Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Unnskyld meg for sikkert et veldig dumt spørsmål, men jeg prøver likevel. Hva er det egentlig med den nye teknologien til Microsoft, .NET. Har ikke helt forstått om det er en plattform eller et os. Når det gjelder prog.språk, så er det vel VB.net som blir mest aktuelt. Har fått inntrykk av at det ikke er særlig populært her inne (vb), men skjønner ikke helt hvorfor. VB.net er vel plattformuavhengig? Dersom man skal satse microsoft, hvilken kombinasjon av språk og teknologier er det lurt å satse på? Tenker da først og fremst på jobbsituasjoner, men også på hobbybasis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen .NET-språk er plattformuavhengige, funker kun i Windows, selv om det finnes et linux-prosjekt som heter Mono som jobber med .NET. Etter min mening er C# det beste .NET språket, og jeg ville valgt det fremfor VB.

 

.NET er ikke et OS, og ikke en plattform (hva er forskjellen i denne sammenhengen?), men heller et rammeverk som trengs for å kjøre programmer skrevet i et .NET språk. .NET rammeverket består av 4 deler:

 

1: programmeringsspråkene: VB.NET, C# osv..

2: ASP.NET

3: det innebygde klassebiblioteket

4: Common Language Runtune

 

Jeg er sikker på at wikipedia har en temmelig lang artikkel om .NET liggende

Lenke til kommentar
Synes det JeyKey sa høres veldig bra ut, vil bare føye til noen ting

 

VB.NET er enklere enn C#

Hvis man lærer seg C# er det enklere å lære andre programmeringsspråk.

6105913[/snapback]

Der er jeg fullstendig uenig. Jeg skjønner ikke hvordan du kan kalle VB enklere å lære enn C#. Syntaxtisk er det jo helt på jordet.

Lenke til kommentar

Jeg synes iallfall VB er enklere enn C# (og jeg har gjort et seriøst forsøk på å lære det).

 

VB er jo nesten som å bruke pseudo-kode. Veldig greit for oss som vil programmere uten å måtte lære så altfor mye syntax. For meg er det viktigste å lage et program som gjør det jeg vil at det skal gjøre, ikke hvordan det skrives... :)

Lenke til kommentar

:D det er en grunn til at du er en av de jeg liker best her på forumet moskus! :D

 

Det er C språka som har psyke syntraxer! Tenk å strø "{" og "}" i hele koden, det er til å bli gal av. Holder på å lære meg C++, men satans så gal jeg blir av diverse syntraxfeil jeg gjør, ettersom jeg teker deilig og enkel VB.NET!

 

Tar ofte meg selv i å tenke i VB.NET kode, så enkelt er det! Hehe.

Lenke til kommentar

Må si jeg er enig med Manfred, hater VB-syntaksen. og {} synes jeg er mye mer oversiktlig enn bruk av End If osv...

VB.Net

Dim m_car As Car = DirectCast(mapper.GetObject(GetType(Car), Car)
m_car.Model = "Nissan"

C#

Car car = (Car) mapper.GetObject(typeof(Car));
car.Model = "Nissan";

 

Du syns vel ikke at VB.NET koden så mer oversiktlig ut?

 

ze5400: det heter syntax, ikke syntrax. og "syke syntaxer", ikke "psyke syntraxer"

Endret av hockey500
Lenke til kommentar

Problemet med å bli så vant til VB.NET er jo at man blir en av Microsofts fordummede nikkedokker.

 

Hvis noen vil vite hvorfor man ikke bør lære seg VB først;

Hvis du flytter til Skandinavia og flytter litt mellom landene, er det veldig dumt om du skulle lære deg finsk(VB) først og deretter norsk(C#), svensk(java) og dansk(C++)

Selv om jeg vil påstå at det er enda mer tungvint å lære seg å skrive god kode etter å ha blitt trollbundet av VBs syntax, kan vi vel si at det blir litt vanskeligere å lære seg dansk(C++) etter finsk(VB), enn dansk(C++) etter norsk(C#).

 

Går utifra at du ikke vil fortsette med VB.NET ut livet.

 

 

PS: Jeg er klar over at Finland ikke er i Skandinavia.;)

Endret av luser32
Lenke til kommentar
Problemet med å bli så vant til VB.NET er jo at man blir en av Microsofts fordummede nikkedokker.

6124137[/snapback]

Jaha... og derfor bruker du .NET? :roll:

 

 

 

Går utifra at du ikke vil fortsette med VB.NET ut livet.

6124137[/snapback]

Så lenge jeg kan gjøre det jeg har behov for ser jeg ingen grunn til å bytte. Men her er det muligens en forskjell. Jeg er ikke akademisk interessert i programmering, jeg gjør hva som må til for å få jobben gjort. Ofte bruker jeg VB i Excel ettersom det kutter betraktelig ned på utviklingstiden. Jeg vil ha resultater kjapt, det er det som teller! ;)

Lenke til kommentar
Du syns vel ikke at VB.NET koden så mer oversiktlig ut?

6120205[/snapback]

Jo. ;)

 

Jeg synes {} bare er forvirrende. Men det er garantert en vanesak. Og siden VB.net vs. C# ikke egentlig betyr noe, så bør man velge det man liker best. :)

6121499[/snapback]

ja, for all del, det er jo bare dumt å ved et øyekast kunne se hva som hører sammen i en kode og ikke.

 

VB.NET er virkelig fordummende med mindre man vil bli stuck med dette resten av livet.

Lenke til kommentar

Gratulerer!

 

At C#-gutta mener at "VB er fordummende" er et utrolig bra argument! Det er rett før vi gir oss og innser at VB bare er tull! :roll:

 

:nei:

 

:p

 

 

 

Uansett; litt saklig argumentasjon:

Jeg klarer fint å se sammenhengen i koden min. Igjen: Det er snakk om vane! :)

Lenke til kommentar

Her om dagen laget jeg et litt komplisert program i c#.net. Det som skapte problemer var en lang rekke av } i kodevinduet som dette:

 

}

}

}

}

}

}

}

}

 

Jeg mistet oversikten. Da var det en fyr fra Java som sa at c# programmerere for å bevare oversikten, gjerne brukte kommentarer som dette:

 

} // End for each

} // End for j

} // End i

} // End Class

 

Men da slo deg meg at c# programmet var jo akkurat like oversiktlig som vb.net programmet. ;)

Lenke til kommentar

Takk for informative - og tidvis noe forvirrende - argumentasjoner for og imot VB. net og C#. C# er etter det jeg skjønner, utviklet av M.soft for .net. VB.net er vel (naturlig nok) også det. Men likevel kan andre språk, som C++ og Java brukes i .net-teknologien...Hva er da den helt store forskjellen?

Lenke til kommentar

C++ er platform uavhenging, dvs at for å gjøre c++ programmer trenger man ikke noe rammeverk installert på datamaskinen.

 

Med C# og VB.NET trenger man .NET rammeverket installer på datamaskinen for å kjøre programmene.

 

Java krever Java Runtime, som er det samme som .NET rammeverket, bare at det er utviklet av SUN, og kjører JAVA istedenfor ms sine teknologier. Var det klart?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...