Gå til innhold

OpenDocument Format har blitt en ISO Standard

Anbefalte innlegg

Skrevet

I gaar ble OpenDocument Format (ODF) en ISO standard (ISO 26300). Dette kan bety et stort paradigmeskifte innen "Office suites" overalt i verden. Europeiske myndigheters evige jakt etter aapne standarder kommer antageligvis serioest til aa vurdere alternative applikasjoner til MS-Office, siden de til naa ikke har stoettet ODF. Jeg spaar en liten boom i OpenOffice, men ogsaa andre mindre og haandterlige applikasjoner som stoetter ODF kommer nok til aa bli mer populaere.

Mer om ODF:

http://en.wikipedia.org/wiki/OpenDocument

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ok, så nå må man betale ISO-organisasjonen for å kunne bruke formatet? :D

6055808[/snapback]

Bare for dokumentasjonen ;)

Skrevet

Takk for tipset, skal prøve det ut nå!

Det er jo bra at det blir en standard slik at man ikke må installere 100+ av programmer bare for å åpne tekstdokumenter.

Skrevet (endret)

Joda, er klar over at det er beta og antydet bare at den kanskje bar preg av det. I tillegg så har jeg vel aldri sett .doc-dokumenter i OO blitt tolket mer feil enn det, så det er nok noe arbeid igjen :).

Endret av RattleBattle
Skrevet (endret)
Jeg håper jeg tar feil, men tror nok det er MS som må legge til støtte for odf og gjøre den til default lagringsformat.

6064864[/snapback]

Det trenger ikke å være default lagringsformat for msoffice (noe jeg ikke tror vil skje uansett). Dersom msoffice kan åpne opendocument filer vil dette kunne gi større muligheter for en mix av kontorprogrammer i firmaer og offentlig administrasjon. (en slags legitimering av openoffice -> sic forresten) Endret av modellmakt
Skrevet
Jeg håper jeg tar feil, men tror nok det er MS som må legge til støtte for odf og gjøre den til default lagringsformat.

6064864[/snapback]

Det trenger ikke å være default lagringsformat for msoffice (noe jeg ikke tror vil skje uansett). Dersom msoffice kan åpne opendocument filer vil dette kunne gi større muligheter for en mix av kontorprogrammer i firmaer og offentlig administrasjon. (en slags legitimering av openoffice -> sic forresten)

6065084[/snapback]

Jo, men hvor mange bedrifter vil komme til installere den? Man må jo omtrent sende forslaget i tre eksemplarer og drøfte og diskutere opp i mente før sysadm legger ti en applikasjon, ofte.

Skrevet (endret)

kanskje det ikke fungerer slik i offentlig administrasjon? jeg vet ikke, men er det virkelig så omstendig prosess når f.eks. slike direktiv kommer ovenifra?

Endret av modellmakt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...