Gå til innhold

PSP eller DS lite? Trenger tips...

Anbefalte innlegg

Skrevet

DS får jo Opera nå da, og jeg går utifra at det bler en veldig habil browser, tatt i betrakning at den kommer på en håndholdt konsoll.

Jeg har sett markedsføring for DS sin online muligheter. Har sett reklamer for både Animal Crossing og Mario Kart, hvor det reklameres med noe slik som: Spill mot Franky frank fra guatemala og Johnny Tallerken fra Mongolia på samme tid.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det er heller ikke det samme å se film på DS. Det er færre bilder i sekundet enn vanlig film, og lavere kvalitet enn VHS. Omtrent som på en gjennomsnittlig mobiltelefon, som en annen person allerede har påpekt i denne tråden.

6113116[/snapback]

Sikker på at du ikke snakker om DS med en GBA Movie player, eller bare dårlig komprimerte filmer?

Skrevet

Nintendo har ikke rekalmert for internettbruken på DS'en men har ganske riktig kjørt på litt trøkk når det gjelder nettspillingen. Dette foregår selvfølgelig over nettet men er strengt tatt tilnærmet usynlig for brukeren.

Tetris blir ca. en milliard ganger kulere faktisk når man knivet med et annet menneske enn mot seg selv eller maskinen. Samboerfiendtlig vil noen [i husttanden min] si. ;)

Skrevet

Tror forøvrig at de som ser på bærbar video som en viktig prioritet definitivt kan se bort fra DS'en. Skjermstørrelsen alene er grunn nok til å gå for PSP hvis dette er en prioritet.

PSP er et usedvanlig sexy stykke forbruksteknologi som det nesten er umulig ikke å få lyst på når man legger hendene på en. Som bærbar spillemaskin er den derimot ikke fullt så optimal vil jeg påstå, til tross for imponerende teknologi. Den er akkurat "litt" for stor for de fleste lommer.

Den bør behandles svært pent med tanke på at den glossy overflaten ber om riper på en måte som ville gjort Apple stolte. Den har loadetider og dårligere batterikapasitet en DS'en. Skal man derimot ha et hendig supliment til PS'en på hytteturer eller bare i sofa'en kan den være genial.

Skal du ha en bærbar liten spillemaskin som gir det forferdelig mye spillglede for hver krone ville jeg alikkevel gått for DS'en. Ikke minst fordi den tilbyr en god blanding av tradisjonelle og nyskapende spill. DS-lite ser jo dessuten ganske så bra ut, i motsetning til forløperen, selv om PSP definitivt har høyere siklefaktor...

Skrevet
Tror forøvrig at de som ser på bærbar video som en viktig prioritet definitivt kan se bort fra DS'en. Skjermstørrelsen alene er grunn nok til å gå for PSP hvis dette er en prioritet.

6113870[/snapback]

Helt enig. Ville bare påpeke at filmkvaliteten på en DS er akkurat så god som den overhode kan være på en så liten skjerm. Ingen problemer med frame-rate eller kvalitet hvis man har komprimert riktig/bruker riktig program.

Skrevet

Vil anbefale deg en vanlig DS. Jeg vet ikke hvordan det er med DS lite- men den vanlige DS kan man legge innpå noe som heter Scumm VM.

For de av Dere som ikke vet hva det er, så er det en emulator, som gjør at man kan spille de gode gamle Lucasarts spillene på DS.

Jeg selv har Scumm VM på xboxen min.

Men, et bilde forteller mer enn 1000 ord.

dottcutout.jpg

Moro!

Skrevet (endret)
PSP har spill beregnet for en litt eldre aldersgruppe (GTA:LCS, Pursuit Force, Socom, Coded Arms etc.)

DS har spill beregnet for en litt yngre aldersgruppe (Mario 64 DS, Super Mario Kart, Nintendogs, Harry Potter, Animal Crossing)

La meg justere den litt: DS leverer varene til yngre og OG eldre spillere, PSP leverer til tenåringer som er veldig opptatt av "voksent" innhold i spill.

6080852[/snapback]

Den må justeres yttrligere, mener jeg. Jeg vet ikke hva de fleste ungene her mener med voksen? For å nevne det, jeg er 30+, og jeg har hverken ds eller psp. Men det er fordi jeg foretrekker å spille på min 42" HDTV og surround anlegg...

Det ser ut som de fleste her inne er en del yngre enn meg (altså, kategorien unger) og tror spill må være "tøffe" for å være "voksne" nok for dem. Hvordan en 17 åring kan få det for seg at han er voksen, er litt vanskelig å fatte, men det gjør det ikke lettere å passere som voksen når man i fullt alvor mener at DS er for barn (altså dere hehe) og PSP for voksne (altså meg). I det store og hele er det vel direkte motsatt. Altså at barn vil spille voldsspill og helst se filmer med 18 års grense, mens for voksne er det ikke lenger viktig om spillet har blod eller ikke, bare spillet er bra.

Skulle jeg kjøpt en spillemaskin å leke med når jeg pendler er valget rimelig enkelt likevel. DS oppfyller alle krav jeg har til en spillemaskin, i motsetneng til PSP. Den prøver, men feiler. 2" widescreen? Jeg mener, come on... Ikke annet enn en gimmick.

Endret av freke
Skrevet
Nei, Nintendo har sin vane tro fokusert på én ting: spill.

Så kan man jo krangle om hvorvidt det er en bra eller en dårlig ting...

I følge markedet så er det en veldig bra ting :)

Skrevet
Vil anbefale deg en vanlig DS. Jeg vet ikke hvordan det er med DS lite- men den vanlige DS kan man legge innpå noe som heter Scumm VM.

For de av Dere som ikke vet hva det er, så er det en emulator, som gjør at man kan spille de gode gamle Lucasarts spillene på DS.

Jeg selv har Scumm VM på xboxen min.

Men, et bilde forteller mer enn 1000 ord.

dottcutout.jpg

Moro!

6114046[/snapback]

PSP er mer velegnet til homebrew enn DS. ScummVM finnes også på PSP. Pga. PSP-ens kraft kan man også spille "nye" adventure-spill, som f.eks. Broken Sword, eller Monkey Island 3.

Skrevet

Mulig det, men det er nødvendigvis uendelig mye lettere å emulere opplevelsen av et musbasert spill med en styrepenn enn en joystick, samme hvor analog den måtte være.

Skrevet (endret)

mEP sa:

PSP sitt batteri varer i ca 2 timer, mens DS sitt batteri varer i 12 timer+

Ok dette er bare rent tullprat. Hvis du voldtar batteriet, putter det under vann og så kjører over det med bil så kan vi begynne å snakke, men etter en full opplading av PSP-batteriet så holder den til minimum èn dags fikling, dvs. 8-10 timer med mitt bruk. Så det der er bare sprøyt.

Med Play Yan Micro vil DS ha langt flere muligheter enn PSP, så jeg ville siktet på DS!

Eee.. langt flere muligheter enn PSP? på hvilken måte da ? Mener du at PSP ikke kan spille mp3, video eller e-books?? hahaha, jeg er rimelig sikker på at PSP støtter mange flere formater av natur enn det en DS med "Play Yan Micro" gjør. Du bare følte du måtte finne på ett argument eller?

Du har sikkert hørt at PSP har en (nokså veldig-dårlig) internett-browser? Det kan ikke være et argument for å skaffe PSP lenger, siden Nintendo holder på (I samarbeid med Opera) å lage en internett-browser.

Det lurer jeg på hvor du har hørt fra. PSP sin browser er utviklet på Mozilla-teknologi, og støtter idag flash, javascript, html osv. Det er en full-fledged web-browser, som også støtter flere vinduer på en gang. PSP kan ha opptill 4GB minnekort, som er kjekt når man skal surfe. Hvor skal DS hente seg minne fra? Og siden vi visst er så opptatt av å mase om hva som FINNES idag og ikke hva som KOMMER i fremtiden må jo nesten konkludere med at DS ikke har noen som helst browser, og skryt den hvertfall ikke opp i skyene før du har prøvd den.

DS er stadig under utvikling og har laaangt flere muligheter enn PSP, så GO FOR THE DS! :D

6108929[/snapback]

Du er bare morsom! :whistle: mener du at DS er den eneste som er i utvikling?? Mener du virkelig det.. ? PSP får eye-toy, kamera, GPS mottaker, IP-telefoni-funksjonalitet, LocationFree trådløs TV, tastatur, psp-to-tv prosjektor, bluetooth, for å nevne NOE. Sony er raskt ute med firmware oppdateringer, og siste kom i april. Så hvis du kaller DS, med sin "Play Yan" multimedia-super-addon, sin fremtidige browser og sin touch-screen for noe som er i større utvikling og har langt flere muligheter enn PSP så lurer jeg på om du kanskje burde følge litt bedre med i timen. Det er tydelig at du bare er en ds-fanboy uten særlig sterke kilder utenom godviljen din.

Endret av Opticane
Skrevet
Den prøver, men feiler. 2" widescreen? Jeg mener, come on... Ikke annet enn en gimmick.

6115072[/snapback]

litt feil der.. PSP har 4,3" widescreen skjerm :whistle:

Og hvis du mener stor widescreen ikke er viktig for en portabel film-opplevelse, eller internett-surfing, så deg om det.

Skrevet (endret)
Den prøver, men feiler. 2" widescreen? Jeg mener, come on... Ikke annet enn en gimmick.

6115072[/snapback]

litt feil der.. PSP har 4,3" widescreen skjerm :whistle:

Og hvis du mener stor widescreen ikke er viktig for en portabel film-opplevelse, eller internett-surfing, så deg om det.

6119257[/snapback]

Størrelsen på PSP-skjermen er herlig. Endelig en håndholdt konsoll som man slipper å anstrenge seg for å bruke, så absolutt ikke en salgsgimmick! Ekstra-skjermen på DS derimot (som er mer til bry enn til glede), dét er en salgsgimmick.

Edit: Vær forsiktig med å si at sony/MS har enkelte sterke sider som Nintendo ikke har, du risikerer å bli kalt "fanboy" ... :p

Endret av superseven
Skrevet
Ekstra-skjermen på DS derimot (som er mer til bry enn til glede), dét er en salgsgimmick.

:roll:

Tydelig at det fungerer da, siden DS banker PSP ned i støvlene på salg.

Skrevet
Ok dette er bare rent tullprat. Hvis du voldtar batteriet, putter det under vann og så kjører over det med bil så kan vi begynne å snakke, men etter en full opplading av PSP-batteriet så holder den til minimum èn dags fikling, dvs. 8-10 timer med mitt bruk. Så det der er bare sprøyt.

Hvor lenge varer batteriet når du spiller eller ser på film, dvs. bruker PSP til det den hovedsakelig er laget for?

Skrevet
Ekstra-skjermen på DS derimot (som er mer til bry enn til glede), dét er en salgsgimmick.

:roll:

Tydelig at det fungerer da, siden DS banker PSP ned i støvlene på salg.

6119338[/snapback]

Som sagt: PSP haler innpå på verdensbasis. DS har solgt 16, et-eller-annet av DS, Sony har sendt ut rundt 17 millioner PSP-er. For et år siden hadde DS solgt dobbelt så mye som PSP ...

PS2 har solgt 5 ganger så mye som GC, og PS1 solgte 3 ganger så mye som N64. Det har vært en stor tabbe av Nintendo å tilby så lite spill for tenåringer og voksne.

Skrevet

Hvor lenge varer batteriet når du spiller eller ser på film, dvs. bruker PSP til det den hovedsakelig er laget for?

6119359[/snapback]

Batteriet holder utmerket i 8 timer på spill som ikke krever så mye, som f.eks. Lumines, og holder fint i 4-6 timer på mer krevende spill, som f.eks. Burnout: Legends.

Skrevet (endret)

sier bare en ting... GP2x... sjekk ut GP2XReview viss du er på utkik etter litt mer spennende enn PSP og DS.... denne er laget for HOMEbrew og kommer til å skyte fart ut over året. viss du er i en alder av 20-30 år så vil du kanskje tenke tilbake til C64 og amigaen din... aaaaah nostalgi i lommeformat... dere vil kanskje si at det der gjør PSPen lett... men den er ikke opensource... den er hacket for å kunne gjøre det... og Sony sitter i dette øyblikk og å prøver å forhindre det ved en ny oppdatering. denne Gp2Xen vil være opensource hele tiden

edit: glemte å nevne den fete TV-utgangen!! :p fyre opp Doom på tven og imponer venner :p

Endret av DArkwIng
Skrevet
sier bare en ting... GP2x... sjekk ut GP2XReview viss du er på utkik etter litt mer spennende enn PSP og DS.... denne er laget for HOMEbrew og kommer til å skyte fart ut over året. viss du er i en alder av 20-30 år så vil du kanskje tenke tilbake til C64 og amigaen din... aaaaah nostalgi i lommeformat... dere vil kanskje si at det der gjør PSPen lett... men den er ikke opensource... den er hacket for å kunne gjøre det... og Sony sitter i dette øyblikk og å prøver å forhindre det ved en ny oppdatering. denne Gp2Xen vil være opensource hele tiden

6119392[/snapback]

Folk som cracker PSP er alltid et hestehode forran Sony når det gjelder Homebrews.

Skrevet

PSPen er best, helt klart.

Frem til nå har DS vært en vinner på de fleste bra håndholte spill, men nå synes jeg det er PSPen som kommer til å få de beste spillene. DS touchscreen er liksom ok, men den kan ikke slå de spill mulighetene man har på en PSP.

-PSP er web browsing fra cafer ol som har trådløst internett.

-Avspilling av tv serier ol fra memory carded mens man har pause på jobb ol.

-Spilling av spill som er consol sammenlingbart med PS2.

-Snart, mulighet til å kjøpe billige platinum spill og emulator spill fra PS1.

( Sony har laget en offisiel PS1 emulator for PSP som kommer "snart")

-PSPen er også best på visse typer spill, som feks bil spill, som ikke DS er og visa versa. Digger man bil spill, burde man da gå for en PSP. Digger man god grafik burde man også gå for PSP.

DSen, etter mitt sun, en litt bedre GBA med to skjermer hvorav en av de er touchscreen. Det har og kommer en god del spill som benytter dette bra, men for min egen del ble jeg, igjen, lei av å spille "SuperNintendo" spill etter å ha hatt dem på PC emulatoren.

Jeg personlig så etter noe nytt og DSen touchscreen er nok litt for lite i mitt syn. Liker man derimot klassiske spill, ala SNES spill, med noen nye touch screen funksjoner kan DS være riktig for deg.

-Billigere.

-Kjører klassiske spill med touch screen tvister. Liker du fortsatt GBAen din, men ser etter noe mer er DSen et bra valg.

-Kan også kjøre GBA spill.

( Et like stort pluss synes jeg som at PSPen skal kunne kjøre PS1 spill. )

-Best på klassisk rpg og selvfølgelig på Nintendo games som Zelda, Metroid og co.

Det er mange bra DS spill, men selve touch screen delen i spill synes jeg begynner å stagnere litt. Mens DS begynner å falle litt i mine øyne, mest etter E3-2006, ser det ut som PSPen, her også etter E3-2006, har den lyseste fremtiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...