Gå til innhold

Brannruiner i Trondheim 2002


Anbefalte innlegg

På tide å teste ut et bilde i Bildekritikken. Etter å ha fått Magnar Fjørtofts "Digital fotografi i praksis" løsnet det skikkelig i PS.

 

Her er bildet rett fra kamera (Olympus C220Z):

post-65206-1147626344_thumb.jpg

Her, etter Levels, Curves og retusj av reflekser i vanndråper:

post-65206-1147626378_thumb.jpg

Her etter støyfjerning (Ninja Noise):

post-65206-1147626422_thumb.jpg

 

EDIT:

Med støyfjerning først og korrigering omtrent som tidligere:

post-65206-1147627066_thumb.jpg

 

Hva synes dere, kan jeg gjøre noe mer ut av det?

Jeg foretrekker det behandlede bildet uten støyfjerning. Selv er jeg meget godt fornøyd med komposisjonen og at det er mulig å få såpass ut av et bilde fra C220 knipset i forbifarten under relativt mørke forhold.

 

Skulle vært interessant å sett andres bilder fra den samme brannen, noen som har noe?

Endret av Oljens
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har desverre ikke så mye konstruktiv kritikk å komme med om selve bildet, men et tips angående bruk av Noise Ninja. Bruk det så tidlig som mulig i arbeidsprosessen din, før du gjør endringer på bildet. Det vil som regel føre til et bedre resultat.

Lenke til kommentar

Jeg har lagt inn en variant med støyfjerning først og omtrentlig samme etterbehandling. Resultatet ble neppe noe særlig bedre, men grunnregelen er vel at støyfjerning kommer først. Uansett tror jeg dette bildet gjør seg best uten støyfjerning.

Lenke til kommentar

Du har hatt litt for heftig støyfjerning på det bildet slik at det ikke blir helt bra. Du kan justere dette i noiseninja.

 

exif sier ISO 160, men det virker jo mest som 1600? Veldig mye støy i bildet.

 

Men uansett bildet er i utgangspunktet for dårlig til å bli noe mesterverk. Du har forbedret originalen. Men resultat ble fortsatt ikke bra. Tror desverre det ikke er så mye å hente i dette bildet. Har du ikke andre bilder med litt bedre utgangspunkt?

Endret av stoners
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at støyfjerningen ble for kraftig. Jeg benyttet en profil for kameraet jeg har laget selv.

 

Det er mye støy i bildet og jeg mener det skyldes at kameraet ikke er bedre under slike forhold. Teknisk kan nok aldri bildet bli noe mesterverk, men jeg synes likevel det er et bra bilde hvor støyen er med på å forsterke den dystre stemningen i bildet.

 

Jeg har ingen bilder som er bedre i utgangspunktet. Dette var ett av noen få bilder jeg tok i forbifarten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...