Gå til innhold

Harddisk plutslelig borte over natta!


Anbefalte innlegg

Da jeg skulle slå på PCen i dag, klarte plutslig PCen ikke boote fra systemdisk! Måtte reinstallere XP på en annen disk, men kan fortsatt ikke finne eller boote den opprinnelige systemdisken..

 

Det rare er at det var fint da jeg slo av PC for kvelden, men dødt når jeg skulle slå på!

 

Kan en disk dø på den måten?

 

Disken blir funnet ved oppstart, og det blir detektert et OS på den, men det er altså ikke mulig å komme videre inn eller finne den.

 

Har prøvd:

-Å reistallere SATA drivere

-Sette disken som eneste boot device

-Bytte SATA og strøm kontakt

 

Noen som har peil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er desverre fullt mulig at en disk dør på den måten, og det er mest vanlig at en disk streiker ved spinup. Av den grunn har disker et spesifisert nummer av Device Power Cycle, det er nemlig det å skru av og på en disk som sliter mest på mekanikken.

 

Gå til Samsungs sider og last ned et diagnoseprogram for å få testet disken. Er du heldig, er det ingen mekanisk feil, og du har gode sjanser for å få dine data tilbake.

Endret av enl
Lenke til kommentar
det er nemlig det å skru av og på en disk som sliter mest på mekanikken.

 

 

6138969[/snapback]

Kan du dokumentere det?

6139052[/snapback]

 

Dokumentere det? Som jeg nevnte har disker et nummer på hvor mange av/på sykluser disken klarer før sannsynligheten for kræsj blir høy. Det er jo ganske logisk at det sliter litt på motor og drivverk å spinne metall- og glassplater opp til 7200 eller 10000RPM på noen få sekunder. Når disken først går, synker risikoen for kræsj ganske betraktelig.

Endret av enl
Lenke til kommentar
det er nemlig det å skru av og på en disk som sliter mest på mekanikken.

 

 

6138969[/snapback]

Kan du dokumentere det?

6139052[/snapback]

Nei eg kan heller ikke dokumntere den påstanden hans, men min erfaring er at diskene mine har funket fint. Eneste disken som har tatt kvelden er på lapptopen min, varte i ca 1.5år. Min elste disk er fra 2000 og den surrer enda.

Men tempen på mine 11 disker er aldri over 30c, tempen på lapptopen er aldri under 40c.

Så ja, eg har tro på å la de surre 24/7. Det viktigste er å ha god kjøling på dem.

Kunne tenkt meg å modifisere lapptopen, slik at disken blir kjøligere. Men så lenge eg har garanti, tørr eg ikke.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt den påstanden før atdet sliter ekstra på hard disken å starte opp fra å ha vært slått av. Jeg har faktisk ikke sett at det er nevnt fra fabrikken hvor mange ganger du kan slå av og på en hard disk, men jeg har sett hvir mange timer en hard disk er forventet å leve. En disk som står og spinner 24 timer i døgnet nærmer seg den grensen raskere enn en som få hvile.

Jeg slår alltid av mine maskiner om kvelden og har ennå ikke opplevd at noen av mine hard disker har gått til de evige jaktmarker.

 

Før jeg tror på die påstander vil jeg ha det seriøst dokumentert. Ellers blir det bare løse påstander.

 

Må hell og lykke følge alle dine hard disker.

 

PS. Tar regelmessig backup av viktige filer. DS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...