Gå til innhold

Vise film i skjema (Access2003) - hvordan?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har blitt fraværende fra forumet en god stund pga VK2, men håper å komme tilbake etter jeg er ferdig til sommeren. Jeg sliter med et problem i ISU jeg håper noen kan hjelpe meg med.

 

Jeg lager en database for en kino, og ønsker å ha vise et hovedskjema som viser aktuelle filmer i hovedskjema, og delskjema viser aktuelle forestillinger. I deler av hovedskjemaet ønsker jeg å vise en filmtrailer, som spilles av i skjemaet automatisk.

Jeg prøvde å velge OLE-objekt, men her vises bare filen. Hvis en klikker på den åpnes et avspillerprogram, men da vises jo ikke skjemaet. Jeg prøvde også å legge til en avspiller i skjemaet, men den viser bare den filmen jeg legger til. En god løsning hadde vært at url'en til en film i avspilleren følger film_nr (altså filmen som er åpen i skjemaet), men det har jeg ikke fått til.

 

Er det noen andre måter å få dette til på? All hjelp ønskes hjertelig velkommen ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testet muligheten for å spille av video...

Ved å bruke activeX kontrollen Windows MediaPlayer, som er i Access er det mulig å sette opp video i ett skjema.

 

Du legger da til Active X kontrollen og bruker ett felt i tabellen for Filmene til å lagre url'en. Url'en til den filmen som er aktiv i skjemaet hentes inn med VBA kode:

 

Private Sub Form_AfterUpdate()
On Error GoTo Err2:

Dim VideoURL As String
VideoURL = Me.URL.Value
Me.WindowsMediaPlayer6.URL = VideoURL

Err2:
Exit Sub
End Sub

 

Private Sub Form_Current()
On Error GoTo Err3:

Dim VideoURL As String
VideoURL = Me.URL.Value
Me.WindowsMediaPlayer6.URL = VideoURL

Err3:
Exit Sub
End Sub

 

Private Sub Form_Load()
On Error GoTo Err1:

Dim VideoURL As String
VideoURL = Me.URL.Value
Me.WindowsMediaPlayer6.URL = VideoURL

Err1:
Exit Sub
End Sub

 

Da skal det virke å spille av en video, som er koblet til den aktuelle filmen. Eneste "bug'en" i koden er at når du er på en helt ny post, uten å ha lagt til noe data, vil sist viste film kunne avspilles.

Lenke til kommentar

VBkoden fungerte som gull ;) Måtte bare skifte WindowsMediaPlayer-navnet fra 6 til 4.

Tusen takk!

Prøvde å ha et url-felt i skjemaet som skulle hentes av avspilleren, men klarte ikke dette på egenhånd.

"Bug'en" gjør overhodet ingenting, løsningen fungerer utmerket :)

Endret av It's me
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...