*Titan* Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 (endret) Vel, rett på sak; Jeg vil lære meg å kode VB! Men hva trenger jeg, er det nok med notepad eller må jeg ha no compiler og styr som i C++? //*TiTaN*\\ EDIT: Joa, jeg har prøvd å søke, men det var ikke så lett å finne noe.. Hvis noen finner en gammel post om det samme spørsmålet må jeg bare beklage! Endret 2. mai 2006 av *Titan*
aadnk Skrevet 2. mai 2006 Skrevet 2. mai 2006 Først og fremst bør du velge deg hvilket språkdialekt innenfor Visual Basic du vil velge. De to hovedformene er nok Visual Basic 6 og Visual_Basic .NET (VB7), skjønt det finnes alternativer foruten disse (så som RealBasic, DarkBasic, osv.). Dersom du går for Microsofts produkter, er det nok muligens mest fremtidsrettet å velge .NET-dialekten (hw-forum her), ettersom de forrige språket vil etter hvert bli utrangert og erstattet med .NET. Ennvidere er nok VB.NET overlegent i forhold, men i prinsippet er det ingen egentlig differanse på hva du kan utvikle i de to språkene. Dersom du mot formodning skulle velge deg VB6, må du muligens ut med noen kroner for å skaffe deg en lovlig kompilator, om du så greier å få tak i det. Kanskje finnes det en eller annen bok på biblioteket/brukhandler/bokhandler med VB interigert. Hva gratisguider angår, finner du nok noen relevante på Wikibooks, herunder eksempelvis Visual Basic (no), Visual Basic Classic (en). Til .NET kan du i bunn og grunn bruke notepad til å kompilere programmene, såfremt du har .NET-rammeverket (v.1.1 eller v.2.0) installert. Det letteste er imidlertid å benytte en såkalt IDE (Integrated Development Environment), et program som automatiserer mye av arbeidet og gjør programmeringen mye enklere. Microsoft tilbyr et slik verktøy - Microsoft Visual Studio 2005, men dette behøver sågar ikke koste penger. SharpDevelop er et open-source-alternativ som burde være tilfredstillende for de fleste. Sluttresultatet blir ikke nevneverdig annerledes av den grunn. Du vil sikkert finne en mengde .NET-relaterte programmeringsbøker rundtom de fleste bokhandlere/biblioteker, men du kan jo alltids ta en titt på Wikibooks. Der skulle du finne en god del knyttet til emnet. Og, til sist, et par tips på veien: Hva enn du velger er det viktig å ta seg god tid til opplæringen. Å lære å programmere et språk er ikke noe en fullfører over natten, især ikke om det er det første språket - gjerne kan det ta opptil flere år å bli fullstendig opplært. Dessuten, det er òg viktig å forstå eksempelkoden du benytter, ikke bare kopiere det rett over i programmet. Vær positivt innstilt og, ikke minst: Lykke til!
Harald Staff Skrevet 3. mai 2006 Skrevet 3. mai 2006 Tillat meg å supplere litt. Det finnes gratisversjoner av Visual Studio-moduler, og de påstås å være veldig bra. Se http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/vb/ og for C# http://msdn.microsoft.com/vstudio/express/visualcsharp/ VB6 er fremdeles utbredt og ikke kompatibelt med .net, såpass at det er synd de har like navn. Hovedgrunnen til at undertegnede bruker 6 fremdeles, er at VB6 i overskuelig fremtid er makrospråket i Office, kjent som VBA. Skal du drive med Office-integrasjon så er det uslåelig. Skal du derimot lage frittstående programmer eller web-greier så har du det sannsynligvis bedre med .net. Beste hilsen Harald
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå