Gå til innhold

mju 720, Ixus s65 eller FX01?


Anbefalte innlegg

Som et tillegg til speilrefleksene, er jeg ute etter et kamera av typen "kamera som man tar med seg når man egentlig ikke tar med kamera". Men nå har jeg holdt på med speilreflekser i 30år, så jeg vil ikke ha hva som helst heller.

Ut ifra det jeg har lest og sett er det 3 kamera som skiller seg ut i positiv retning.

 

Olympus Mju 720, fordi det er værbestandig/støtsikkert

 

Canon Ixus S65, fordi det er canon, og ixus, og det er litt sånn "sikkert" valg

og

Panasonic sin FX01, fordi det er lite, har bildestabilisator, leicaoptikk, og ser lekkert ut, iallefall i matt sort. ( og kona liker det best utseendemessig)

 

Ut ifra testene på nettet, er det ikke store forskjeller, alternativt er det vanskelig å lese seg til forskjellene og finne en favoritt.

 

Noen som gidder å hive inn sin 0,02euro og rangere disse 3 rent fototeknisk, og evt hive inn sine egne favoritter også i denne ultrakompakt klassen over 6mpix?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du glemte å få med at FX01 er et av de meget få som har noe tilnærmet skikkelig vidvinkel, noe du sikkert vet å sette pris på som SLR-bruker :)

Jeg stemmer for det! FX09 er ihvertfall stort sett kjempebra, men jeg savner mer vidvinkel..

6047042[/snapback]

 

Du har helt rett. ekte vidvinkel (dvs 28mm analogt) er jo et av de virkelig store salgsargumentene på FX01, sammen med bildestabilisatoren.

Jeg er litt skeptisk pga en del tester (bla steve's digicam og dpreview.com) som poengterer mye støy og svake blitsegenskaper.

Lenke til kommentar

Den testen på dpreview.com så poengterte man vel også at støy problematikken er ganske så hypet opp, jeg ville nå hvertfall valgt meg et FX01 kamera. Og som afseth sier så har dette kameraet en sykt god skjerm - tror forøvrig at det er første gang meg og afseth er enige om et kamera; det må da vel vektlegges og:-)

Lenke til kommentar
Den testen på dpreview.com så poengterte man vel også at støy problematikken er ganske så hypet opp, jeg ville nå hvertfall valgt meg et FX01 kamera. Og som afseth sier så har dette kameraet en sykt god skjerm - tror forøvrig at det er første gang meg og afseth er enige om et kamera; det må da vel vektlegges og:-)

6068396[/snapback]

 

Jeg kan iallefall si at de testbildene jeg har tatt med både FX01 og Pentax istDS'n min så langt ser veldig bra ut.

Som 10x15-kamera er de negative sidene med FX01 skikkelig hypet. Jeg har testet både i sterkt sollys, overskyet, innebilder både i dagslys, og på kvelden i halogenlys, lysarmatur og vanlig lyspærelys. Til vanlig snapshot-bruk er dette fullt på høyde med de aller fleste kamera jeg har testet. og størrelsen tatt i betraktning, og 28mm vidvinkel, som det er alene om å ha i den størrelsen (det er jo kjempelite, på størrelse med en Sony Ericsson T610).

Blitsen er faktisk ganske kraftig til å være så lite kamera.

 

Jeg har drevet med foto siden 1980, og hatt et utall kamera. Det eneste som har vært i nærheten kvalitetsmessig, er mitt kjære backupkamera gjennom hele 90-tallet, et Nikon AF 600. antagelig et av de beste pocket 35mm kamera utgitt til under leica-pris.

 

Jeg beholder mitt FX01 black. Det stiligste pocketkamera jeg har hatt, og det minste.

Lenke til kommentar

Hvordan er det med støy? ser det blir slått relativt hardt ned på på samtlige tester jeg har lest. Mitt Olympus mju mini tyr fort til ISO-verdier over 100, hvor det blir MYE støy (har dog ikke fremkalt et eneste bilde med det ennå...). Kommer til å bruke bildene på web eller fremkalt i 10x15. Det kan da umulig være særlig med støy på ISO-verdiene 80 og 100?

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Hvordan er det med støy? ser det blir slått relativt hardt ned på på samtlige tester jeg har lest. Mitt Olympus mju mini tyr fort til ISO-verdier over 100, hvor det blir MYE støy (har dog ikke fremkalt et eneste bilde med det ennå...). Kommer til å bruke bildene på web eller fremkalt i 10x15. Det kan da umulig være særlig med støy på ISO-verdiene 80 og 100?

 

Takk for svar :)

6068510[/snapback]

 

 

Jeg sitter med en følelse av at det er flisespikkeri og et behov for rakke ned på ting, og at de som utfører tester er for lite flinke til å skille mellom forskjellige typer kamera, og bruksområdet.

Typisk så vil man alltid få bedre og skarpere bilder med et 10kkr dSLR enn med et pocketkamera i ultrakompaktklassen. Og sånn skal det være. Men, det blir feil å legge de samme kriteriene til grunn når man skal skrive tester.

Et dSLR skal man kunne kreve prikkfrie bilder opp mot A3, mens en FX01 typisk vil bli brukt til 10x15-bilder 99% av tiden, kanskje 99,8%.

Man må definere behov, og teste etter det.

 

Av de ca 100 bildene jeg har tatt, har det kun vært 2ganger at kamera har valgt noe annet enn iso80 og iso100. da var den oppe på iso200 under makrofotgrafering innendørs på kveldstid.

Jeg har som sagt skarpere bilder med dSLR'n, men FX01 holder som bare det til 10x15-snapshot-ta-med-kamera-når-man-egentlig-ikke-tar-med-kamera kamera.

 

kortversjon: nei, jeg synes ikke støyen er generende.

Lenke til kommentar

Oki, takk for snarlig svar:) Hvordan er autofokusen? Ixus får mye skryt for sin, ser jeg. Står liksom mellom et Ixus og FX01 for min del nå. Har så godt som aldri bruk for noen manuelle innstillinger. Hadde brukt engangskamera, om det ikke hadde vært for at de ikke er digitale :p

Lenke til kommentar
Oki, takk for snarlig svar:) Hvordan er autofokusen? Ixus får mye skryt for sin, ser jeg. Står liksom mellom et Ixus og FX01 for min del nå. Har så godt som aldri bruk for noen manuelle innstillinger. Hadde brukt engangskamera, om det ikke hadde vært for at de ikke er digitale :p

6069667[/snapback]

 

Jeg synes autofokusen er rask og pålitelig. Hvis du husker/gidder å bruke innstillingen på autofokuspunkt (dvs hvor mange felt den skal bruke) er den pålitelig og svært rask under de forhold jeg har prøvd iallefall. Jeg har ikke fått tatt noen festbilder i nattesvart rom enda, men det skal jeg prøve ¨å simulere i kveld, så får vi se.

Ang Ixus, så sto det og vippet mellom Ixus S60/S65 og FX01. FX01 er bare så mye tøffere, så mye mer praktisk (går i dongeribukselomma som en minimobil og du merker ikke at den er der), og så får du oppmerksomhet når du tar den fram.

Foto og video i møllergata gir deg bytterett hvis du går og prater med de og forklarer hvorfor du ikke klarer å bestemme deg.

Eneste problemet ditt blir vel at FX01 er så populær at Panasonic ikke klarer å lage nok. Iallefall ikke av den svarte, som er definitivt tøffest av dem. Oser litt sånn gammel Leica/Nikon/Pentax av den:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...