Gå til innhold

Hva skjer når spill blir like virkelige som virkeligheten se


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-10-08 10:04, skrev Gakks:

Hvorfor vil dere abselutt at spillene skal være så realistisk som mulig? Trenger vi mer realistiske spill? Jeg spiller heller paintball enn å spille f.eks. Operation Flashpoint når vi skal snakke om realisme og slikt.



 

Det er fordi det er en grunnleggende egenskap i oss mennesker å stadig pushe grensene og utvikle oss videre. Vårt endelige mål er, uten at vi vil innrømme det, å bli Guder. Det ligger latent i oss alle, det er jeg overbevist om.

 

Og å kunne skape en kunstig verden som virker å være så ekte at hjernen og følgelig kroppen kan bli lurt til å tro det, vil unektelig være et fremskritt i den teknologiske utviklingen.

 

Paintball er rimelig dyrt da.. og jeg har vonde knær så det blir ikke noe løping på denna gutten. Måtte gi opp terrengsykling p.g.a. det, en av de absolutt verste avgjørelsene i mitt liv så langt.

 

Hvilket bringer meg inn på noe annet: Tenk hvordan det vil være for f.eks. rullestolbrukere å kunne gå og løpe igjen.. tenk hvordan det ville være for en som er lam fra nakken og ned å kunne treffe venner og bekjente i en cyberverden som er temmelig lik virkeligheten, bare med fler muligheter, og at hans eller hennes kropp fungerer som den skal i denne alternative virkeligheten.

 

Jeg kan ikke se hva som skulle være galt med det. Det kan ligge muligheter for medisinsk behandling i å lure hjernen slik, som vi aldri før har tenkt på.

 

Men til syvende og sist har vi underholdningsverdien.. den vil være enorm, skyhøy. Dra til Mars! Pluto, Jupiter, besøk andre sivilisasjoner, e.t.c.

 

Det er en smule trangsynt å tenke at man vil ha spillene så realistisk som mulig. Jeg liker ikke Quake, UT, CS, slike spill. Jeg elsket OFP 1985 p.g.a. realismen. Men det er ikke realistisk nok. Det vil bli det etterhvert, for BIS er virkelig inne på rett spor.

 

Så kan folk synes hva de vil, men jeg synes nå muligheten for å lage realistisk landskap selv, kjøretøy og mye mer, gjør slike spill virkelig underholdende.

 

En annen ting.. Jeg vil heller prøve å hoppe over 40 biler med en stuntbil i virkeligheten og kanskje drepe meg fremfor å gjøre det i en simulasjon. Neppe.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-08 13:11, skrev xlent:

Til han som snakket om MMORPG.. Du glemte The Matrix Online !! Det blir en "hit"
:grin:
:grin:


 

Kanskje det, kanskje det.. Det vil følge filmen, som med SWG. Jeg tror ikke Matrix vil passe noe særlig som MMORPG, for å være helt ærlig. Hva har vi i filmen? Ultratynn handling, historie som ikke imponerer noe overvettest fordi den er brukt i så mange variasjoner før, pene skuespillere, vel.. kule effekter. Jeg har filmen på DVD seff, skulle bare mangle. Men aldri i livet om jeg vil betale månedspris for å spille en MMORPG versjon. Det måtte isåfall bli et MMOFPS, ikke MMORPG. Om du ikke har fått det med deg står RPG for Role Playing Game.

 

Alle pre-teens som da vil spille Matrix online vil være Neo..

 

Som jeg allerede har nevnt, er det mye bedre å gjøre det slik Funcom gjør med Anarchy Online. Skap et spill fra scratch uten å måtte følge noen film, la spillerne utvikle historien etterhvert som spillet går sin gang. Det er mye bedre. Ikke at AO har latt spillerne bidra så altfor mye til historien da, men det var det første MMORPG i sin størrelse uansett, såvidt jeg vet. Ihvertfall med en kompleksitet konkurrentene bare kunne drømme om.

 

I Neocron vil man legge merke til en ting når man har spilt offline demoen og så spiller betaen: I Demoen har hovedstaden rast sammen etter et kraftig angrep, ruiner overalt. I betaen er den samme byen i god stand. Fikk meg til å tenke: "Det ville vært fantastisk om det i et MMORPG kunne være slik at en by ble angrepet og bombet sønder og sammen realtime, og at spillerne måtte bidra til å drive ut angriperene og bygge opp byen igjen".

 

Noe i den dur. Man ser jo noe sånt i mikroformat i C&C Renegade. Bygninger blir bombet og skadet, men kan repareres. Det var jo fra 2D versjonen da, men ville vært en god idé for et MMORPG. Problemet er bare at det ville kreve så mye av serverene at det per i dag ikke er mulig å gjennomføre i stor skala.

 

Men det kommer nok. Til slutt vil noen få den glupe (?) idéen å gjenskape WW2 med London som blir bombet fra luften og må gjenoppbygges, og Tyskerene få svi. Noen har en viss fetish for å gjenoppleve historiske kriger, det vil nok komme.

 

 

BTW: Kommentaren om at vi vil se tilbake på Doom 3 i 2050 og le: Heh.. Si 2010. Vi vil ikke le, men tenke på det med nostalgi, for grafikken vil da være lavmåls i forhold til hva som kommer ut da. Takket være selskap som Nvidia :grin: Okay.. og ATI..

 

_________________

Be warned, Pentagon now has a serious issue on their hands:

Escape of the Psycho Kitten!

wave_small.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: Hidden på 2002-10-08 13:27 ]

Lenke til kommentar

Har ikke lest alt, men uansett...

programmer inn alle små atomer og alt sånn du finner til den minste detalj...kopier dem opp og stapp dem inn i et program...ehm...høres rart ut, men jaja..

så tar du å gjør noe morsomt, du lager en romrakett!

det som er gøy da er jo at du kan se om den virker uten å tape 50million eller noe for en fyr gjorde en feil!

Tenk på mulighetene!! ikke bare spill, men praktiske ting! så kunne du tatt et hårstrå å scannet inn deg selv i pcn via dna! så kan du scanne inn en du hater!! og lage deg en kniv og drepe han:) og scanne han inn på nytt, og på nytt og bli psykopat og glemme hva som er ekte og falskt og til slutt drepe han på ekte....hmm...skulle jeg stanset litt lenger oppe så jeg ikke ødela mitt eget poeng der kanskje...jaja

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-05 23:32, skrev callisto:

tror neppe spill kommer til å bli som virkeligheten.

Og om de fikk det til, hvem vil vel kjenne åssen det er å få ei kule i magan, eller beinet revet av i en eksplosjon?


 

Quote:


Den 2002-10-06 18:21, skrev Simen1:

Så lenge man er oppslukt av det så er det "virkelig".


 

Enig. Svaret er innlevelse, og det viktigste i så måte er ikke bump mapping eller pixel shaders. Glemmer ikke en opplevelse jeg hadde i Thief: The Dark Project. Jeg var forsvunnet ned i katakombene, og klarte i et rom å tråkke på felleutløseren. En pil føk mot meg fra veggen og traff meg (ser jeg for meg) i armen. Så anspent, konsentrert, og fremfor alt, redd, var jeg da, at jeg fysisk kjente det som et støt gjennom armen. /Det/ er typen spill jeg vil ha.

 

Quote:


Den 2002-10-05 23:32, skrev callisto:

Det finnes sikkert ganske mange milliarder måter å ødlegge en enkelt ting på... Ja det er bare å starte...


 

Slik tenker et menneske som tror at scripting er den eneste veien til himmelen. Spill Trespasser, gutt, så vil du se hva du har gått glipp av. Hemmeligheten ligger selvsagt ikke i å scripte alle mulige hendelser, men å simulere fysikken, kjemien og biologien fra bunnen av. (Trespasser hadde som kjent noen problemer, men fysikkmotoren er uovertruffen.)

 

Problemet vil etterhvert ikke lenger være realisme, men innhold. MMORPGer må passe seg for ikke å bli endimensjonale, uinteressante avanserte chatteprogrammer. Where to go for dynamic gameplay and -worlds: AC2 og AO.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-08 13:17, skrev Hidden:

Quote:


Den 2002-10-08 10:04, skrev Gakks:

Hvorfor vil dere abselutt at spillene skal være så realistisk som mulig? Trenger vi mer realistiske spill? Jeg spiller heller paintball enn å spille f.eks. Operation Flashpoint når vi skal snakke om realisme og slikt.



 

Det er fordi det er en grunnleggende egenskap i oss mennesker å stadig pushe grensene og utvikle oss videre. Vårt endelige mål er, uten at vi vil innrømme det, å bli Guder. Det ligger latent i oss alle, det er jeg overbevist om.

 

Og å kunne skape en kunstig verden som virker å være så ekte at hjernen og følgelig kroppen kan bli lurt til å tro det, vil unektelig være et fremskritt i den teknologiske utviklingen.

 

Paintball er rimelig dyrt da.. og jeg har vonde knær så det blir ikke noe løping på denna gutten. Måtte gi opp terrengsykling p.g.a. det, en av de absolutt verste avgjørelsene i mitt liv så langt.

 

Hvilket bringer meg inn på noe annet: Tenk hvordan det vil være for f.eks. rullestolbrukere å kunne gå og løpe igjen.. tenk hvordan det ville være for en som er lam fra nakken og ned å kunne treffe venner og bekjente i en cyberverden som er temmelig lik virkeligheten, bare med fler muligheter, og at hans eller hennes kropp fungerer som den skal i denne alternative virkeligheten.

 

Jeg kan ikke se hva som skulle være galt med det. Det kan ligge muligheter for medisinsk behandling i å lure hjernen slik, som vi aldri før har tenkt på.

 

Men til syvende og sist har vi underholdningsverdien.. den vil være enorm, skyhøy. Dra til Mars! Pluto, Jupiter, besøk andre sivilisasjoner, e.t.c.

 

Det er en smule trangsynt å tenke at man vil ha spillene så realistisk som mulig. Jeg liker ikke Quake, UT, CS, slike spill. Jeg elsket OFP 1985 p.g.a. realismen. Men det er ikke realistisk nok. Det vil bli det etterhvert, for BIS er virkelig inne på rett spor.

 

Så kan folk synes hva de vil, men jeg synes nå muligheten for å lage realistisk landskap selv, kjøretøy og mye mer, gjør slike spill virkelig underholdende.

 

En annen ting.. Jeg vil heller prøve å hoppe over 40 biler med en stuntbil i virkeligheten og kanskje drepe meg fremfor å gjøre det i en simulasjon. Neppe.

 

 

 

Hvis du har sett Minority Report så har du kanskje fått med deg han som vil drepe sjefen sin i cyberworld og slike forskjellige ting der. Vil vi egentlig bli et slikt passivt folk som kun vil leve i en cyberverden, fordi alt er "perfekt" der. Du er Gud og bestemmer selv over liv og død... Greit nok, men hvor lang tid tar det før folk vil kreve mer?

 

Blinde kan se igjen og lamme kan gå og slikt, det er sikkert greit nok det. Men det er jo ikke virkelig, jeg tror de heller bare ville bli mer deprimert over at de ikke kan gjøre det i virkeligheten etter å ha prøvd det i cyberworld...

Lenke til kommentar

hm. Ja, det blir spennende når folk klarer å finne ut hvordan hver enkelt sans fungerer i hjernen. Og tilslutt klarer å koble inn plugger som sender pulser på hjernens frekvens slik at vi tror det er virkelig. Det blir jo Hacking av _bevisstheten_. Jeg tror ikke, slik hjernen vår er idag, hjernen klarer presset av manipulasjon utenifra. Men det er jo ikke umulig. Spennende å tenke på slikt.

 

Vi kan jo tenke oss at vi kan "tweake" hjernen slik at en dag i cyberspace egentlig bare er 1 time i virkeligheten. Og det en nevnte her før; Få fram ditt værste mareritt. Da må det jo gå ann å fa fram drømmekvinnen også, akkurat slik hjernen _din_ vil ha det.. "I want to go to the future!!"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...