Gå til innhold

LCD: Gammel dyr skjerm vs. billig ny


tomwe

Anbefalte innlegg

Som de fleste vet har det vært en rivende utvikling i kvaliteten på LCD-skjermer de siste årene. Og prisene har jo sunket i tillegg. Men hvordan står de dyre gode modellene fra en 3-4 år tilbake i tid seg i forhold til de billige nye skjermene som selges i dag?

 

Tenker for eksempel på de beste modellene fra Den store LCD-testen er de nå blitt forbigått av billige modeller til rundt 2000,-?

 

Jeg tenker selvsagt ikke på responstid og spilling, alle vet jo at der er forskjellen klar. Men på bildekvalitet, farger og kontrast og slikt. Går jo an å sammenligne spesifikasjoner, men det forteller slettes ikke alt. Noen som har forsøkt å "oppgradere" sin gamle dyre skjerm med en ny og billig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hva du definerer som ny og billig. Men jeg har f.eks sammenlignet min NEC 1770NX med en "ny" billig skjerm, jeg må si at jeg var ikke akkurat imponert over den nye skjermen, den var rett og slett dårlig i forhold til min "gamle" NEC. Menneh, så spørs det jo også hva det er du legger i gamle skjermer. Vi har noen 5 år gamle LCD skjermer som er i proffsegmentet stående på jobben. Fargene er greie, menneh, de holder jo ikke akkurat mål når det kommer til å kunne se etterslep (det er utrolig tydelig)

Lenke til kommentar

LCD produsentenes jakt på MS har medført at ikke alle skjermer er like bra. Det vi ser er en trend i å produsere TN paneler som er de raskeste. Dette har gått på bekostning av andre saker som f.eks fargedybde.

 

IPS baserte skjermer ser vi i de dyrere og større segmentene. Her har det og foregått en utvikling, men uten at det har svekket noen av egenskapene.

 

Men det er bedre og bedre skjermer der ute ja, samtidig faller prisene.

En gammel skjerm faller fort i pris dessverre. Selv har jeg en 213t som jeg skal selge for 3000, men svært få har vist interesse.

Lenke til kommentar

Takk for vurderingene. Det er vel litt med det at skjermtestere liker å finne forbedringer å skrive om også i sine tester tenker jeg. Klart at type paneler også er viktig, selv om jeg trodde de nye raske TN-panelene også var blitt klart bedre på farger og kontrast etter å ha lest noen tester.

 

Har sett litt på en av skjermene som var med i Den store LCD-testen, Eizo L 557, men er usikker på hvor mye jeg vil betale for en brukt modell med de mange nye billige skjermene som får god kritikk. Kanskje det beste ville vært en ny skjerm til en god pris?

Lenke til kommentar

Like godt du postet to ganger der, så slapp jeg å lese posten om igjen. For 800,- var mindre enn jeg regnet med. Selger ville ha 1500,-, jeg foreslo 1000,- (før jeg så din post forresten). Vurderte om jeg ville krype litt opp, men nå....

 

Eizo'en er riktignok en MVA og ikke noe TN-panel, men 1500 er vel de fleste enig om at den ikke er verdt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...