Gå til innhold

Hva er og hvordan fungerer Podcast?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I utgangspunktet er det faste "sendinger", slik at du abbonerer på en podcast fra f.eks. Radioresepsjonen på P3 også får du automatisk lastet ned ett program i uka til iTunes. Så vil iTunes legge det inn på iPoden når du syncer dem.

Så vidt jeg vet er det en server som står i forbindelse med iTunes hvor man kan registrere seg som podcaster og abbonere på forskjellige podcasts.

Skrevet

Et podcast er hovedsakelig noe som ligner veldig mye på et radioprogram. Er vel for det meste nettsteder som lager slikt, sånn at du for eksempel kan laste ned podcastet til en nyhet/sladre/spill/hardware-side (dette er som regel en mp3 fil), og senere høre den enten på PC-en, eller på en bærbar MP3 spiller.

Godt alternativ til et blad - synes jeg i alle fall.

• 4 uker senere...
Skrevet
fra f.eks. Radioresepsjonen på P3 også får du automatisk lastet ned ett program i uka til iTunes. Så vil iTunes legge det inn på iPoden når du syncer dem.

6023312[/snapback]

We applaude you! "yes we do ;) "

• 6 måneder senere...
Skrevet
har RSS (feed) noe med dette å gjøre ?

(Aner ikke hva RSS er)

6190579[/snapback]

Vet ikke helt nøyaktig hva vi kan gjøre med RSS, men det jeg vet er at det f.eks. kan brukes av forskjellige nettsider, som hardware.no, og så kan leserene legge den til i nettleseren sin. Da vil det ligge en liste med de siste nyheter fra hardware.no i menyen til nettleseren din.

Det er veldig vanlig og bruke dette til på private hjemmesider til og ha "Siste nytt" fra f.eks. vg.no på sin egen nettside. For alt man som regel trenge og gjøre er og bare lime inn en link til RSS hos vg.no

RSS og Podcast har ikke noe mer og gjøre med hverandre, annet en at jeg kan tenke meg at det går an og få opp en RSS liste fra de siste podcastene i f.eks. en podcast serie...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...