Gå til innhold

J2ME og MIDP 2.0 bøker, og tutorials.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har tips om hvilke J2ME og MIDP 2.0 bøker som er å anbefale.

 

Linker til tutorials er også velkommen.

 

Ørjan...

6089581[/snapback]

 

Et kjapt søk på Google returnerte opptil flere titler. Ellers så jeg flere J2ME-bøker på Datajungelen i Oslo sist jeg var innom.

 

Werner

Lenke til kommentar

Joda, men at det finnes en bok eller en tutorial, er ikke synonymt med at den er bra. Derfor var jeg interessert i å høre fra mennesker som har egne erfaringer med bruk av overnevnte, og derfor kan komme med anbefalinger. :)

 

Men det virker som om det er relativt få her på forumet som bedriver tiden med java programmering til mobile enheter.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Men det virker som om det er relativt få her på forumet som bedriver tiden med java programmering til mobile enheter.

6107011[/snapback]

 

Jeg drev en god del med dette i fjor. Laget bl.a. en klient for FICS (sjakkserver) pluss endel andre mer eller mindre nyttige småapplikasjoner.

 

Benyttet meg ikke av noen bøker, da det finnes en haug med mer eller mindre nyttige guider på nettet. Kan derfor dessverre ikke anbefale noen. Og linkene har jeg heller ikke for hånden. Men en liten tur på Google gjør alltid underverker.

 

Det er rimelig enkelt å komme i gang, og det finnes en del gode verktøy man kan få tak i. I J2ME-sammenheng er Eclipse og J2ME-pluginet EclipseME uvurderlig. Sistnevnte kan hentes fra http://www.eclipseme.org.

 

Det kan være greit å ha etpar-tre forskjellige SDK'er fra forskjellige telefonprodusenter installert, slik at man får testet appene sine i forskjellige miljøer. Det _er_ faktisk forskjell på hvordan de forskjellige produsentene har forholdt seg til standardene.

 

Alle SDK'ene leveres med emulatorer, som gjør at man slipper å laste programmene sine opp til telefonen etter hver kompilering. Sistnevnte er forøvrig ganske lett likevel, forutsatt at man bruker bluetooth eller på annen måte har fått koblet opp telefonen til PC'en.

 

Werner

Lenke til kommentar

Beginning J2ME : From Novice to Professional , Third Edition

(Sing Li , Jonathan Knudsen)

 

Denne boken har jeg og den synes jeg var _veldig_ god!

Har lånt noen andre også men de var ikke så gode.

 

Ellers kan jeg nevne www.j2me.org

 

Til utviklingen brukte jeg EclipseME som benytter seg av Sun's WTK, dette ffunka bra, men man må alltid teste på telefonen også.

Lykke til, dette er moro!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...