Gå til innhold

verktøy for å lage diagram av .sql fil


Anbefalte innlegg

Har en sql fil som er en dump/export fra mysql database.

 

Skulle fått opp diagram av databasen, så jeg kan få tatt noen bilder av modellen. Stress å modellere en hel haug tabeller for hånd.

 

Helst gratis. Trenger ikke ha så mye fancy funksjonalitet, er bare på jakt etter å få dette diagrammet, og få vist relasjoner.

 

Win prog seff - har ikke linux.

Endret av DarkSlayer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dette skal kunn egå fint ved hjelp av php. denne artikkelen forteller hvordan du kan lage grafikk on the fly med php

6096295[/snapback]

Du tuller nå? Riktignok er ikke MySQL den mest kraftige databasen på kloden, men dette vil likevel være en jobb som tar ganske lang tid i PHP, og databasen skal være veldig stor og kompleks for at det ikke skal lønne seg å bruke penn og papir, evt Visio, og gjøre dette manuelt.

Lenke til kommentar
Du tuller nå? Riktignok er ikke MySQL den mest kraftige databasen på kloden, men dette vil likevel være en jobb som tar ganske lang tid i PHP, og databasen skal være veldig stor og kompleks for at det ikke skal lønne seg å bruke penn og papir, evt Visio, og gjøre dette manuelt.

6096429[/snapback]

 

helt sant.

 

jeg har aldri gjort dette selv, men ut ifra det jeg har lest så skal det ikke være så vannskelig å gjøre dette i php.... ved å bruke php til dette blir alle oppdateringer håndtert automatisk, så selv om det kan ta noe lang tid å lage alt i php så vil du kunne lage et veldig fleksibelt system hvor du slipper å gjøre endel arbeide senere......

Lenke til kommentar

Jeg skal forsøke å gi deg et svar som er litt mer nyttig enn hva n00b1 og n00b2 har klart å bidra med.

 

For reverse engineering av MySQL-databaser så har du faktisk flere alternativer tilgjengelige. Dette forutsetter at du har MySQL oppe og går, og at du kan kjøre inn dumpen der. De beste løsningene jeg har brukt:

 

Eclipse+Azzurri Clay (En suveren plugin til Eclipse)

DBVisualizer (vet ikke om denne er gratis lenger)

MySQL Workbench (tidligere kjent som DBDesigner)

 

Men det finnes flere. Google etter "mysql reverse engineer", og du finner mye interessant.

Endret av Oracel
Lenke til kommentar
Jeg skal forsøke å gi deg et svar som er litt mer nyttig enn hva n00b1 og n00b2 har klart å bidra med.

 

hva har egentlig reverse engineering med å lage graf av en database egentlig. i beste fall kan du kun få gjenoprettet databasen, men du forteller jo ingenting om hvordan han får laget grafene. (her var jeg litt stygg i munnen og har tatt bort dette da jeg hadde misforstått litt).

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

ilpostino:

hint: modelering er ikke det samme som bar-charts *shrug* :}

 

edit:

oh, btw. - når man får seg et følelsesmessig støkk, er det ofte god strategi å vurdere både den tekniske og følelsmessige sitasjonen fra fugleperspektiv .. i 90% av tilfellene (ok, wild guess) er det koblinger mellom disse støkkene og innsikt innenfor flere ting i flere retninger

Endret av dayslepr
Lenke til kommentar

Jeg føler meg noe såret over det grove personangrepet , men skal gjøre et ærlig forsøk på å belyse saken og veilede El Postinõ på si reise mot kunnskapens tinder.

 

Alle programmene jeg linket til kan koble seg til en vilkårlig MySQL-database og genererer både en semantisk og grafisk representasjon av tabellene og relasjonene som man kan jobbe videre med. Det er dette som ligger i "reverse engineering" - man får en helt ny datamodell basert på strukturen som ligger i databasen.

 

Regner med du ikke helt er med på hva jeg snakker om, så kan du se et eksempel på dette her (Azzurri):

5463_t.jpg

Fullversjon: http://sportsfiske.nu/foto/arkiv/2269/5463.jpg

Endret av Oracel
Lenke til kommentar

Graf, diagram osv. Litt uklar post av trådstarter forvirret nok ilpostino. Jeg vil tro det er snakk om en datamodell, noe oracel linker fint til. I MS SQL Servers administrasjonsprogram er dette automatisert, så det bør være enkelt å få det til i MySQL også. Tror Eclipse fungerer bra.

 

edit: Reverse engineering er altså å gå fra en implementert base til modell, eller fra kompilert kode til kildekode. Som sagt, ilpostino har nok bare misforstått.

Endret av ahrue
Lenke til kommentar

har vært borte i datamodelering flere ganger.. hadde det blandt annet da jeg studerte. jeg regnet med at trådstarter spurte om hvordan han kunne legge grafer fra en sql-database på nett.. derfor la jeg ut om php og generering av grafer on the fly.

 

ser nå at jeg misforstod hele spørsmålet ganske så mye. Ser nå hvorfor trådstarter lurte på om jeg tullet eller ikke...

 

 

 

:whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...