Orakelet. Og merk mine ord, Orakelet kan hjelpe hvem som helst, med hva som helst. Så, her er det Orakelet fortalte meg om "kernel".

 

Håper dette hjelper! :love:

Lenke til kommentar
Disse grafene. Ja, ja... Jeg vet at det går ann å få grafer. Men hvem i svarte natta vil ha grafer? Jeg vil ha resultater! Vil du ha grafer? Da må du snakke med en annen, for jeg har i hele mitt Bootvis liv bare blitt vist grafer en eneste gang, og det var svart magi sier jeg deg! Men resultater da mann! Fikk du noe utav dette? Går ting raskere? Fikk du opp den popcorn-annbefalende boksen?

6168646[/snapback]

 

Vel, grafer er litt viktige. Jeg vil se hva som bruker så lang tid på å loade når jeg starter maskina...

 

Og BootVis skal jeg ta en gang til nå... Skal si fra hvis det dukker opp noe.

Lenke til kommentar

Vel tok en BootVis 'Optimize System', restartet og PC'n stod urørt i ca 2.5 timer. Og ingen vindu av noe slag dukket opp som fortalte meg at BootVis var ferdig.

 

Så ett eller annet er helt på styr... Skulle gjerne fått BootVis til å funke, slik at jeg visste hva som bruker så lang tid...

Lenke til kommentar
I blant er formatering en god venn, som er mye raskere og mer pålitelig enn de andre :)

6170527[/snapback]

 

Nei uff. Jeg vil helst slippe det. Ikke at det er noe problem. Jeg har XP på egen partisjon. Bare det at det er ikke så lenge siden jeg formaterte HD... ca 6 mnd siden tenker jeg.

Lenke til kommentar

Det er en del drivere som lastes inn og lastes ut.

De drivere som lastes inn er vel OK på en måte, men hva med de andre? Noe av de kan væra helt unødvendig og ha i systemet.

Identifisere de og enten fjerne eller oppgradere hvis du har komponenter som trenger dem.

 

Du har noe der som klarer ikke å forstå helt.

Har du noe antivirus program du?

Hva med

-Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VETFDDNT.SYS

-Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VET-REC.SYS

-Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VET-FILT.SYS

-Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\VET-FILT.SYS

-Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VETMONNT.SYS

 

 

Hva er det

-Loaded driver \WINDOWS\System32\Drivers\SPTD3133.SYS

 

 

Se litt på

-Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS

-Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS

 

 

Se litt på ( for keybord ?)

-Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\i8042prt.sys

-Did not load driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\kbdhid.sys

http://www.microsoft.com/whdc/device/input/w2kbd.mspx

 

Du har en del andre drivere som loader ikke. Det kan væra greit det men Windows prøver å load de, og det kan ikke være til fordel hvis de ikke skal brukes.

 

Som ellers det er nevnt kan være mye andre ting as well men starte litt systematisk å gå gjennom.

 

Se litt på

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Dfrg\BootOptimizeFunction om Verdi der er Y, som er det normale.

 

Gå gjennom ---msinfo32.exe--- og se på alle resurser og eventuelle konflikter der.

Kjør dxdiag og se om noe der vedrørende drivere.

 

 

For at din blå loading baren gikk fra venstre til høyre: 32 ganger. Og det er 30.5 ganger mer enn hos meg (uten bootvis) og hos de fleste tenker.

Lykke til

Lenke til kommentar
Det er en del drivere som lastes inn og lastes ut.

De drivere som lastes inn er vel OK på en måte, men hva med de andre? Noe av de kan væra helt unødvendig og ha i systemet.

Identifisere de og enten fjerne eller oppgradere hvis du har komponenter som trenger dem.

 

Det kan kanskje virke sånn, men jeg har ikke peiling på XP system filer.

Har jeg noe jeg ikke trenger, så vet jeg ikke hva.

 

Har du noe antivirus program du?

 

Kjører ZoneAlarm, Ad-Aware SE og SpyBoot- S&D.

 

Hva med

-Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VETFDDNT.SYS

-Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VET-REC.SYS

-Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VET-FILT.SYS

-Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\VET-FILT.SYS

-Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\VETMONNT.SYS

 

Som sagt: dette er tatt ut fra logen som /BOOTLOG lager. Jeg har ikke peiling på hvorfor driveren blir loadet, for å så bli un-loadet.

 

Hva er det

-Loaded driver \WINDOWS\System32\Drivers\SPTD3133.SYS

 

Sjekker dette nå.

 

Se litt på

-Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS

-Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS

 

Beklager igjen... Jeg vet ikke hva de driverene gjør.

 

 

Se litt på  (  for keybord ?)

-Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\i8042prt.sys

-Did not load driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\kbdhid.sys

http://www.microsoft.com/whdc/device/input/w2kbd.mspx

 

 

Du har en del andre drivere som loader ikke. Det kan væra greit det men Windows prøver å load de, og det kan ikke være til fordel hvis de ikke skal brukes.

 

Som ellers det er nevnt kan være mye andre ting as well men starte litt systematisk å gå gjennom.

 

Se litt på

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Dfrg\BootOptimizeFunction om Verdi der er Y, som er det normale.

 

Den er normal

 

Gå gjennom  ---msinfo32.exe--- og se på alle resurser og eventuelle konflikter der.

Kjør dxdiag og se om noe der vedrørende drivere.

 

Her er det jeg fant under Conflicts/Sharing i msinfo32:

 

I/O Port 0x00000000-0x00000CF7 PCI bus

I/O Port 0x00000000-0x00000CF7 Direct memory access controller

 

I/O Port 0x000003C0-0x000003DF NVIDIA nForce3 250 AGP Host to PCI Bridge

I/O Port 0x000003C0-0x000003DF NVIDIA GeForce 6800 LE by TweaksRUs

 

IRQ 21 NVIDIA Network Bus Enumerator

IRQ 21 Standard Dual Channel PCI IDE Controller

 

Memory Address 0xE8000000-0xEAFFFFFF NVIDIA nForce3 250 AGP Host to PCI Bridge

Memory Address 0xE8000000-0xEAFFFFFF NVIDIA GeForce 6800 LE by TweaksRUs

 

IRQ 22 Standard OpenHCD USB Host Controller

IRQ 22 Realtek AC'97 Audio

 

IRQ 9 Microsoft ACPI-Compliant System

IRQ 9 SCSI/RAID Host Controller

 

Memory Address 0xEB000000-0xEBFFFFFF PCI standard PCI-to-PCI bridge

Memory Address 0xEB000000-0xEBFFFFFF 802.11g PCI Wireless Network Adapter

 

Memory Address 0xE0000000-0xE7FFFFFF NVIDIA nForce3 250 AGP Host to PCI Bridge

Memory Address 0xE0000000-0xE7FFFFFF NVIDIA GeForce 6800 LE by TweaksRUs

 

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF PCI bus

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF NVIDIA nForce3 250 AGP Host to PCI Bridge

Memory Address 0xA0000-0xBFFFF NVIDIA GeForce 6800 LE by TweaksRUs

 

I/O Port 0x000003B0-0x000003BB NVIDIA nForce3 250 AGP Host to PCI Bridge

I/O Port 0x000003B0-0x000003BB NVIDIA GeForce 6800 LE by TweaksRUs

 

 

Og kjørte dxdiag og kunne ikke finne noe unormalt.

 

For at din blå loading baren gikk fra venstre til høyre: 32 ganger. Og det er 30.5 ganger mer enn hos meg (uten bootvis)  og hos de fleste tenker.

Lykke til

6173709[/snapback]

 

I KNOW! Fortalte en kompis av meg at jeg hadde 32 ganger. Han telte 4 på sin login..

Lenke til kommentar

Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\nvnetbus.sys Usikker-Nvidia kanskje?

 

Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ipnat.sys

Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mrxsmb.sys

Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\rdbss.sys

Se litt her og her

 

 

Did not load driver \SystemRoot\System32\Drivers\NDProxy.SYS MS eller ?

 

Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ipnat.sys MS IP Network Address Translator

 

Det er en del som henviser til nettwerk hos deg.

Jeg kjenner ikke hva du har, så det blir enkelt på en måte å si avinstallere.

Men selvfølgelig det er ikke problem heller hvis du har alt du trenger for å installere på nytt.

Jeg velger helst å si avinstallere ting via normal mode enn å fjerne drivere.

 

 

Jeg lastet ned og åpnet Etrust-Antivirus Plugin. Her er en liten del av det som kopieres.

; 4 = system32\drivers

files\Vet-Filt.sys=4,,1

files\Vet-Rec.sys=4,,1

files\VetEBoot.sys=4,,1

files\VetEFile.sys=4,,1

files\VetFDDNT.sys=4,,1

files\VetMonNT.sys=4,,1

 

Så du har installert trial eller noe annet her. Det må du rense bort.

Finne verktøy for å gjøre det ordentlig.

 

Loaded driver \WINDOWS\System32\Drivers\WMILIB.SYS MS

Loaded driver sptd.sys Deamon Tools

Loaded driver \WINDOWS\System32\Drivers\SPTD3133.SYS Deamon Tools

Du har installert Deamon Tolls og da lurer jeg på om du har litt av hvert Der + at en del drivere som har med DVD/CDrom kan skape problemer.

 

Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\PQNTDrv.SYS Det er PowerQuest Corporation PowerQuest Boot Mode Driver. (du har partition magic)

 

 

Ta nettverk , Etrust , Deamon og Keybord/mus. (ikke bruk USB tilkopling mens du tester)

Ta bootlog utskrift slik at du ser hva forandre seg.

Fjerne og rense. .Restarte en del ganger og kontrollere. Rense Registry en del ganger.

Når det gjelder Zone Alarm , du må deaktivere autostart slik at alle restart går uten at den kommer i veien heile tiden.

Ikke tillatt Windows å installere noe som helst automatisk.

Rense \windows\Prefetch.

 

Du kan selfølgelig avinstallere flerre komponenter hvis du vil , så lenge du utføre det forsvarlig , rense og innstallere på nytt. Det er en Ok måte å finne årsak til feil.

 

 

Når du har fått systemet i normal load , installere du nettverk med å bruke wizard til det.

Installere ikke mye på en gang men prøve deg fram.

Det er ikke alltid nødvendig at ting fungerer ikke sammen men at det kan væra konflikter på grunn av dårlig skrevet drivere.

Sp2 har ikke vært like god for alle.

 

Ovennevnte er en liten del som du kan gjøre og som du kan ha kontroll over.

Lenke til kommentar
Loaded driver \SystemRoot\system32\DRIVERS\nvnetbus.sys Usikker-Nvidia kanskje?

 

Dette er Nvidia netbus driver.

 

Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\ipnat.sys

Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\mrxsmb.sys

Did not load driver \SystemRoot\System32\DRIVERS\rdbss.sys

Se litt her og her

 

Jeg ble ikke noe klokere.

 

Jeg lastet ned og åpnet Etrust-Antivirus Plugin. Her er en liten del av det som kopieres.

; 4 = system32\drivers

files\Vet-Filt.sys=4,,1

files\Vet-Rec.sys=4,,1

files\VetEBoot.sys=4,,1

files\VetEFile.sys=4,,1

files\VetFDDNT.sys=4,,1

files\VetMonNT.sys=4,,1

 

Så du har installert trial eller noe annet her. Det må du rense bort.

Finne verktøy for å gjøre det ordentlig.

 

Jeg hadde Etrust en gang. Men jeg har jo formatert HD, så skjønner ikke hvorfor dette skal dukke opp.

 

Loaded driver sptd.sys      Deamon Tools

Loaded driver \WINDOWS\System32\Drivers\SPTD3133.SYS  Deamon Tools

Du har installert Deamon Tolls og da lurer jeg på om du har litt av hvert Der + at en del drivere som har med DVD/CDrom kan skape problemer.

 

Jupp. Har Deamon Tool. Men selv etter jeg avinstalerte det og fjernet linjen fra startup sekvensen, loader den inn drivere til DTool.

 

Loaded driver \SystemRoot\System32\Drivers\PQNTDrv.SYS    Det er  PowerQuest Corporation PowerQuest Boot Mode Driver. (du har partition magic)

 

Jupp.. du har rett igjen. Har Partition Magic.

 

Ta nettverk , Etrust , Deamon  og Keybord/mus.  (ikke bruk USB tilkopling mens du tester)

Ta bootlog utskrift slik at du ser hva forandre seg.

Fjerne og rense. .Restarte en del ganger og kontrollere. Rense Registry en del ganger.

Når det gjelder Zone Alarm , du må deaktivere autostart slik at alle restart går uten at den kommer i veien heile tiden.

Ikke tillatt Windows å installere noe som helst automatisk.

Rense \windows\Prefetch.

 

Tok vekk DTool, USB keybord+mus, rensket opp med Registry Mechanic og fikk faktisk XP loading bar ned til 27 ganger frem og tilbake ...

Lenke til kommentar

Det var ikke mye forbedring det.

Etrust drivere og det som måtte være der, synes er mistenkelig om du har formatert disken men allikevel er der. De kan ikke komme i systemet og væra aktive fra intet. Det er en kilde på et sted.

 

Finne kilden og fjerne. Det vil væra riktig å finne informasjon om fjerning av Etrust både drivere og andre referanser. Her må du sikkert via sikker mode.

Nå kan du også via F8 starte med enkeltvis godkjenning av drivere og du har en mulighet å kontrollere før du fjerne noe som helts hvor det halter.

 

Eventuelt bruk /sos i boot.ini med å krysse for det via ---kjør ---msconfig /boot.ini.

Jeg tror ikke at du kan se det, fordi det går fort, men med så lang tid som det tar for å boote kanskje du ser under lasting hvor den stopper før den fortsetter.

 

Nettverket? Du har noen drivere til wireless som lastes inn.

Har du prøvd å avinstallere fullstendig, samt å disable Lan boot option og ellers Lan kontroller i Biosen og kontrollere igjen?

Eller kanskje du kan se fra konfigurasjon for nettwerk hva du har, eventuelt konfigurere på nytt slik at gamle referanser blir ugyldige.

 

Kjør nettverksdiagnose fra Hjelp og støtte og se.

 

Ellers er det veldig mange drivere som er helt normale for systemet som er der og jeg synes ikke det er mer enn nødvendig.

Det dukker opp noen drivere som er Nvidia -- NVIDIA Compatible Windows 2000

Miniport Driver, Version 56.72--- og ikke -- NVIDIA Compatible Windows XP Mi

niport Driver, Version 12.40.20 –men det betyr ikke feil det, samtidig som jeg tenker om alt er oppdatert hos deg.

 

Bruk msinfo32.exe , det er mye du kan oversiktlig se der. Nettverkort drivere vil vise vers. osv. Programvaremiljø , komponenter , Maskinvareresurser. Du vet cirka hva du er ute etter nå.

 

En gammel driver kan fungere perfekt i forhold til en ny dårlig skrevet en, men i problem situasjoner alt må vurderes.

 

Generelt synes i hvertfall jeg at å finne årsaken til problemer er like viktig som med å løse dem. Derfor blir ofte anbefalinger mine slik.

Lenke til kommentar

OK karer. Når jeg først startet denne posten, tenkte jeg skulle la vær å formatere Windows partisjonen og finne ut av hva som var galt.

 

Men i dag tidlig gadd jeg ikke mer. Formaterte C: (windows) og la inn en helt ren XP. Men det merkelige er at helt fra første reboot så tok det ca 30 for den baren å gå fra venstre til høyre. Ikke en eneste gang var den under 26. Og jeg sjekker hele tiden vær gang jeg hadde oppdatert XP og restarte.

 

Kan det være noe hardware greier? Jeg har to HD'r. En IDE og en SATA. Den SATA kjøpte jeg for 2 uker siden. XP ligger på IDE HD'n.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Har en fantastisk melding til alle der ute med treg windows-bar-loading!:D "Smokk" inn hovedkortinnstallasjonscd'n og installer driveren til hovedkortet på nytt! Fikk ca. 90% raskere oppstart jeg, i hvertfall sånn nesten;P Tidligere 32 ganger med bar, nå 2;) Håper dette fungerer for alle andre også!

Jeg føler med dere som allerede har formatert, hadde tenkt til å gå den omveien selv, men slapp:D

 

EDIT: Fra 32 ganger til ½ gang;)

Endret av Elefantons1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...