regeli Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Jeg har nå prøvd Fedora Core 5 i noen dager nå. Lastet ned DVDen fra FTPen deira. Er ganske imponert hvor rask egentlig maskinen min er i forhold til når jeg bruker Windows. Fedora bruer kun 96mb RAM etter oppstart og i Windows er det minst 300mb. Men la oss komme til saken. Hva er forskjellen på Ubuntu og Fedora egentlig? Er det noen Linux distroer som er bedre en Fedora? Er det mye ytelsesforbedring med å legge inn Fedora med 64 bit støtte? Er det samme driver tull med Fedora 64 bit støtte som det er med Windows 64 bit? Håper noen kan svare på spørsmålene. PS! Når jeg fikk in Opera 9 Beta på Fedora, då var jeg KJEMPE fornøyd Har kun brukt Linux i 2 dager og har lært mye når det gjelder oppsett og kommandoer. Oppfordring til alle Windows brukere, Linux er ikke så vanskelig, bare litt mer komplisert.
olear Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Hva er forskjellen på Ubuntu og Fedora egentlig? Ikke så mye egentlig. Forskjellen ligger i pakkesystemet og utvalg av pakker. Er det noen Linux distroer som er bedre en Fedora? Dette er avhengig av hvem du spør. Er det mye ytelsesforbedring med å legge inn Fedora med 64 bit støtte? Egentlig ikke. Er det samme driver tull med Fedora 64 bit støtte som det er med Windows 64 bit? Kan ikke utale meg ang. Windows, men det meste fungerer fint i Linux.
JonJ Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Pakker i denne sammenhengen betyr programvare du kan installere. Ubuntu/Debian har tonnevis med pakker, mens Fedora Core henger litt etter med utvalg av pakker. Når det er sagt, så har jeg ikke akkurat manglet programvare å velge i når jeg har brukt Fedora.
kyrsjo Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Jeg har nå prøvd Fedora Core 5 i noen dager nå. Lastet ned DVDen fra FTPen deira. Er ganske imponert hvor rask egentlig maskinen min er i forhold til når jeg bruker Windows. Fedora bruer kun 96mb RAM etter oppstart og i Windows er det minst 300mb. Men la oss komme til saken. Hva er forskjellen på Ubuntu og Fedora egentlig? Er det noen Linux distroer som er bedre en Fedora? Er det mye ytelsesforbedring med å legge inn Fedora med 64 bit støtte? Er det samme driver tull med Fedora 64 bit støtte som det er med Windows 64 bit? Ytelsesforbedringen ved 64-bit er minimal, så med mindre du har mer enn 4 GB RAM, eller skal kjøre gigantisk databaseserver, så er det ikke verd det. Muliggens bruker 64-bit også noe mer ram (da alle pekere blir dobbelt så store). I tillegg så vil du ha problemer med å få allt som ikke er åpen kode (java, flash, matlab, wmv/quicktime-støtte, etc.) til å funke skikkelig. Så bruk 32-bit du, med mindre du faller inn i monster-server kategorien. Håper noen kan svare på spørsmålene. PS! Når jeg fikk in Opera 9 Beta på Fedora, då var jeg KJEMPE fornøyd Har kun brukt Linux i 2 dager og har lært mye når det gjelder oppsett og kommandoer. Oppfordring til alle Windows brukere, Linux er ikke så vanskelig, bare litt mer komplisert. 6033362[/snapback] Tja. Personlig synes jeg Linux er langt mindre komplisert, ettersom en endring i punkt A medfører ikke plutselig at punkt B er helt forskjellig - ovenfor Linux klarer jeg å bruke kald, hard logikk, det har jeg ikke sjangs til med windows. Det os'et er "pek og klikk og se hva som skjer" med mindre du har gjort akkurat den operasjonen før. Pakker i denne sammenhengen betyr programvare du kan installere. Ubuntu/Debian har tonnevis med pakker, mens Fedora Core henger litt etter med utvalg av pakker. Når det er sagt, så har jeg ikke akkurat manglet programvare å velge i når jeg har brukt Fedora. 6034411[/snapback] Tja... Fedora (inkl extras) + livna eller rpmforge har jo det aller aller meste da... Ellers så har jeg en (personlig) følelse at fedora holder en noe høyere teknisk kvalitet enn ubuntu.
Solow Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Ellers så har jeg en (personlig) følelse at fedora holder en noe høyere teknisk kvalitet enn ubuntu. Det er jeg egentlig enig i. Da jeg gikk fra Fedora Core3 til Warty opplevde jeg en mindre pen og mindre strømlinjeformet ubuntu. MEN jeg holdt meg til ubuntu, da ubuntu har et overlegent pakkesystem, er stabilt og codecer og nvidiadriver var mye lettere å installere. Dagens ubuntu (Breezy) er overlegen FC3 på alle punkter, har ikke prøvd FC5. Men tviler nå på at Fedora kan holde neste generasjon Ubuntu (Dapper) med i svingene. Det er nok på ubuntu det skjer nå. Avskriver ikke andre distroer som feks Novel's SUSE nå altså...
kyrsjo Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Ellers så har jeg en (personlig) følelse at fedora holder en noe høyere teknisk kvalitet enn ubuntu. Det er jeg egentlig enig i. Da jeg gikk fra Fedora Core3 til Warty opplevde jeg en mindre pen og mindre strømlinjeformet ubuntu. MEN jeg holdt meg til ubuntu, da ubuntu har et overlegent pakkesystem, er stabilt og codecer og nvidiadriver var mye lettere å installere. Dagens ubuntu (Breezy) er overlegen FC3 på alle punkter, har ikke prøvd FC5. Men tviler nå på at Fedora kan holde neste generasjon Ubuntu (Dapper) med i svingene. Det er nok på ubuntu det skjer nå. Avskriver ikke andre distroer som feks Novel's SUSE nå altså... 6036916[/snapback] Nå begynner nå FC3 å bli ganske gammelt da Skriver btw. dette fra en maskin med FC2. Den putrer og går, aldri noe problemer med den. Kan ærlig talt ikke huske å ha vært borti i en så problemfri maskin noensinne Nvidiadrivere er vel bare yum instal nvidia-et-eller-annet. Må ha med livna da Mplayer ditto. Kodeker? Last ned kodekpakka fra mplayerhq og putt dem i /usr/lib/win32 (skal ikke banne på denne banen) og det funker. Tenker nå på FC5, btw. Ang. pakkesystem - faktisk så er vel rpm/yum teknisk overlegent apt. Ja, apt er noe raskere, men det er også så spagettikode at det ikke lenger er vedlikeholdt... Noe som har ført til at apt (aner ikke med dpkg) f.eks. ikke støtter multi-arch arkitekturer skikkelig. Noe yum gjør. Og jeg vet at rpm støtter paralell-installasjon av flere versjoner av samme pakka, om det skal være nødvendig, uten problemer. Har hatt behov for det et par ganger selv. Men det største ankepunktet mitt mot ubuntu er vel faktisk kernelen. Det virker som den er av langt dårligere kvalitet - jeg har opplevd (flere ganger) at ubuntu (og SuSE, faktisk) har bare "frosset" helt uten videre. Eneste heng jeg har opplevd med fedora har enten vært relatert til ACPI-suspend eller nvidia-drivere. Så derfor stoler jeg rett og slett ikke på ubuntu Kjenner også venner som har opplevd merkelige og uforklarlige problemer med ubuntu. F.eks. så er det den greia med flere lydkilder som verserer på forumet for tiden, eller at ivtv funker finfint, men ingen lyd blir tatt opp (kortet fungerte flott så fort han reinstallerte til Fedora).
PerAntonRønning Skrevet 4. mai 2006 Skrevet 4. mai 2006 Hei, Jeg er også svært interessert i Fedora Core, som jeg dessverre ikke har. Det jeg har er Mandriva 2006, som erstatter Madrake 10.0, som igjen erstatter SUSE 9.1 En sammenhengende sklie av problemer, særlig ved at X-Windows til stadighet (helt umotivert) fryser, og da er det kun reset-knappen som hjelper. Men "2006" har også en del andre syke ting, jeg får ikke SSH til å funke (ikke lokalt heller, jeg har 2 maskiner knyttet med en bredbåndsruter, maskin2=for backup, gammel maskin) Nå i det siste kjenner ikke "2006" igjen ruteren en gang, uvisst hvorfor. Dette er neon advarsler mot Mandriva. Der er flere. Jeg lastet ned Fedora, men da jeg prøvde å brenne CD-ene (under Mandriva 2006 that is) stoppet det bare opp. Jeg brukte Konqueror, der er en CD-brenneopsjon, og den bør vel normalt fungere? Noen som har erfaring? Dersom noen kan låne meg eller selge meg sine FC5 CD-er /DVD vil jeg være svært takknemlig for det. MVH P.A.Rønning
Palme Skrevet 4. mai 2006 Skrevet 4. mai 2006 Hei,Jeg er også svært interessert i Fedora Core, som jeg dessverre ikke har. Det jeg har er Mandriva 2006, som erstatter Madrake 10.0, som igjen erstatter SUSE 9.1 En sammenhengende sklie av problemer, særlig ved at X-Windows til stadighet (helt umotivert) fryser, og da er det kun reset-knappen som hjelper. Men "2006" har også en del andre syke ting, jeg får ikke SSH til å funke (ikke lokalt heller, jeg har 2 maskiner knyttet med en bredbåndsruter, maskin2=for backup, gammel maskin) Nå i det siste kjenner ikke "2006" igjen ruteren en gang, uvisst hvorfor. Dette er neon advarsler mot Mandriva. Der er flere. Jeg lastet ned Fedora, men da jeg prøvde å brenne CD-ene (under Mandriva 2006 that is) stoppet det bare opp. Jeg brukte Konqueror, der er en CD-brenneopsjon, og den bør vel normalt fungere? Noen som har erfaring? Dersom noen kan låne meg eller selge meg sine FC5 CD-er /DVD vil jeg være svært takknemlig for det. MVH P.A.Rønning 6039821[/snapback] Du kan jo prøve å installere k3b (meget bra brenneprogram)
Solow Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Kyrsjo: Jeg er har gode tanker om Fedora. Redhat var jo mitt først møte med Linuxverdenen. Men på mitt system måtte jeg bytte det ut pga stabilitet. Dette skyldes nok mer bleeding edge og derav også nyere kjerne med mer støtte. Synes også FC3 ennå er penere en Breezy. Så kunne godt tenkt meg å prøve FC5. Men siden jeg "drifter" maskinene til en del slektninger synes jeg ubuntu er enklere.
kyrsjo Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Kyrsjo: Jeg er har gode tanker om Fedora. Redhat var jo mitt først møte med Linuxverdenen. Men på mitt system måtte jeg bytte det ut pga stabilitet. Dette skyldes nok mer bleeding edge og derav også nyere kjerne med mer støtte. Synes også FC3 ennå er penere en Breezy. Så kunne godt tenkt meg å prøve FC5. Men siden jeg "drifter" maskinene til en del slektninger synes jeg ubuntu er enklere. 6048956[/snapback] Pussig - jeg har eksakt motsatt opplevelse - at fedora er mer stabilt, både i ren "det krasjer ikke" og i "pakkene byttes ikke ut i tide og utide"-forstand, enn ubuntu.
RattleBattle Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 (endret) Pussig - jeg har eksakt motsatt opplevelse - at fedora er mer stabilt, både i ren "det krasjer ikke" og i "pakkene byttes ikke ut i tide og utide"-forstand, enn ubuntu. 6049251[/snapback] Du fulgte ikke tilfeldigvis villedningsguiden på ubuntuguide.org og la til extra repo derfra? EDIT: Har du bare med offisielle repo, skal ikke det komme nye versjoner, kun bugfikser og sikkerhetsfikser. Endret 5. mai 2006 av RattleBattle
kyrsjo Skrevet 5. mai 2006 Skrevet 5. mai 2006 Pussig - jeg har eksakt motsatt opplevelse - at fedora er mer stabilt, både i ren "det krasjer ikke" og i "pakkene byttes ikke ut i tide og utide"-forstand, enn ubuntu. 6049251[/snapback] Du fulgte ikke tilfeldigvis villedningsguiden på ubuntuguide.org og la til extra repo derfra? EDIT: Har du bare med offisielle repo, skal ikke det komme nye versjoner, kun bugfikser og sikkerhetsfikser. 6049265[/snapback] Tenkte med på kjerna - ubuntu og SuSE er til dags dato eneste distro hvor jeg har opplevd krasj som ikke har skyldes defekt HW, defekte 3.parts drivere, eller ACPI suspend ("suspend to ram").
Thlom Skrevet 6. mai 2006 Skrevet 6. mai 2006 Jeg har kjørt Ubuntu Siden Warty Warthog, uten å ha opplevd et eneste kræsj, bortsett fra når skjermkortet mitt tok kvelden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå