stclem Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Skal bestille et skilt fra et selskap som lager slikt, og har sendt dem et bilde i gif slik jeg vil at skiltet skal se ut. Har etter et par runder på mail fått vite at jeg bør fikse følgende for å få dette billigst mulig. Problemet er at jeg vet ikke hva vekotriseres betyr. Noen som kan hjelpe? ---------------------------------------- Takker for forespørselen på skilter og ønsker å komme med følgende. OBS. Logoskriften og humle bør vektoriseres og oversendes i ai eller eps, dette for å spare mye penger på oppretting av logo. Hei Mente vektorisert, at teksten er brytet opp i logo. ai er adobe illustrator eps
AKIRAx77 Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Er det så mye dyrere for dem å fikse det for deg? De har mye mer erfaring om dette enn deg og slutt resultatet vil bli bedre. Det det innebærer er at en GIF fil er bitmap. den består av ett gitt antall pixler. Den kan ikke bli flere og det kan ikke bli færre. Det betyr at logoen din ser bra ut i akkurat den størrelsen du har den nå. Skalerer du den opp må ett program tippe på hva slags pixler den skal legge i mellom de andre, og du vil forringe kvaliteten på bilde. Det blir ikke pent. Vektorisert betyr at man bruker punkter for å beskrive utseende på en logo. Tenk tilbake på ungdomsskole matte hvor du lærte om vetor. X og Y og en strek mellom to punkter. Det er grovt beskrevet hva en vektor tegning er. Fordelen med det er at de punktene kan matematisk skaleres opp og ned uten å ødelegge kvaliteten på tegninen. Så fra en EPS eller AI fil kan du lag frimerke trykk eller foile til å sette på siden av verdens største fly om du vil. Men det å trace en bitmap fil til en logo er en del jobb og krever en del trening. Jeg ville betalt dem for å gjøre det hvis de er villig til å gjøre det. AKIRA
T0mmy Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 (endret) Hvis du må gjøre det selv kan du prøve gratisprogrammet Inkscape. Ifølge wiki-siden kan man importere GIF-filer med programmet. Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg mer enn dette, da jeg ikke bruker programmet selv. Endret 13. mai 2006 av T0mmy
Matsemann Skrevet 13. mai 2006 Skrevet 13. mai 2006 Hvis du viser oss bildet, kan man alltids se om det er en lett eller vanskelig jobb Man legger bildet i bakgrunnen i vektorprogrammet, og tegner over.
stclem Skrevet 13. mai 2006 Forfatter Skrevet 13. mai 2006 Bildet er laget i photoshop, og jeg ser der at det går å lagre som eps, men er vel neppe så enkelt som bare å lagre det om? Har illustrator på jobben så kan jo altids gjøre det der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå