Gå til innhold

Prosjekt: Ubuntu Gateway/Ruter


Anbefalte innlegg

God dag til dere alle!

 

Har lekt litt med tanken med å bruke Ubuntu som gateway/ruter i det siste.

 

Har for øyeblikket Clark Connect kjørende som gateway, men den har til tider noen problemer med feks å slå seg av når jeg tar en "shutdown now" eller "reboot" i Putty. Og kanskje det mest irriterende er når internett plutselig faller bort. Dvs spilling online med spill som feks bf2 og css funker, men ikke surfing..(?)

 

Jeg ser ikke bort i fra at det er enkelte brukerfeil eller litt mangel på innsikt i bildet her :blush:

 

Når det er sagt så har jeg et ønske å "bygge" serveren opp på nytt. Delvis pga det som står nevnt over og for at jeg vil ha noe å sette fingrene i. :yes:

 

Da ser jeg for meg følgende "arbeid" den kan utføre:

 

1: Gateway mellom modem og svitsj med DHCP-server

 

2: Filserver. (der kan jeg tenke meg ftp eller samba)

 

3: Torrentflux (så vidt jeg har forstått trenger jeg apache, php og mysql)

 

4: Proxy? (usikker på hva det heter, i allefall en tjeneste som "cacher" surfingen)

 

5: Backupsystem (Vil gjerne kjøre en backup i ny og ne av forandringer om jeg skulle rote det til  :roll: )

 

6: Brannmur (en brannmur er jo ikke å forakte, men er det nødvendig i og med jeg kjører brannmur på de to klientene som er koblet til?)

 

7: Statistikk over båndbredden ++ (her kan jeg se for meg en slags GUI i nettleseren noen ala den jeg har i clark connect. Kanskje Webmin?)

 

Ønsker også innspill på partisjoneringen av disken (120GB Seagate s-ata)

Ser for meg at hjemmeområder og nedlasting kommer på en egen partisjon.

 

 

Så hvordan burde jeg gå frem for å få det mest mulig smertefritt?

Setter umåtelig stor pris på innspill! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest meg til at Firestarter er veien å gå for å få ruter-funksjonen.

 

Det jeg lurer på er hvor vanskelig det er å konfigurere den med kun terminalen, da jeg har tenkt å ta en server-install av Ubuntu.

 

Jeg har to nettverkskort i serveren. Ett innebygget og ett ekstra som står i PCI. Hvilke av disse er eth0 og eth1?

 

Har det noe å si at jeg har Telenor (pppoe ett eller annet) ?

Lenke til kommentar

Jeg har konfigurere min med kun terminalen, ikke vært noe problem syntes nå jeg, men jeg er en kanskje bittelitt mer en bare nybegynner med linux da.

 

Skal vel egentlig gå fint å endre det navnet selv (eth0/eth1) - men hvilke navn de får finner du fort ut når du har installert ferdig

 

Det finnes programvare for å koble seg opp med pppoe.

Lenke til kommentar

Ja, da har jeg installert Ubunten inkl Gnome. :)

 

Problemet mitt akkurat nå er at jeg ikke får kontakt med internett når jeg kjører modemet som rent modem uten ruter-funksjon.

 

Har fulgt denne guiden. Kan det være noe med det der pppoe-greiene?

 

Får heller ikke kontakt med apt-get update i terminalen. Skjønner ikke hvorfor, da jeg installerte uten internett tilkoblet. Det må jo vær noen updates til distroen.

*****@gateway:~$ sudo apt-get update
Reading package lists... Done
*****@gateway:~$

Finner heller ingen updates i Synapicen..

 

En annen ting jeg lurer på. Hvordan finner jeg ut hva nettverkskortene heter? Som feks VIA/Realtec etc uten å åpne kabinettet og se på printplata :p ?

Lenke til kommentar

Hvordan ser din liste over repositories ut? apt-get upgrade/apt-get dist-upgrade?

lspci(evt. med -v eller -vv for mer informasjon) burde gi deg det du trenger å vite om nettverkskortene.

Har du lagt inn rp-pppoe(om det ikke allerede er lagt inn) og koblet til Internett med dette? Så lenge modemet er rent modem må du spesifikt koble til, slik du også ville gjort under f.eks. Windows XP. Forøvrig skjønner jeg ikke vitsen med å ikke kjøre den som router dersom du har valget ;-)

Lenke til kommentar
Hvordan ser din liste over repositories ut? apt-get upgrade/apt-get dist-upgrade?

lspci(evt. med -v eller -vv for mer informasjon) burde gi deg det du trenger å vite om nettverkskortene.

Har du lagt inn rp-pppoe(om det ikke allerede er lagt inn) og koblet til Internett med dette? Så lenge modemet er rent modem må du spesifikt koble til, slik du også ville gjort under f.eks. Windows XP. Forøvrig skjønner jeg ikke vitsen med å ikke kjøre den som router dersom du har valget ;-)

6104584[/snapback]

 

Hvordan legger jeg inn/finner ut om jeg har rp-pppoe? Må jeg da manuelt koble meg hver gang serveren restarter? På clarkconnect`en gikk det automatisk.. :)

 

Adsl-modemet krasjer når jeg kjører torrents :hrm: Så da tenkte jeg å slå to fluer i ett smekk med en gateway/server :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...