Gå til innhold

Grafikkort som klarer Vista?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom en skal investere i bærbar idag, hva slags grafikkløsning bør en ha (tror dere) for å ro igang Vista med alt eyecandy? holder x1400 eller bør en ha x1600?

6050676[/snapback]

 

Du klarer deg fint meg X1400 kjære deg, og det er ikke 3D ytelsen som er krevende for å kjøre Vista...

Lenke til kommentar
grafikkort trenger du ikke bry deg videre om.

6051760[/snapback]

 

Delvis feil.

Vista har satt alt som du ser på etter at windows har logget på går på GPUen, før så har det vært at de plasserer alt dette på CPUen.

Men med at de har gjort dette har det skjedd at alt går mye raskere, programmene får nå det meste av prosessoren.

Det er derfor ting som microsoft office programmene nå går ufattelig mye raskere.

Men selvførgelig går det jo ann å slå av alle disse "effektene", noe som frigjør GPUen.

 

Når jeg var på TG på seminaret til Microsoft hvor de viste frem Vista så fortalte de alt som var.

Og han som hadde pcen med Vista installert på sa at pcen var ca 4 år gammel(tror jeg).

Så Vista skal selv kjøre veldig lett på "eldre" hardware.

 

 

EDIT: Og det med at Vista sluker RAM, det er en liten løsning på det.

De har gjort det slik at du kan putte inn en flash minne brikke og bruke den som fysisk minne/ram.

Så hvis du har flash brikker liggende så er det lurt å bruke dem.

Dette er flash minne brikke.

 

 

Mvh Scotty

Endret av _Scotty_
Lenke til kommentar

Interessant, for jeg forstod at hvis en hadde for lite GPU kraft så måtte en kjøre Vista uten dette aqua interfacet (Eller hva det heter) som jo så litt fett ut. Men dere tror x1400 strekker til, for jeg gidder ikke å kjøpe ny bærbar som ikke klarer Vista om et år.

 

Specsene jeg kunne tenkt meg:

1.83 eller 2.0 Core Duo

2 gig ram

x1400

80 gig HD osv osv

 

På microsoft sine sider står det:

"Best — PCs with appropriately configured graphics hardware, as described below, would support Windows Aero user experience that offers additional benefits of enhanced visual quality (glitch-free window redrawing), improved productivity (which includes real-time thumbnail previews, new 3-D task switching, interface scaling, etc.) and visual style (which includes translucent window frames and taskbar, enhanced transitional effects, etc.) when running premium versions of Windows Vista.

 

To enable Windows Aero, PC systems must meet the following criteria for graphics hardware, with either discrete or UMA solutions:

 

1.

DirectX 9 class graphics hardware that supports WDDM and Pixel Shader 2.0

 

2.

A minimum of 32 bits per pixel

 

3.

Appropriate graphics memory for specified monitor resolutions expressed as total pixels (X dimension multiplied by Y dimension):

 

1.

64MB of graphics memory to support a single monitor at resolution of 1,310,720 pixels (equivalent to 1280 x 1024) or less

 

2.

128MB of graphics memory to support a single monitor at resolutions higher than 1,310,720 pixels and less than or equal to 2,304,000 pixels (equivalent to 1920 x 1200)

 

3.

256MB of graphics memory to support a single monitor at resolutions higher than 2,304,000 pixels

 

 

4.

Graphics memory bandwidth, as assessed by Windows Vista’s built in system assessment tool WinSAT.EXE, of at least 1,800MB/s at following resolution:

 

1.

Desktop PC: at a monitor resolution of 1,310,720 pixels (equivalent to 1280 x 1024)

 

2.

Mobile PC: at the native resolution of built-in display"

Endret av cybervision_
Lenke til kommentar
skla du  kjøre vista på bærbar(eller stasjoner i den grunn) er det viktigste å passe på at du har nok ram siden vista sluker hele 800MB. grafikkort trenger du ikke bry deg videre om.

6051760[/snapback]

 

dette er feil... Pagefile-size'en ligger riktignok på rundt 800MB (altså på Beta-versjonene, dette kan jo også endre seg...)

 

bruker ikke mer enn ca 400mb fysisk minne.

 

jmf. Mythbusting Vista - Memory managment

 

Håper dette klarner opp litt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...