Gå til innhold

Mulig å bytte skjermkort på bærbar?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ATI X200 Mobility er desverre integrert grafikk og kan derfor ikke byttes ut. Det er i nyere tid hvor bærbare PC'er med MXM-moduler (bærbar pci-e), kan byttes ut. Disse modulene kommer dog i tre størrelser (MXM- I/II/III).

 

Har ikke sett mye rundt omkring, men skjermkort til bærbar er fortsatt ikke så vanlig å finne på nettbutikker foruten enkelte skjermkort til en spesifikk bærbar.

Lenke til kommentar

Selv om grafikkortet er av MXM format, er det ikke bare enkelt å bytte det ut med et annet og bedre kort. Grafikkort til bærbare selges pr. dato ikke i noen butikker og med mindre samme modell er levert med dette nye grafikkortet du ønsker å skifte til skal du lete lenge etter en ny bios. MXM innebærer dog at det er lett å skifte ut et defekt grafikkort med et nytt kort av samme type.

 

I tillegg er det ofte slik at de store produsentene, som for eksempel Dell, har egen passform på sine kort. Et Nvidia kort produsert for Dell har således en annen form enn akkurat samme kort i en Asus. Skal du erstatte kortet må du derfor kjøpe dette av produsenten av notebooken eller brukt.

 

Utover overnevnte er det i tillegg problemer i forhold til kjøling og strøm. MXM eller ikke, det er således et godt stykke igjen før også bærbare pc’er kan sies å være oppgraderbar.

Lenke til kommentar
Bare min lille erfaring med en snart 4 år gammel Dell Inspiron 8500 med et gforce 4200 TI skjermkort.. 1 telefon til dell og 23 timer senere så hadde jeg et nytt skjermkort på døra, tok meg ca 5min og skifte det selv.

 

Da snakker vi service ;)

6124443[/snapback]

 

Vi snakker "bærbare" maskiner her...

Lenke til kommentar
og dell inspiron er ikke en bærbar?

 

hmmm merkelig at jeg har hatt denne maskinen i 4 år og aldri sett at den ikke er bærbar

6124480[/snapback]

 

Vet det men at du byttet skjermkortet på 5 min vil jeg gjerne ha en mer detaljert beskrivelse på da dette må være verdens rekord :!: :!:

Lenke til kommentar

opp med tastaturet 3 skruer og opp med det gamle ned med nytt inn igjen med 3 skruer og på med tastaturet igjen... (kanskje det var 5 skruer) men med elektrisk skrutrekker går det kjapt

 

Edit: Er ikke noe problem når du er vant til å skru på maskiner, pluss at jeg har pilla denne maskina fra hverandre mange ganger for å fjerne støv og dritt som samler seg i vifter o.l

Endret av ChrchBrnr
Lenke til kommentar
opp med tastaturet 3 skruer og opp med det gamle ned med nytt inn igjen med 3 skruer og på med tastaturet igjen... (kanskje det var 5 skruer) men med elektrisk skrutrekker går det kjapt

6124501[/snapback]

 

Du har byttet ram og ikke skjermkort :!:

 

Bytte av skjermkortet på denne maskinen betyr også bytte av hovedkort...

Lenke til kommentar

enten er du stokk stein dum eller så troller du

 

Ram ligger under på en bærbar pc, hvertfall alle de jeg har sett. Altså under selve PCen og under en luke.

 

Skjermkort ligger under tastaturet, og nei det betyr ikke bytte av hovedkort når skjermkortet ikke er onboard på hovedkortet.

 

Det var hele poenget med min reply på denne threaden, det er ikke _kun_ pci-e bærbare som kan skifte skjermkort.

Lenke til kommentar
enten er du stokk stein dum eller så troller du

 

Ram ligger under på en bærbar pc, hvertfall alle de jeg har sett. Altså under selve PCen og under en luke.

 

Skjermkort ligger under tastaturet, og nei det betyr ikke bytte av hovedkort når skjermkortet ikke er onboard på hovedkortet.

 

Det var hele poenget med min reply på denne threaden, det er ikke _kun_ pci-e bærbare som kan skifte skjermkort.

6124526[/snapback]

 

Jeg fleiper litt med deg og trådstarter er ute etter og oppgradere sitt skjermkort til noe " bedre " og da hjelper det fælt lite at du har byttet skjermkort på din gamle Dell Inspiron...

 

PS-Ram ligger under tastatur på flerer HP maskiner...

Lenke til kommentar

om du kan lese min første reply så var jeg ikke direkte ute for å hjelpe trådstarter da andre har gjort dette, men for å rette opp i noe som var sagt litt feil. Det er ikke bare pci-e maskiner du kan bytte skjermkort i, det finnes faktisk gamle maskiner der dette er mulig også, hele poenget er at selv etter 4år fikk jeg erstattet mitt skjermkort på en bærbar pc uten problem hos Dell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...