Gå til innhold

BSD/UnixHvilken BSD er 'enklest'?


Anbefalte innlegg

Hvordan er BSD sammenlignet med linux, hva blir mest 'bare bones'?

 

Bør jeg plukke Open- eller FreeBSD om et system fritt for stygge hacks (som f.eks. SELinux) er første-pri?

 

(Bryr meg katta om 'brukervennelig' gui-stuff, tenker headless server her.)

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slenger meg på og anbefaler FreeBSD. FreeBSD har god støtte for hw og programvare. Linux binærkompabilitet kan kompileres inn i kernel, eller enables som modul. Dette i tillegg til at PF også er importert nå gjør FreeBSD til et meget godt valg.

 

Ellers ville det kanskje være best om du heller postet bruksområde du sikter deg mest inn på? :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Hvordan er BSD sammenlignet med linux, hva blir mest 'bare bones'?

Kan du Linux så er ikke BSD så vanskelig. Selv liker jeg NetBSD godt, den er veldig 'bare bone', en minimal installasjon kommer på under 50mb, en fullinstallasjon kommer på mellom 200-300mb.

 

Bør jeg plukke Open- eller FreeBSD om et system fritt for stygge hacks (som f.eks. SELinux) er første-pri?

Et av målene til Open/Net er 'clean design', gjelder sikkert for Free også.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
regner med at jeg må bruke ndisulator siden jeg måtte bruke ndiswrapper i Linux

6122785[/snapback]

Akkurat nå sitter jeg med FreeBSD 6.1-RELEASE-p6 på laptop'en. Tester ut trådløs-funksjonen. Trådløs-kortet er et Dell Truemobile 1300, basert på det beryktede bcm43xx chipsettet hvor man er NØDT til å wrappe windows-driverne til GNU/Linux eller FreeBSD. I dag finnes det ikke fungerende open-source drivere som jeg vet om. Sitter på mitt trådløs-nett som bruker WPA-kryptering, og det fungerer nå helt topp. Har brukt NDIS-wrapping av windows-driverne. Det er faktisk lettere å bruke WPA i FreeBSD enn det er i GNU/Linux, det er min erfaring. For mens man er nødt til å bruke wpa_supplicant manuelt i GNU/Linux, kan man enkelt sette opp trådløst-kortet slik at WPA blir tatt hånd om. Eneste filen man må sette opp når det kommer til WPA, er /etc/wpa_supplicant.conf. Og den står godt forklart i FreeBSD Handbook (FreeBSD-bibelen).

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Fungerer det fint for deg altså? Jeg har et bcm43xx-kort selv(PCI), hvor tilkoblingen blir _veldig_ treg og pinger ut titt og ofte når jeg bruker project evil/ndis driveren. Forsøkte med Options NDISAPI i kernelconfigen min, men da nektet den å godta configen. Kortet dukker opp og fungerer _litt_, men skulle gjerne brukt bare trådløs tilkobling.

Lenke til kommentar
Fungerer det fint for deg altså? Jeg har et bcm43xx-kort selv(PCI), hvor tilkoblingen blir _veldig_ treg og pinger ut titt og ofte når jeg bruker project evil/ndis driveren. Forsøkte med Options NDISAPI i kernelconfigen min, men da nektet den å godta configen. Kortet dukker opp og fungerer _litt_, men skulle gjerne brukt bare trådløs tilkobling.

6935152[/snapback]

Hos meg fungerer det strålende. Kortet er et Dell Truemobile 1300. Brukte det på skolen forrige uke. Det var bare i en sal at dekningen var dårlig. Men da jeg bootet opp windows og så at det var dårlig dekning, hadde det ingen ting med FreeBSD å gjøre. Trådløs-kortet fungerer faktisk bedre i FreeBSD enn i GNU/Linux med ndiswrapper. Og problemet med WPA er løst på en svært elegant måte i FreeBSD i motsetning til den klønete implementasjonen i GNU/Linux. Og jeg opplevde at vpnc (open-source VPN-klient mot Cisco-konsentratorer) også fungerte bedre enn i GNU/Linux. I GNU/Linux hadde jeg problemer med at vpnc koblet seg ut ganske ofte, det skjer ikke i FreeBSD når dekningen er bra nok. Har ikke merket problemer med hastigheten. Forresten, skrev du

Options NDISAPI

, altså options med stor forbokstav? Det skal være

options NDISAPI

uten stor forbokstav i options. Da tror jeg du vil få et litt annet resultat.

 

Edit: prøv å plasser denne setningen rett overfor alle "device" deklarasjonene i /usr/src/sys/*arch*/KERNEL der arch = arkitektur (oftest i386 eller amd64) og KERNEL = GENERIC eller navn på en egendefinert kernel-config. Liker å ha detaljene i orden her.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...