Gå til innhold

DVI-erstatter klar


Anbefalte innlegg

Det er allikevel ingen skjermer som maxer ut en dual-link DVI ennå.

 

Geir :)

6046528[/snapback]

 

Apple Cinema Display 30" (og tilsvarende) er vel noe av det som kommer nærmest, i og med at den krever dual-link DVI? Fotografer og annet rikfolk som bruker Power Macs med to ACD 30" må til og med ha skjermkort med dobbel dual-link DVI (NVIDIA Quadro FX 4500) for å klare seg (dakar dem). Men da får de jo også et arbeidsområde på over åtte megapixler, for å bruke fotobetegnelsen.

 

Fankern, jeg må slutte å snakke om to 30" skjermer. Jeg får bare tenning..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes skjermer som "makser ut" DVI jo, men trolig ingen ment til forbrukermarkedet. Løsningen har i de tilfellene jeg har sett vært å bruke to DL DVI kabler og/eller en veldig lav oppdateringsfrekvens. Jeg vet at Compaq hadde en slik skjerm med omtrent 4000 pixler i bredden, men det mest kjente er nok IBM sitt 22.2 tommers panel i 2001(?) med 3840x2400 pixler brukt bla i IBM T221 og senere Viewsonic VP2290b.

 

Et lite sitat om T221:

... A 22.2" inch wide (16:10) LCD monitor with 9.2 million pixels arranged in stunning 3840x2400 (QUXGA-W) resolution, contrast ratio of 400:1, brightness of 235 cd/m2, and viewing angle beyond 85 deg in all directions.
So, in order to get the 3840x2400 native resolution, you'd need, according to IBM, at least two DVI connections from a single card at once (to get just 21 Hz refresh by the way) or four to get 41Hz refresh.

(Prisene var vistnok 20 000 og 8 000 dollar ved introduksjon for disse to skjermene)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Merkelig at vi liksom har behov for UDI og DisplayPort når vi har HDMI 1.3a som etter hva jeg kan skjønne har mer enn høy nok båndbredde til de aller fleste bruksområder, både i PC- og TV-verdenen.

 

Kan ikke produsentene bare bli enige om én standard for en gangs skyld? Skulle ønske EU eller forbrukerorganer i ulike land kunne vært strengere med produsentene på dette området og krevd at de blei enige om én standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...