Gå til innhold

Abit KT7* umda problem


Anbefalte innlegg

Problemet er at jeg hakke aning om det er KT7,KT7A, eller v1.3. Dette er ganske viktig å vite når man skal oppgradere bios. (Den er flashet med en uorginal (forced)). Grunnen til at jeg skal oppgradere biosen i håp om at den fikser umda på mine cd-rommer. Som alle kanskje har opplevd lagger alt når umda er av.

 

Konfigurasjonen min er slik:

Abit KT7*

256 MB pc133

Adaptec 1200A IDE RAID

2 stk cd-rom (master på hver sin idekanal på hovedkortet)

2 stk 40 GB HD's (master på hver sin kanal på raidkortet)

GeForce 2 Pro (MSI)

WindowsXP (*seriøst optimert*)

 

Problemet mitt oppstår når jeg kopierer eller brenner en cd. Da vil hele pc lagg'e. Spesielt når jeg brenner merker jeg at read-buffer'n går opp å ned. Tar 7 min å brenne en 700 mb cd, på en 40x brenner(takk gud for burnproof). Samme problem oppstår i win2k og winXP. Under boot sier bios at PIO4(husker ikke den forkortelsen helt) er på cd-rommene.

 

Vist noen har noen råd.. vær så snill å komme med de.

- Einar Danielsen (aka culty)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk.. Fant det ut når jeg åpna kabinettet i sted. Har ikke sett det før nå.. pga at jeg var ganske trøtt når jeg monterte den, plus jeg hadde det travelt, og siden da har pcn hatt alle pci portene fylt med noe.

 

Sjekke mer ut..

 

Any other ?

 

- Einar

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-07 02:23, skrev culty:

Tusen takk.. Fant det ut når jeg åpna kabinettet i sted. Har ikke sett det før nå.. pga at jeg var ganske trøtt når jeg monterte den, plus jeg hadde det travelt, og siden da har pcn hatt alle pci portene fylt med noe.


Sjekke mer ut..


Any other ?


- Einar


Du sier ikke hva du fant ut... KT7 ser sånn ut:

 

KT7_pic1.gif

 

KT7A:

 

KT7A_pic1.gif

Lenke til kommentar

Jeg fant ut i går kveld. Var ett KT7A .. men problemet var å finne noe som sa hvilken version det var. Ente med at jeg tok ut hele kortet å gransket det. Der det skulle stå (i følge abit) sto det ikke, men ved strekkoden var det en liten v1.3 =)

 

Så jeg har nå flashet den med siste bios, men det hjalp ikke det spor. Nå begynner jeg virkelig å bli nysgjerrig. To neste mulighetene jeg må sjekke er; er den v1.3 rett eller er det bare ett vanlig v1.3, og hva er det som hindrer biosen å tildele udma til cd-rommene (mistanke om at det er raid-kortet).

 

More to come..

- Einar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...