Gå til innhold

tør ikke ha pci over 40mhz


Anbefalte innlegg

jeg prøver å overklokke min amd64 3000+. jeg kan bare stille på fsb og har ikke agp lock (eller den funker ihvertfall ikke) og jeg har lest på forumet at man skal være forsiktig med pci på over 40mhz. nå har jeg klokket fsb til 210 (200default) med en fast multiplier på 10x = 2,1ghz og har pci på 35mhz. tør jo nesten ikke å dra det opp mer. noen som har noen triks som hjelper meg opp i høyere hastighet uten at jeg trenger å være redd for å ødelegge noe? Hket mitt er FIC k8t800

 

Btw er det farlig å klokke minnet mer enn det er beregnet for?

+Btw når er det hensiktsmessig å skru opp volten. er det noe man skal passe på ang volten (for lav, for høy)

 

på forhånd takk :)

Endret av Dbsnike
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åssen cpu har du?

Hvis du har noe "5% overclock" eller 10% overclock eller mer i bios, sett på det laveste.. Dette skal vanligvis aktivere pci/agp lock. Som jeg har skjønt, så burde du aldri klokke pci og agp frekvensen. Du kan risikere å ødelegge pci kort som du har i pcn. F.eks hvis du har et dyrt lydkort, er det surt å ødelegge det. Og du får ikke like bra klokk uten slik lock.

Lenke til kommentar

Jeg har en athlon 64 3000+. jeg skrev bare inn 210 på fsb fordi jeg tenkte at det ikke var noen fare ved så liten overklokk. Jeg la merke til at pci og agp gikk opp så da ble vel ikke locken aktivert? Mistenker at jeg trenger en ny bios, men jeg har ikke funnet noen.

Endret av Dbsnike
Lenke til kommentar

I biosen din. så har du vel noe som heter dynamic overclocking eller noe sånt. Der skal du kunne aktivere med 5%, 10% osv.

 

AGP/PCI låsen aktiveres når du setter den til 5%.

 

Og husk, det er ikke bare lydkortsom kjøres via pCI bussen.. harddisker også....

Lenke til kommentar

Jeg må jo si at jeg finner ikke noe sånt. Begynner å få lyst på nytt hovedkort....

Jeg har noe som heter Async AGP clock control (men ingen valg kommer opp og alt fryser) og Autodetect PCI clk. Har det noe med saken å gjøre?

 

Kan klokkinga hatt noe med å gjøre at det integrerte lydkortet slutta å funke? Windows finner ikke noe galt med det, men Ac97 audioconfigen klarer ikke å finne noen høytallere lenger og jeg får ikke ut et pip.

Lenke til kommentar

Akkurat det har jeg opplevd selv.. Harddisken hadde gjenopprettet filer som jeg hadde sletta for lenge sida, og flytta om på mapper og lagd et totalt kaos for meg. Heldigvis var ingenting slettet.. Dette tyder vel på en litt høy pci klokk? Jeg syntes det var merkelig, for jeg har aldri klokket pci noe særlig.

Lenke til kommentar
Tviler på at det integrerte lydkortet får skade av klokking. Prøv å oppdater BIOS'en din. Kanskje det følger med bedre clock instillinger.

6055482[/snapback]

 

Jeg leste i en anmeldelse av et tidlig fic k8-800t-kort at agp/pci-locken ikke funka da, men at i biosen til kjøpekortene skulle det være fiksa. Det var tydelighvis ikke tilfellet på mitt kort så jeg prøvde å finne en nyere bios. Har bare funnet en til nå og jeg trodde den kanskje var bittelittegranne nyere, men da jeg installerte den så jeg at det var den samme... Viss ikke de har fikset det til nå tviler jeg vel litt på at de noensinne kommer til å gjøre det. Surt for meg :thumbdown:

 

Er det sånn at jeg trygt kan klokke pcien opp til 40mhz eller skal jeg bare bli på 35?

 

Takk for alle svar forresten.

Lenke til kommentar
Tviler på at det integrerte lydkortet får skade av klokking. Prøv å oppdater BIOS'en din. Kanskje det følger med bedre clock instillinger.

6055482[/snapback]

 

Jeg leste i en anmeldelse av et tidlig fic k8-800t-kort at agp/pci-locken ikke funka da, men at i biosen til kjøpekortene skulle det være fiksa. Det var tydelighvis ikke tilfellet på mitt kort så jeg prøvde å finne en nyere bios. Har bare funnet en til nå og jeg trodde den kanskje var bittelittegranne nyere, men da jeg installerte den så jeg at det var den samme... Viss ikke de har fikset det til nå tviler jeg vel litt på at de noensinne kommer til å gjøre det. Surt for meg :thumbdown:

 

Er det sånn at jeg trygt kan klokke pcien opp til 40mhz eller skal jeg bare bli på 35?

 

Takk for alle svar forresten.

6059714[/snapback]

Det beste er å la den stå på standard (pci: 33 agp: 66) Men du kan prøve å sette den på 40. Før jeg visste noe om pci\agp lock, så tror jeg at jeg hadde min oppe i 50. Dette øker jo såklart ytelsen en del. Jeg kom faktisk på hvorfor jeg ikke kommer over 20k i 3dmark01 lengere. Det er fordi jeg bruker pci\agp lock...

 

Alt i alt anbefales jo ikke dette. Ikke veit jeg helt hvor mye som skal til, og hva som kan skje, men ikke tro at det ikke skjer noe alvorlig. Har du forresten god kjøling\ventilasjon i kabinettet ditt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...