Gå til innhold

TEST: Seks støysvake strømforsyninger


Anbefalte innlegg

jaja du får sitte der med skylappene dine du!

 

papst vifta har tikkelyd i motoren. lyden de aktive pfc greiene lager minner mer om en gresshoppe på lang avstand!

Ok, da stoler jeg på at din Papst-vifte har tikkelyd i motoren. Min har det ikke.

Endret av BlueJet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skjønner ikke helt spørsmålet. altså jeg skjønner spørsmålet men ikke hvor du vil!

 

det var ikke jeg som dro inn lyden elektronikken lager(den gresshoppe aktige lyden) jeg bare sa at jeg ville bytte ut papsten med en yate fordi papsten har en tikkelyd i motoren! det har yaten så og si ikke!

 

det var bare BlueJet som sa at lyden ikke kom fra vifta men pfc`en. men det kommer lyd fra vifta!

6049483[/snapback]

 

Ah, fikk ikkke meg meg det, det med Active PFC og tikking tror jeg varierer mye, har ikke oppled det på mine forksyninger ihvertfall. (dvs jeg har jo opplevd en slags høyfrekvent piping, men det har jeg hørt på veldig mye forskjellig,og den er så lav og høyfrekvent at den stoppes av det tynneste kabinett :))

 

AtW

Lenke til kommentar
En vifte som går på 1500 rpm høres rimelig godt. Man må vel i praksis under 900 rpm for at lyden ikke lenger skal bli oppfattet som støy

Når det gjelder 120mm-vifter så har du rett, men 80mm kan kjøres litt høyere opp, ca 14-1500rpm.

6049474[/snapback]

 

I teorien skal ikke det ha noe særlig å si (ihvertfall ikke i friluft), hadde vært interessant å teste en dag...

 

AtW

Lenke til kommentar

Savner seasonic her, ja. Og når det gjelder støy..

 

Vel, seasonic vifta er ENESTE vifte i pc'en min. er den og harddiskene som lager lyd. Og jeg vil si den er ganske så stille. har ikke noen referansepunkt, men når jeg er vant med "vanlig" støynivå hører jeg ikke at den er på, og lett regn overdøver maskina. I tillegg har høyttalerene en svak dur når de er på (har hørt det på en del høyttalere), og det støyer mer enn pc'en gjør...

 

For de som lurer så har jeg en zalman reserator på cpu, chipset og skjermkort.

Lenke til kommentar
I teorien skal ikke det ha noe særlig å si (ihvertfall ikke i friluft), hadde vært interessant å teste en dag...

Vet ikke hvordan det er i friluft, men i en PC er jeg ikke i tvil om at det er slik. Min Adda 120mm på 1000rpm bråkte så mye at jeg var nødt til å skru den ned, men mine Papst og Zalman 80mm-vifter kan jeg fint la kjøre på 13-1400rpm. Sjekk f.eks. hos Microplex så vil du se at 120mm-viftene har en god del høyere dB/rpm enn 80mm-viftene.

Lenke til kommentar

Jeg har merka litt tikking på papst viftene mine i ny og ne. Har kjøpt en ny nexus, men har bare ikke giddi å bytte den. Jeg tror papst har hatt litt kvalitetsproblemer eller no i det siste.

 

Et tips til dere som tenker at dere må ha en 500 watter. Les på spcr og se på signaturen min. :tease:

Lenke til kommentar

Edit: Dette er som svar på post #67

 

Det håper jeg da virkelig ikke.

Posten din hjelper oss trengende å finne noe som er vanskelig tilgjengelig.

Dessuten så er det ikke sånn at vedkommende selger krever noen upris for disse.

Takker uansett for tips.

 

Wildthing

Endret av Wildthing
Lenke til kommentar

Her kommer et lite forsvar av påstandene om virkningsgrad og hvorfor det er lønnsomt å kjøpe en overdimensjonert strømforsyning.

 

Det ble sagt at ved lav last, er virkningsgraden .65

middels last: .72

høy last: .70

 

Vi kan vel definere lav last som <50%,

middels ved 75%

høy ved 100%

 

En 500 W strømforsyning er bygd for å kunne ta bort

Q = 500 W * (1 - .70)

Q = .3 * 500 W

Q = 150 W

 

En 300 W strømforsyning er på samme måte bygd for å kunne ta bort

Q = 300 W * (1 - .7)

Q = 90 W

 

Men en 500 W strømforsyning som skal levere 300 W får

Q = 300 W * (1 - .62)

Q = 117 W

 

(117/90-1)*100%= 30%

Altså har den 30% større forbruk for å levere samme effekt.

 

Varme blir flyttet på grunn av temperaturforskjeller,

Q = K * |T1-T2|

så la oss si at vi kan akseptere en temperatuforskjell, deltaT på (70-20) = 50 grader, og ved denne dimensjonerende deltaT er viftene på max. K - konstanten i ligningen - er egentlig en funksjon av viftehastighet.

 

Kmax = Q/deltaT

Kmax300 = 90W/50K

Kmax300 = 1.8

Kmax500 = 150W/50K

Kmax500 = 3

 

Men hva vil K være for 500 W PSU ved 300 W?

K500/300 = 117W/50K

K500/300 = 2.34

 

2.34/3.00 = 78%

Man vil ha behov for 78% av viftekapasiteten ved 300 W levert av en 500 W strømforsyning, i motsetning til de 100% som kreves av 300 W strømforsyningen. Man kan kjøre viftene 22% lavere, eller man kan kjøre viftene på max, og få en lavere deltaT.

 

Eventuelt:

deltaT = Q/Kmax500

deltaT = 117 W / 3.00

deltaT = 39 K

 

Man får altså en kjøligere eller stillere PSU av å velge en som er overdimensjonert, men det går på bekostning av strømregninga. Hvis du har behov for oppvarming rundt datamaskinen i tillegg, vil dette ikke komme som en ekstra kostnad. Nå kan det jo hende at de som lager 300 W PSUer stapper like mye kjøling i de som i 500-watter'ne, og da bortfaller poenget med kjøligere/stillere. Dessuten kan det jo hende noen av dere trenger 12 V i rommet sånn ellers, til å lade modellflybatterier, ha lys på pulten (evt. inni kabinettet) eller har sinnsykt mange disker, og da er det like greit å holde seg til 1 PSU i stedet for å ha mange.

Lenke til kommentar
Her kommer et lite forsvar av påstandene om virkningsgrad og hvorfor det er lønnsomt å kjøpe en overdimensjonert strømforsyning.

 

Det ble sagt at ved lav last, er virkningsgraden .65

middels last: .72

høy last: .70

 

Vi kan vel definere lav last som <50%,

middels ved 75%

høy ved 100%

 

En 500 W strømforsyning er bygd for å kunne ta bort

Q = 500 W * (1 - .70)

Q = .3 * 500 W

Q = 150 W

 

En 300 W strømforsyning er på samme måte bygd for å kunne ta bort

Q = 300 W * (1 - .7)

Q = 90 W

 

Men en 500 W strømforsyning som skal levere 300 W får

Q = 300 W * (1 - .62)

Q = 117 W

 

(117/90-1)*100%= 30%

Altså har den 30% større forbruk for å levere samme effekt.

 

Varme blir flyttet på grunn av temperaturforskjeller,

Q = K * |T1-T2|

så la oss si at vi kan akseptere en temperatuforskjell, deltaT på (70-20) = 50 grader, og ved denne dimensjonerende deltaT er viftene på max. K - konstanten i ligningen - er egentlig en funksjon av viftehastighet.

 

Kmax = Q/deltaT

Kmax300 = 90W/50K

Kmax300 = 1.8

Kmax500 = 150W/50K

Kmax500 = 3

 

Men hva vil K være for 500 W PSU ved 300 W?

K500/300 = 117W/50K

K500/300 = 2.34

 

2.34/3.00 = 78%

Man vil ha behov for 78% av viftekapasiteten ved 300 W levert av en 500 W strømforsyning, i motsetning til de 100% som kreves av 300 W strømforsyningen. Man kan kjøre viftene 22% lavere, eller man kan kjøre viftene på max, og få en lavere deltaT.

 

Eventuelt:

deltaT = Q/Kmax500

deltaT = 117 W / 3.00

deltaT = 39 K

 

Man får altså en kjøligere eller stillere PSU av å velge en som er overdimensjonert, men det går på bekostning av strømregninga. Hvis du har behov for oppvarming rundt datamaskinen i tillegg, vil dette ikke komme som en ekstra kostnad. Nå kan det jo hende at de som lager 300 W PSUer stapper like mye kjøling i de som i 500-watter'ne, og da bortfaller poenget med kjøligere/stillere. Dessuten kan det jo hende noen av dere trenger 12 V i rommet sånn ellers, til å lade modellflybatterier, ha lys på pulten (evt. inni kabinettet) eller har sinnsykt mange disker, og da er det like greit å holde seg til 1 PSU i stedet for å ha mange.

6050051[/snapback]

 

Du antar jo her at en 500 Watt PSU kan bruke samme vifte på samme turtall på maks load, som en 300 watt på maks load, noe som er en meget tvilsom antagelse. Regnestykket ditt er unødvendig tungvint, det som teller er hvor mange watt med varme man får ut, og for støyen sin del, hvilket kjølingssystem som brukes for å få ut denne varmen.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har 600Wern til Mist, har ikke testet den enda, men regner med den er like stabil? :hmm:

6047323[/snapback]

 

6047441[/snapback]

 

Har en 600watt Mist, og en 500 watt med faste kabler. 600 watteren utvikler mer varme ved lav load en 500 watteren.

 

Om en ikke bruker vanvittig med strøm i opplegget, overklokker eller/og har ekstremt mye utstyr tilknyttet PC så hadde jeg valgt maks 500 watt pga lav effektivitet på lav load. Det siste gjelder alle PSU'er.

 

Skal du ha en stille PC eller HTPC så er det mange som anbefaler Seasonic.

 

Artikkel som omtaler ulempen med sterke PSU og varmeforhold her.

 

Seasonic er anbefalt av HTPCnews .com

 

Skal bytte ut min 600 watter, men lurer på om det er stor forkjell mellom Seasonic S12 330W og mist 500...

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar
Har 600Wern til Mist, har ikke testet den enda, men regner med den er like stabil? :hmm:

6047323[/snapback]

 

6047441[/snapback]

 

Har en 600watt Mist, og en 500 watt med faste kabler. 600 watteren utvikler mer varme ved lav load en 500 watteren.

 

Om en ikke bruker vanvittig med strøm i opplegget, overklokker eller/og har ekstremt mye utstyr tilknyttet PC så hadde jeg valgt maks 500 watt pga lav effektivitet på lav load. Det siste gjelder alle PSU'er.

 

Skal du ha en stille PC eller HTPC så er det mange som anbefaler Seasonic.

 

Twester som viser dette her.

 

Seasonic er anbefalt av HTPCnews .com

 

Skal bytte ut min 600 watter, men lurer på om det er stor forkjell mellom Seasonic S12 330W og mist 500...

6050347[/snapback]

 

Har hørt rykter om at seasonic s12-350 (eller 330 eller hva det er) bårker litt mer enn 450en, untatt på veldig lave loads, fordi den har endel mindre kjøleribber.

 

AtW

Lenke til kommentar
Har hørt rykter om at seasonic s12-350 (eller 330 eller hva det er) bårker litt mer enn 450en, untatt på veldig lave loads, fordi den har endel mindre kjøleribber.

 

Tenker du på Seasonic S12 430W kontra 330 watteren?

6050422[/snapback]

 

Ja, er vel det, s12-3oo-noe, og s12-400noe.

 

AtW

Lenke til kommentar

Skulle gjerne sett min 430W Seasonic mot MIST 500W. (Please)

(Ja ATW, det er 430 W og 330W og til og med 380W og :) )

 

Når dere snakke om å kjøpe overdimensjonerte PSUer, så har vel en skikkelig god 400W PSU like gode vifter og kjøleribber som en 600W? Forskjellen ligger vel heller i hvor sterk strøm komponentene klarer?

 

Uansett ser vi at når en PSU kjører på 60-75% load, gir de innvendige komponentene best effektivitet. En 400W PSU som leverer 300W strøm (ca. det ett stort SLI og Dual core oppsett kan kreve over lengre tid) Så vil 400W PSUen ha en mye enklere jobb. Den kjører da på 75% load, og har høy prosenteffekt, mens en 600W PSU ikke får like stor effekt. Dette er for ett STORT system slik det vil ligge normalt, mens på de aller fleste systemer vil normaleffekten ligge mye lavere, og dette gir enda større differanser.

 

Mange 400W PSUer er jo billige, og har dårlige kjøleløsninger, og vil derfor bråke mer uansett, men virkelig gode PSUer på 300-400W har samme kjøling som storebrødrene, bare en vifte som er laget for lavere hastigheter.

 

På denne måten vil en liten PSU, med "passelig" oppgitt effekt gi mindre støy enn en alt for stor en. PSUen bør kunne gi ca. dobbelt så mye som systemet vanligvis bruker. Det blir ca. 400W for de fleste PCer, og 500W for store SLI systemer. Da vil man få mer enn nok strøm til å holde PCen stabil, og likevel ligge i nærheten av de områdene der PSUen yter best. Men det betyr ikke at en 400W Qtec støyer mindre enn en 500W mist i noen tilfeller, men at de aller fleste heller skal satse på en god 400/500W PSU i stedet for en 600W.

Endret av watercool:)
Lenke til kommentar

Er det noen som har opplevd at en psu stopper pc'en fordi den ikke har nok watt?

 

Jeg opplevde det på brodern sin pc for noen år siden. Han hadde en gf2 som han hadde satt inn i en oem pc. Den kræsja når vi spilte colin mcrae 2 mot hverandre. Pc'en bare lålste seg....

 

Jeg tror psu'en klarte peak loads, men med full spilling, ble det for mye for den i kontinuerlig ytelse...

Det var en 120 watters noname da ;)

 

Jeg tenker litt høyt her, men hvis systemet starter opp på en psu, så har den bra nok peak load siden alle komponentene starter på full guffe ved oppstart.

 

Hvis den derimot ikke klarer å gi kontinuerlig guffe, vil den kræsje under varig belastning.

 

Så slik som jeg tenker, er at hvis pc'en kræsjer under heftig spilling over tid, så kan det være psuen som har skylden..

Men før en kaster psu'en må man sjekke at det ikke er:

Skjermkort drivere

hovedkort drivere

windows

spillet

.net

directx

osv..

 

osv...

som det som regel er :hmm:

 

Men når jeg tenker på det, er ikke watt ofte snakk om peak effekt eller noe? Hvorfor driver da nvidia og ati og anbefaler minimum xxx watt?

 

hmm, jeg tror jeg har svaret, men det er bare synsing :roll:

Lenke til kommentar
men at de aller fleste heller skal satse på en god 400/500W PSU i stedet for en 600W.

6050483[/snapback]

 

Mye som tyder på at dette er et riktig utsagn :yes:

 

Jeg har selv merket det etter mitt Mist 600 watt kjøp, at den teorien om at jo kraftigere PSU jo bedre, uansett system i dag, ikke er riktig. Særlig når en tenker på å redusere varme utviklingen til et minimum...

 

Jeg skal kjøpe en Seasonic og teste denne opp mot Mist'ene jeg har, i nær fremtid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...