Gå til innhold

Den store PowerShot S3 IS tråden


Anbefalte innlegg

Håper å samle fremtidige diskusjoner om Canon PowerShot S3 IS her i denne tråden nå som den endelig er kommet i salg.

 

Les alt om kameraet med bruksanvisning:

http://web.canon.jp/Imaging/pss3is/overview-e.html

 

Test hos DC Resource:

http://www.dcresource.com/reviews/canon/po...iew/index.shtml

 

Post gjerne flere tester/brukererfaringer i denne tråden. Spesielt sammenligning med andre superzoom (Panasonic FZ7 og FZ30, Samsung 815 etc).

Endret av aiwuser
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke for å være pirkete, men siden det er et diskusjonsforum har jeg som vanlig synspunkter, og jeg synes det er to klasser av superzoom for tiden, de kompakte, som S2 IS, S3 IS, FZ5, TZ1, SP500, Z5 osv., samt de foreløpig 3 store Pro815, S9500 og FZ30. Disse skiller seg etter min mening en del ut da de ikke har motorzoom, men manuelle ringer for både zoom og fokus. I tillegg til å spare mye batteri på motorfri zoom hadde jeg ikke trodd det skulle bety så mye, men etter et halvt år med FZ30 kan jeg ikke få fullrost mekanisk zoomring. Det går lynkjapt å zoome, og man er heller ikke låst til noen trinn som med motorzoom.

Lenke til kommentar

Har lagt merke til dine erfaringer med FZ30 ja. Og må si den er høyaktuell. Men så er det det med størrelse da, fz30 674g S3 410g. Det jeg spesielt liker med S3 er videofunksjon med stereo, ekte 16:9 format (viser mye bilder på tv/videscreen lcd) og størrelsen. Så får jeg vurdere opp i mot FZ30 som har manuell zoom/fokus og blitzsko.

 

Tror at nevnte faktorer i tillegg til direkte sammenligning av bildekvalitet (spesielt støy) vil bli avgjørende for hvilket kamera jeg vil kjøpe.

Lenke til kommentar

Joda, ikke misforstå, jeg mente ikke at S3 var noe dårligere kamera. Du vil helt sikkert trives med et S3, en sekser på terningen for S2 og mange storfornøyde brukere lover jo godt for etterfølgeren. Med mindre oppløsning er det sikkert også bedre på støy når ISO'en øker. Og det er unektelig mer snertent i størrelse. Det jeg mente var at man burde skille disse to typen kamera i to klasser, kompakte superzoom og store zuperzoom. Bare flisespikkersi, selvsagt, men jeg synes altså de har litt forskjellige egenskaper som ikke gjør dem direkte sammenliknbare.

Ellers nevner du 16:9-format på S3, ble litt usikker på om du na mente på videodelen eller på bildene. For FZ30 har også 16:9-mulighet på bilder, i tillegg til 3:2 og standard 4:3.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ikke for å være pirkete, men siden det er et diskusjonsforum har jeg som vanlig synspunkter, og jeg synes det er to klasser av superzoom for tiden, de kompakte, som S2 IS, S3 IS, FZ5, TZ1, SP500, Z5 osv., samt de foreløpig 3 store Pro815, S9500 og FZ30. Disse skiller seg etter min mening en del ut da de ikke har motorzoom, men manuelle ringer for både zoom og fokus.  I tillegg til å spare mye batteri på motorfri  zoom hadde jeg ikke trodd det skulle bety så mye, men etter et halvt år med FZ30 kan jeg ikke få fullrost mekanisk zoomring. Det går lynkjapt å zoome, og man er heller ikke låst til noen trinn som med motorzoom.

6033041[/snapback]

Hvis kameraene skal deles i 2 klasser, da må det bli 3.

TZ1 er et lommekamera sammenlignet med S2 IS, S3 IS, FZ5, SP500, Z5 osv.

Så Panasonic TZ1 vil jeg sette i egen klasse sammen med Kodak EasyShare V610 og kalle dem "superkompakte superzoom".

Lenke til kommentar

Hentet S3-IS idag:D

 

En ting jeg lurer litt på, som jeg ikke forstod helt ut i fra bruksanvisningen:

 

"Low Level Format"

(Tror det er en annen måte å formatere kortet på, en måte som tar lenger tid enn vanlig)

 

Er det noe en bør gjøre av og til, eller er det først når en merker at et minnekort blir tregt/virker skadet osv? Noen som vet?

 

Mvh Jan Ove

Lenke til kommentar
Hentet S3-IS idag:D

 

En ting jeg lurer litt på, som jeg ikke forstod helt ut i fra bruksanvisningen:

 

"Low Level Format"

(Tror det er en annen måte å formatere kortet på, en måte som tar lenger tid enn vanlig)

 

Er det noe en bør gjøre av og til, eller er det først når en merker at et minnekort blir tregt/virker skadet osv? Noen som vet?

 

Mvh Jan Ove

6144822[/snapback]

 

Low level formatering betyr trolig at du ikke bare sletter bildefilene fra kortet, men at hele kortet blir formatert fra grunnen av. Trolig ganske likt "del *.*" på en HDD. Jeg gjør dette hver gang etter at jeg har forsikret meg om at bildefilene er over på min HDD. På denne måten blir kortet raskere og får litt bedre plass. Men det gjør i så fall også at gjenopprettelses SW ikke finner så mye på kortet om du skulle være så uheldig...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...