Gå til innhold

Hvordan kan man flytte "systemdisk" ? (Løst)


Anbefalte innlegg

Har nettopp installert windows på en partisjonert harddisk, men ser at "systemdisken" har havnet på D: istedet for C:, C: er merket "Oppstart" inne på diskbehandling. Finnes det noen lett måte å flytte "Systemdisken" til C: igjen slik at jeg kan formatere D:? :hmm:

 

Oppdatert: Windows er installert på C:

Endret av Amphion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg anbefaler at du bruker et partisjonéringsverktøy som Partition Magic. Der kan du bytte om bokstavene på partisjonene.

 

Hilsen,

efikkan.

6145692[/snapback]

Hva med alle de statiske referansene i registeret og andre programmer? Fikser PM det også?

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg anbefaler at du bruker et partisjonéringsverktøy som Partition Magic. Der kan du bytte om bokstavene på partisjonene.

 

Hilsen,

efikkan.

6145692[/snapback]

Hva med alle de statiske referansene i registeret og andre programmer? Fikser PM det også?

6145700[/snapback]

Ja Partition Magic har nettopp en funksjon som gjør det. Jeg husker ikke hva den heter, men det kommer opp som et valgt i versjon 8.0 ivertfall.
Lenke til kommentar

Puh... det var litt av en oppgave...spesielt med tanke på at jeg ikke kan dette her.

 

C: var en logisk stasjon, D: var en primærstasjon og aktiv.

 

Først endret jeg c: til en primær... og startet på nytt...det skulle jeg aldri ha gjort :(

Resultatet ble at stasjonene skiftet bokstav, D: ble til C: og booten kom aldri i gang. Tenkte umiddelbart på at C: ikke ble satt til aktiv i PM før restart og jeg måtte igang med å finne diskettstajon og greier for å rette på det. Ikke særlig snargjort når halvparten av diskettene man har, har blitt ødelagt.

 

Var en tur innom bootcdkonsollen og kjørte fixboot og fixmbr bare for å være på den sikre siden. Etter en reboot sto det at ntldr manglet; jeg startet konsollen og kopierte de filene jeg fant inne på D:. Da kom det frem at hal.dll var dypt savnet, og etter noe søking på internet, (har heldigvis to PC'er ) :thumbup: så fant jeg ut at jeg måtte bruke bootcfg i bootcdkonsollen for å fikse boot.ini. Må si jeg var passelig spent på resultatet etter dette.

Heldigvis kom den etterlengtede bootskjermen frem og winxp startet opp.

 

Alt fungerte perfekt :w00t: og nok en ettermiddag var borte :ermm:

Lenke til kommentar

Den ideelle fremgangsmåten:

 

Kopiere systemfilene fra D: til C:, ntldr, ntdetect.com, ntbootdd.sys, boot.ini, bootfont.bin

Endre boot.ini:

 

[boot loader]

timeout=1

default=signature(e834e834)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS

[operating systems]

signature(e834e834)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

til

 

[boot loader]

timeout=1

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect

 

Start PM, Endre C: til primær og aktiv, og restart.

 

Evt. kjøre fixmbr eller fixboot en gang fra bootcdkonsollen(noe jeg ikke har testet)

 

;)

Endret av Amphion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...