Gå til innhold

Objektiver du ønsker deg


Anbefalte innlegg

Etter å ha ventet og ventet og ventet med å konvertere til digitalt speilrefleks har jeg endelig fått ut fingern etter å ha ergret meg mer og mer over begrensningene over forsåvidt velfungerenede "lommekameraer" som IXUS 500 osv. Ettersom antallet bilder i året har økt og økt de siste årene har savnet etter speilrefleks blitt større og større. Har gått "den gamle skolen" med opplæring på speilrefleks totalt uten automatikk og lysmåling, så har gode "grunnkunnskaper" ang fotografering. Mener også at blikket for de gode bildene har kommet mer og mer tilbake ettersom antallet bilder pr år har steget betraktelig igjen. Har imidlertid ramlet av på utviklingen av objektiver. Har gjort en del gode søk og funnet mye bra objektiver, men gode objektiver er jo ikke gratis. Trenger derfor noen innspill på hva jeg egentlig trenger. Tanken var å ikke overstige 6K pr objektiv, så da vet man vel hvor landet ligger omtrent. I første omgang er det bilder av tur, natur, sportsfiske og portretter av f.eks husets nyervervede baby som har førsteprioritet. Har kun kitobjektivet til 30D pr nå og ønsker noen innspill på f.eks 2 objektiver jeg bør ha for å være godt dekket til nevnte behov. Etterhvert vil det nok bli noe solid nærfotografering av f.eks fluebinding og om noen har tid og anledning, så tar jeg gjerne tips til dette i samme slengen.

 

(Som man kanskje ser er dette mitt første innlegg og jeg har kikket litt rundt, men skulle dette vise seg å være fullstendig malplassert takker jeg for om en moderator flytter det til egnet sted)

6068921[/snapback]

Sigma 17-70 eller Canon 17-40 L

Canon 70-200 F/4 eller F/2.8, begge L

Canon 50mm F/1.8 eller 1.4.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sigma 17-70 (eller Canon 17-40 L - syntes jeg er for lidt)

Canon 70-200 F/4 (eller F/2.8), begge L

Canon 50mm F/1.8 (eller 1.4)

 

Det var også hvad jeg ville have sagt (minus dem i parantes - men det er nok mest prisen der afskrækker).

 

Siden du har vidvinkel skulle du måske overveje

Tamrons 28-75 f2,8

Hvis du gerne vil have noget mere lysstærkt

 

Sigmas 170-500 hvis du tager billeder af vilde dyr og fugle

Endret av Kigulu
Lenke til kommentar

Fra før har vi:

1. EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 ('nuff said)

2. EF 24-105mm f/4 L IS USM (verdt hver eneste krone!)

3. EF 100mm f/2.8 Macro USM (vanvittig bra!)

 

Våre neste objektiver her i huset blir:

1. EF 70-200mm f/2.8 L IS USM + TC 1.4x II

2. EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM

 

Det er ingen våt drøm, men noe vi tar oss råd til :p Deretter skal vi ikke kjøpe noe annet, bortsett fra et ekstra kamerahus som skal brukes av oss begge. En lengre brennvidde opp til 400-500mm kan kanskje også være aktuelt, men da blir antagelig et av de andre objektivene solgt.

Lenke til kommentar

Maler med canon 350D

 

Har:

 

Canon EF-S 18-55mm f/3,5-5,6 (mer kjent som den mye omtalte "kit-linsa")

Canon EF 50mm f/1,4

 

Ønsker meg:

 

Sigma 30mm f/1,4

Sigma 10-20mm EX

Canon 70-200mm f/2,8 IS USM

Canon 1,4x converter

..også kanskje en fast, lyssterk 135mm

 

for litt ekstra morro..(det heter jo ØNSKEliste..ikke handleliste)

 

Canon 85mm f/1,2 L II IS

Canon 70-300mm DO IS USM (reise objektiv)

Canon 17-55 f/2,8 IS USM

Lenke til kommentar

Har:

Nikon D70

18-70 kit linse

50mm 1.8

70-300G 4-5.6(Selges i disse dager)

 

Hva jeg har lyst på/skal ha

80-200Ed AF-S 2.8 (brukt)

Sigma 10-20mm 4-5.6

Burde dekke opp primærbehovet mitt for landskapsbilder og innedørs sporthall og portrett fotografering for en "relativt" rimelig penge.

 

Ops, hold på å glemme, flash SB-800 :D

Lenke til kommentar

Hot list (dvs neste gang jeg er i NY):

 

EF 17-40 L

 

og på turen etter kjøper jeg:

 

EF 100 2.8 mm macro

 

 

Vurderer også EFS 10-22 mm men kan ikke helt se behovet enda.. får se.. ellers er 300mm f4 IS også et objektiv som jeg kunne ha tenkt meg (får kjøpe når gutten begynner å spille fotball :-) ).

Lenke til kommentar

Planlegger å kjøpe/teste et av følgende kombo for astrofoto:

 

EF200 f/1,8L (brukt)

eller

EF300 f/2,8L (uten IS brukt)

Eller

Canon 400mm F/2.8 Mark II (uten IS brukt)

 

Samt konvertere til disse.

EF 1,4x II

EF 2,0x II

 

Har kjøpt vektløfterutstyr for å trene opp armene :!:

Og mange blomster til kona.

 

Har akkurat solgt:

70-200 f/2,8

200mm f/2,8 (har en til som skal selges snart).

Lenke til kommentar

Har nå:

Canon EOS D60 ("gammlet" men gir meget gode resultater på 100-200 ISO)

Sigma 150/2.8 (det beste makroobjektivet til nå)

Canon Ef 28-105/3.5-4.5 (sterkt undervurdert objektiv)

Canon Ef 28/2.8 (alltid med)

Rodenstck X-ray TV Heligon 50 mm/0.75 (sjeldent og fantastisk - selges aldri)

Canon 85/1.8 (et av mine desiderte favorittobjektiver)

Canon 550 Ex (2 stk)

 

Har hatt:

Tamron 90/2.8 makro (ikke IF og plastikk)

Canon Ef 80-200/2.8 L

Canon Ef 70-200/2.8 L

Canon Ef 70-200/4 L

Canon Ef 100/2.8 USM makro

 

Vurderer:

Canon 5D

Canon MP-E 65 (1-5x)

Canon 300/4 L IS med 1 og 2x konverter

Tokina 10-17 mm (når den kommer)

Tokina 16-35/2.8 (når den kommer)

 

Drømmer om:

Canon Ef 200/1.8 L (lånte en slik en gang og glemmer det aldri! :love: )

Canon 400/2.8 L (har også testet den - tung men plagsomt interessant)

Sigma 300-800/5.6 (innenfor rekkevidde - men litt stor og tung)

Endret av eryxx
Lenke til kommentar

EF200 f/1,8L (brukt)

 

sikle sikle...

 

Er vel målt til det skarpeste EF objetiv noen gang produsert.. dessverre lages den ikke lenger men det går rykter om at en oppfølger er på vei med IS..

 

Uansett, bruktprisene ligger vel på 3000$ og oppover.. dyr morro for dem som har råd.

Lenke til kommentar

Har nå :

Canon 24-105mm f 4 L

Canon 50mm f 1,4

Sigma 150mm f 2,8

 

Neste ( i prioritert rekkefølge) :

Canon 70-200mm f 2,8 L IS evt Sigma 120-300mm f 2,8

Sigma 12-24mm f 4,5-5,6 (hvorfor har ikke Canon noe i denne brennvidden med f4 :mad: )

 

Og en vakker dag kanskje:

Canon 85mm f 1,2

Canon 14mm f 2,8

Lenke til kommentar

Hva jeg virkelig har lyst på nå er et

24-105 f4 L IS USM - 9500,- kr

 

Men mitt neste objektiv er sannsynligvis

17-40 f4 L USM - 6698,- kr

Pappa har et sånt, sammen med et 70-200 f4 L USM, men det imponerte meg ikke akkurat... 70-200, that is ;)

 

Vurderer også et

10-22 EF-S f3,5/4,5 USM - 5990,- kr

 

Har et

28-105 f3,5/4,5 II USM

fra før. Greit objektiv, men jeg føler at jeg må ha en vidvinkel i tillegg.. Om jeg kunne, ville jeg ha solgt dette og kjøpt alle ovenfor. Det hadde vært drømmen.

 

50mm f1,4 USM - 3158,- kr

er også et objektiv jeg vurderer å kjøpe.

Har f1,8 utgaven fra før, og den er knallgod, men vil ha en som takler litt bedre lys.

 

Den våte drømmen er jo klart 50mm f1,0 L USM, men det har jo ikke vært i salg siden begynnelsen av 90-tallet...

Endret av Fidel_Castro
Lenke til kommentar
Har det no å si hvilket merke som står på det a? Tokina lager en MEGET god 12-24mm F4. Har den selv, bruker den stort sett hele tiden.

6084007[/snapback]

 

Tokina ja, glemmer dem stadig, lite profilert i Norge.

Interessant, du har god erfaring med det. Skal sjekke litt rundt det.

Hvordan er byggekvaliteten?

Er det bra byggekvalitet og godt korrigert optisk er det et kupp, ingen tvil om det.

 

EDIT: Det er for APS-C sensor?

Endret av varan69
Lenke til kommentar

Tokina ja, glemmer dem stadig, lite profilert i Norge.

Interessant, du har god erfaring med det. Skal sjekke litt rundt det.

Hvordan er byggekvaliteten?

Er det bra byggekvalitet og godt korrigert optisk er det et kupp, ingen tvil om det.

 

EDIT: Det er for APS-C sensor?

6084595[/snapback]

 

Hei

Ja, objektivet er laget for crop-sensorer. Noen liker "kløtsj" mekanismen for MF/AF, andre ikke. Jeg liker den veldig godt. Mitt eksemplar er bra på fokus, men bruker den stort sett på f/8, hvor jeg har skarphetsområdet omtrent fra 1meter til uendelig. Byggekvaliteten er veldig bra, et godt skritt opp fra sigma/tamron plastoptikk (les: ikke noe imot de i seg selv).

 

Det som er å merke seg er at objektivet vel egentlig er 13-23mm i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Hadde:

...

Canon EF 16-35 f/2.8L

...

Canon EF 70-200 f/2.8L

...

 

Men fant vel egentlig ut at det hverken gjorde meg lykkeligere, eller til noen bedre fotograf....

Gleden av kul hardware går over fort (når man innser at det ikke er begrensningen). 

Gleden over gode bilder man har tatt, blir bare større med årene.

 

 

Eh, heftig utstyr. :!:

 

Har

Canon EOS 350D

Canon EF 18-55mm 3.5-5.6 (under utskiftning)

 

Ynskjer seg

Canon EF-S 17-55 mm F2.8 IS

Canon EF 16-35 f/2.8L

Canon EF 70-200 f/2.8L

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Canon EF 24-70 mm F2.8 L

 

Det var dei pengane då... Men ein fin sumarjobb gjer susen. :)

Endret av senderos
Lenke til kommentar
Ikke bare får jeg hakeslepp av ønskelistene til folket, men også over hvor mye stæsj enkelte faktisk har.  :scared:

6096209[/snapback]

 

Faktisk helt enig. Selv om jeg for egen del også har svart på denne tråden, så mener jeg at det er vesentligere viktigere med personen enn objektivet. Som tidligere sagt; en proff klarer å ta bedre bilder med et amatørkamera enn en amatør klarer med et proffkamera.

 

Nå har jeg dekket 12mm-135mm med lysstyrke på det jevne, og byggekvalitet som er mer enn godt nok for mitt bruk (friluftsliv, sjøen, studio osv). Neste jeg skal kjøpe er ikke flere objektiver, men mursteinsblokken av Photoshop guiden til Bruce Fraser (er det ikke riktig?) på 1000 sider, pluss den nye boka til Magnar Fjørtoft, "Digital fotografi i praksis". Dritt lei av å drive å bytte ut utstyret mitt etter 6-12 mnd perioder, nå skal jeg lære 150% hvordan jeg kan utnytte det jeg har optimalt.

Lenke til kommentar

Det er jo en droemme-traad. Jeg har ingen planer om aa kjoepe meg alt jeg droemmer om, men utstyr er toefft. Jeg tar nok ikke bedre bilder med to Leica M7 og 21, 35, 50 og 90mm, men det hadde vaert pokker saa morsomt aa bruke. Ville nok ikke tatt daarligere bilder heller.

 

Men som sagt, jeg har en 24mm, en 50mm, et billig hus (det billigste som er aa finne i dette landet faktisk), og jeg storkoser meg med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...