Gå til innhold

Blogg: Når egen fantasi ikke strekker til (Multi)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 år senere...

hei

jeg har en ps3 og en xbox, og vurderer å kjøpe en xbox 360 også.

jeg synes den diskusjonen her er litt på villspor når det gjelder språkbruken, man kan vel være uenige uten å bruke sånt språk?

jeg mener også at i en diskusjon der det klages på prisen på ps3, bør nevnes at den har bluray, for å få en hd mulighet på xbox 360 må du kjøpe en hd-dvd spiller utenom, og da koster de nesten det samme.

de fleste hjem i norge har etterhvert en hd ready tv, og kan derfor nyttiggjørre seg av denne muligheten.

filmer i bluray og hd-dvd er en overlegen opplevelse i forhold til dvd, og spill industrien kommer til å nyttiggjøre seg av denne muligheten til å bygge større, mer avanserte spill/grafikk.

det at ps3 er sluppet, og kommer til å selge stort, som alltid med disse konsollene, gjør at det snart er en masse bluray spillere rundt om i verden, og folk kommer til å oppdage den fantastiske opplevelsen den gir deg som filmformidler.

jeg holder personlig en knapp på bluray med dens større lagringskapasitet, da det gir større mulighet for godt bilde og lyd, dette siden jeg er hi-fi mann.

det skal også sies at langt flere filmselskap støtter bluray enn hd-dvd!

men det er selvsagt tilgang på spill-titler som er vesentlig i denne sammenheng, og folk har jo sine favoritter, og kommer til å være lojale i forhold til det.

skal en entusiast ha tilgang til alt, må han kjøpe alle konsollene, og sånn har det alltid vært.

Lenke til kommentar

Wow.. mildemåne.. snakk om gjennoppliving av gamle tråder :D

 

Hadde glemt jeg svarte på tråden for mange måneder siden..

 

Ok.. siden Alffjeld svarte så kan jeg legge inn mine erfaringer..

 

Det endte som det endte måtte.. Eneste grunnen for meg til å ikke kjøpe Xbox360 var hd kvaliteten... Å si at komponent på HD er like bra som HDMI på hd er å dra det litt langt. HDMI eller DVI har bedre bildekvalitet om TV'en ikke tuller for mye med signalet.. Xbox360 med HDDVD boksen i tillegg koster 500 kroner mindre enn en ps3 (gjorde det når jeg kjøpte ps3). Utseendet var også en påvirkende faktor, xbox360 med hddvd ser ut som billig plast leke, mens ps3 faktisk er relativt konevennlig. Ytelses messig tror jeg begge maskinene ligger gjevnt, i allefall ser spillene ganske imponerende ut på begge to. Tror også at Sony har endel barnesykdommer (som også xbox360 fremdeles sliter med) som varme og derav overopphetning. Min PS3 kokte seg i hjel, aner ikke hvorfor, men det er nå min flaks å få produkter som tar selvmord etter kort tid. Xbox360 sliter fremdeles med at den høres ut som et jetfly når du bruker dvd rommen... At spill kommer på bluray eller dvd tror jeg heller ikke spiller så mye rolle, det folk er interessert i er kvalitet på grafikk og spillopplevelse, og da hjelper det lite at lyden er i ukomprimert PCM eller DTS HD... heller ei at alle cutscenes er i HD..

 

Som Blueray spiller er PS3 formidabel. Selv støtter desverre min pioneer 437 plasma kun 720p (som tv'n kaller 750p av ukjente årsaker) (og 1080i, men jeg fikk beskjed om at 720p var å foretrekke) noe som passer de fleste ps3 spill bra, mens bluray hadde utvilsomt tatt seg best ut i 1080p... Men men, det kommer det kommer :).. Fjernkontrollen du kan kjøpe for å styre bluray som en vanlig dvdspiller er ikke nødvendig.. dog den gjør ting litt enklere da den har knapper for pop-up meny, subtitles og alt mulig du skulle ønske.. Du kan sågar spille noen spill via den, dog dette anbefales IKKE :). Et enormt pluss at alt er bluetooth og ikke IR.

 

PS3 støtter også usb mus og tastatur uten problemer, noe som er meget greit når du skal registrere deg eller sette opp en Gamestore konto.

 

Online tjenesten til ps3, eller online storen er grei.. alt går grisekjappt, null problemer og det du har kjøpt blir linket til kontoen din, så du har tilgang til å laste det ned på nytt om du skulle være uheldig å miste det du har kjøpt. I tillegg ligger det en haug med videoer og gratis spill/demoer, map packs, oppgraderinger til andre spill osv. For å spille motorstorm online trenger det en oppdatering, dette gjør spillet automatisk for deg, meget greit.

 

Har også testet Wii, dog kun på Wii sports.. Og Wii er genial.. Wii er playbility, men ikke noe særlig mye mer enn det. Den har stort sett alt du kan tenke deg av funksjonalitet og alt du ikke vil ha av funksjonalitet. Det er en familiemaskin og ikke fult så mye spillmaskin som en skulle tro. Kontrollene er både til glede og frustrasjon.. I wii boxing tar det tid å venne seg til å ikke bevege seg for kjapt, for selv om den har bra posisjonerings evne, er den ikke lynkjapp.. Den støtter gamle gamecube games.. og KongoBongo funker fett som fjell selv med GC trommene.. Og gud for et artig spill :). Om du ønsker grafikk og visuell opplevelse er ikke wii for deg, om du derimot liker å se ufattelig teit ut sammen med andre, ha det gøy med å bevege deg og gjøre ting litt uten for det som vanligvis gjøres med tvspill (bortsett fra buzz, singstar og dancedance revolution (som nå Microsoft skamløst kopierer til xbox.. var det noen som skrek om kopiering??, Tror forresten at Sony ikke egentlig var først med DanceDance Revolution (ikke at ms var først men tror nintendo var først.. bwah.. detaljer..)).

 

Tilslutt: Det er ett fett hva en velger.. Dog, jeg ville venta og heller kjøpt en xbox360 elite (over hypet produkt, men som har fikset endel mangler fra xbox360 (hdmi, vistnok bedre støy egenskaper og utseende) og en hd-dvd addon dersom det er xbox360 en elsker. PS3 vil kanskje synke litt i pris, jeg tipper nærmere jul, men men. PSP kommer i ny utgave, noe som er meget kjekt å ha om du har en ps3 (psp og ps3 er som skapt for hverandre.. orker ikke legge ut mer om det enn at de faktisk ER det :)). Wii kommer jeg ikke til å kjøpe, den er pen, men kontrollene er alt for lette å ødelegge i iveren, kanskje når mini blir eldre, hvem vet.

Dersom det er HD-DVD eller BluRay som er tingen, så er i allefall PS3 og Xbox360+hd-dvd gode alternativer til overprisede 1080p spillere (både hddvd og bluray standalone spillere til samme pris som xbox og ps3 spiller kun 1080i, for å få 1080p må du ut med 8-10 tusen.. hurra.).

 

Som sagt en gammel tråd men men.

Lenke til kommentar

En kommentar når det gjelder "360 vs PS3": dette var en veldig god oppsummering sett fra en bruker som er opptatt av å bruke konsollen til media-ting (hd-dvs vs blueray debatten etc). Imidlertid: Hvis man i stedet bare er interessert i selve spillene, så er det ikke nødvendigvis et fett hvilken maskin man velger.

 

Microsoft har tjent på å være tidligst ute med sin platform, noe vi nå ser på det gode spillutvalget deres og lineup'en av kommende "A"-titler frem til jul. Sony inrømmer selv at et av deres største problemer akkurat nå er software-utvalget på PS3. Det tar tid før de store eksklusive titlene kommer på PS3 (MGS, GT, FF13 etc). I tillegg er mange av de nåværende store spilltitlene kryssplatform, der 360-versjonen teknisk sett er helt lik eller sågar bedre i noen tilfeller.

 

PS3 vil få mye bedre lineup i månedene\årene som kommer, men slik situasjonen ser ut i dag ville jeg gå for 360 dersom viktigste kriterium for valg av konsoll er "størst mulig spillutvalg NÅ".

 

Et annet mulig poeng er hvorvidt kunden er opptatt av online spilling. Xbox Live er vel fremdeles sterkest her - eller har Sony nå bygd inn skikkelig infrastruktur som f.eks universelle friend-lister og lignende i sin online-løsning? Jeg har ikke fulgt med på dette etter PS3-launchen, så her er jeg på tynn is!

 

Wii-oppsummeringen er jeg imidlertid helt enig i. Veldig morsom til familie-underholdning og fester, not so much for tradisjonell spilling. Jeg har knapt slått på min Wii på egen hånd etter at jeg gjorde meg ferdig med Zelda, den blir stort sett bare brukt dersom vi har besøk av venner og familie.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...