Gå til innhold

Standard root-passord i kubuntu

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke logget på som root i kubuntu, er det et standard passord? har prøvd med brukerpassordet men det funker ikke. da jeg installerte sto det ikke noe sted og jeg ble ikke bedt om å velge et.

PS. er litt newbie så forklar det litt enkelt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

for å sette et root passord bruker du "sudo passwd".

Men hva skal du med root passord? du kan jo heller leke root ved å skrive "sudo kommandoenduvilhakjørtsomroot"

Skrevet

(K)ubuntu bruker et program som heter sudo for å kjøre root rettigheter, derfor satte du ikke noe root-passord under insallasjonen

Alt du vil kjøre som root kan kjøres med komandoen: sudo, først

for eksempel sudo apt-get update

hvis du allikvell ha et terminal vindu som root innmellom kan du bruke sudo su

for å bli root

Skrevet

MorteGlmz: På ingen måte. Root-passord er ikke satt i det hele tatt, men du må autentisere som din egen bruker for å få lov til å kjøre kommandoene som superuser. Da bruker du selvsagt ditt eget passord.

Skrevet

takk for svar!

jeg får fortsatt ikke til ting :innocent: . er ikke så god på kommandoer.

Saken er at jeg prøver å instalere firefox, men når jeg prøver å starte det så funker det ikke. fant flere steder der det stod at hvis man ikke brukte root-konto til å instalere motte man logge inn som root en gang for at instalasjonen skulle funke.

Skrevet (endret)

Har du prøvd å skrive dette i en terminal.

sudo apt-get install mozilla-firefox

Eventuelt burde du sjekke ut programmet adept, som ligger i menyene et sted? Det er et installasjonsprogram. Tipper bare du har prøvd å installere firefox på feil måte. Vanligvis trenger du ikke å laste ned programmer for så å installere de(slik man pleier i Windows), men du bruker en pakkebehandler som apt-get(for komandolinjen) eller adept(grafisk versjon).

Se her: https://wiki.ubuntu.com/AdeptHowto

Endret av LessThanJake
Skrevet

takker så mye1 nå fikk jeg det til!

det er bare et problem. det er verson 1.0.8 og ikke den nyeste (1.5 tror jeg det var) hvordan kan jeg oppdatere, den ligger jo ikke i adept?

Skrevet

Det enkleste og "reneste" er vel å laste ned og installere Firefox 1.5 manuelt. Avinstaller 1.0.8 med sudo apt-get remove mozilla-firefox (evt gjennom et GUI). Så er det bare å høyreklikke på tar.gz-pakka og velge extract. Da får du en ny mappe som du klikker deg inn på og så dobbeltklikker du på "firefox". Mulig du må installere libstdc++5 også, det gjør du gjennom apt-get.

For å lage symbolsk lenke:

cd /usr/bin/

ln -s /filsti/til/firefox/firefox

Da kan du starte firefox med kommandoen firefox, enten fra terminal eller gjennom "run" (ALT + F2).

Skrevet

Sikkert litt på siden, men hvis du ønsker å kjøre ett program som annen bruker tror jeg at du kan skrive gksuexec brukernavn program.

Tror at dette kun funker i Ubuntu og avarter av Ubuntu.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...