Gå til innhold

Defekt Western disk...?


Anbefalte innlegg

Hei..

 

Har nå (forhåpentligvis) finni ut av problemene mine med pc`n min.. I går når jeg sku starte den, startet den opp i to sek før den "døde" gradvis ut.. Tok så ut strømmen bak, og prøvde igjen etter ei stund. Akkurat samme skjedde da. Etter jobb i dag sjekka jeg ut litt til, og hørte etterhvert det jeg trodde var feilen. Kobla ut den eine harddisken og pc`n funka igjen..

 

Sitter her nå med disken, en Western Digital 250GB, med all musikken min på, og krysser fingrene for at det er noe jeg kan gjøre med den...? Håper på tips fra dere i denne situasjonen...?

 

Apropo "lyden" så virker det som "armen" på disken leser over en gang før den stopper og starter igjen.. Vanskelig å forklare, men håper noen kanskje skjønner??

 

Mvh

ØS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei..

 

Apropo "lyden" så virker det som "armen" på disken leser over en gang før den stopper og starter igjen.. Vanskelig å forklare, men håper noen kanskje skjønner??

 

Mvh

ØS

6089361[/snapback]

 

Er det Click Of Death du mener?

Det er en klassisk lyd. ;)

 

Isåfall, fortvil ikke helt, det kan fortsatt være håp.

Følg nøye etter nå :

Det du må gjøre er å få tak i en ny annen disk, i ditt tilfelle 250gb disk minst, eller

så stor at den kan romme all data du har på din disk fra før.

Deretter må du ta den skadede disken og FORSEGLE den godt inne i en pose a type

du gjerne fikk disken i. Uansett hva du gjør må posen være TETT.

For det du skal gjøre er å legge harddisken i frysen!!

Dette er faktisk en standard prosedyre for slike tilfeller, så ikke avskriv dette forslaget. Ta gjerne en tur innom en data sjappe el hva og ta en prat og se

om de har noe tykt omslag du kan bruke. Hever de øyebryna av deg, tyder det

jo bare på deres inkompetanse.

 

Uansett, når du legger disken i frysen, legg den OPP NED. Altså med label/logo

opp.

Prøv først med en 20 minutter til 30 eller så og se om det har noe effekt overhodet.

Det skal gå fint å ha disken i en fryser i flere timer iallefall.

Vær forberedt på litt prøving og feiling.

Du må kanskje gjøre denne prosessen flere ganger ettersom du får kopiert

litt og litt data over til en annen disk.

 

Har du i tillegg hatt hdcrash og type mistet MFT så må du jo igjennnom ett recovery program også.

 

Men det skal være mulig å få dine data tilbake.

 

OM DET IKKE ER CLICK OF DEATH du har så for all del IKKE putt disken i fryseren osv. Du må jo sjekke at strøm osv er bra tilkoblet.

 

Prøv med andre IDE/SATA kabler, prøv med andre strøm kabler osv.

Det later til at du allerede har prøvet dette, så skrev derfor dette sist.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for svar.. Alle svar er bedre enn ingen ;)

 

Litt usikker på hva du meiner med click of death...?

 

Men lyden jeg har, er akkurat som en laser som leser over ei HEL cd plate, før den går tilbake og gjør det samma på nytt.. Sinnsykt vanskelig å forklare, men jeg får gjøra mitt beste... :)

 

Ingen flere som har noen tips?

Lenke til kommentar

Ingen flere som har noe tips?

 

Er det i det hele tatt håp om å få den igang igjen, eller er det generellt liten sjanse for det når det skjer sånne ting med disken??

 

Kan nevnes at disken har klikka litt før, og at jeg har brukt recovery programmer på den for å hente opp "tapt" data, med suksess.. Inntil nå da.... :thumbdown:

Lenke til kommentar

kritiske data? ---> IBAS

lite kritisk? ---> webshop, ny disk

 

Jeg har hatt god erfaring med å dytte kaputte disker inn i eksterne USB kabinetter på "healthy" systemer, deretter bruke f.eks "GetBackData for NTFS/FAT". Prøv det! Last ned trail og ta en søk, viser det seg å gå bra kan du kjøpe programmet og få ut data'ene dine.

Lenke til kommentar

Virker nesten som det er mangel av strøm det er snakk om, har samme problemet med den gamle pc'en når jeg prøver å koble en ekstra disk, gjennom usb, så starter den, stopper, spinner opp igjen, litt lesing, stopper, spinner opp igjen etc etc. Prøv disken i en annen pc med en god strømforsyning, eller prøv med den disken alene uten den andre, og se om den stopper opp, og respinner da også =) (kan være at disken krever mer strøm enn den andre også) Click of death, de som jeg har hørt, så hører du det ganske godt, selv om kabinettet er lukket =P (Av en eller annen grunn, så funka disken igjen, etter den spinna opp etter klikkene jeg har hørt)

Endret av Nor-MAL
Lenke til kommentar

For svarte svingende.

Det er INGEN metoder som fungerer bedre enn å forsegle disken og putte den i fryseren når man er stilt med en situasjon hvor disken virker eller faktisk ER død. (IKKE helt død da, men så nær som mulig)

Jeg mener jeg skrev en bra forklaring på hva du må gjøre.

Jeg har fått reddet flere disker på denne måten, og det har fungert HVER

gang. Skjønner at du er skeptisk. Men dette er ditt beste håp.

Det eller betale noen 10000 spenn minst som gjør akkurat det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...