Gå til innhold

3,5mm audio forgrening/adapter?


Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har nettopp gått til anskaffelse av et Echo Mia MIDI lydkort til PC`en, til musikkbruk.

Dette kortet har 2 store jack utganger, for å kobles til studio monitorer, istedenfor 3,5 mm kontakt som jeg har på PC høyttalerne mine.

Sånn jeg har koblet det nå, så bruker jeg en "3,5mm til stor jack" overgang for å få koblet høyttalerne til lydkortet, men har ett problem: Lydkortet sender venstre kanal i den ene utgangen og høyre kanal i den andre, altså får jeg kun en del av lydbildet i høyttalerne mine. :(

 

Derfor leter jeg etter en adapter som tar 2 mono signaler og gjør det om til 1 stereo signal, men har ikke hatt noe hell med mine nettsøk. :dontgetit:

Må ha det motsatte av denne her:

2982.jpg

 

Her er et bilde av lydkortet:

echo_mia_midi.jpg

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en sånn adapter, eller som har andre forslag på hvordan jeg kan løse dette? :hmm:

Endret av Denim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis de to phono-kontaktene nederst på bildet kan brukes til å hente ut signalet er det ikke noe problem. Ledninger med phono-kontakter finnes det mange utgaver av, så da blir det lettere for deg å få til en overgang.

 

Hvis ikke ville jeg bare laget til en selv, det er ikke noe problem. Selv har jeg gjort det i flere tilfeller der jeg ikke har villet spandere penger på overganger og kabler når jeg kan få det sånn som jeg selv vil ved å lage det selv.

Lenke til kommentar

1. Det var en sånn overgang som det er linket til som jeg tenkte på.

 

2. Men siden de phono-kontaktene på kortet bare har digitalt utgangssignal så ville jeg rett og slett gjort som jeg anbefalte i det forrige innlegget mitt, lage de selv.

 

Hvis du først må ha en overgang fra stor jack-plugg til liten jack, og så f.eks en til phono- uttak kan det raskt bli mange overganger og mye ekstra ledning, så derfor anbefaler jeg å lage det til selv.

Lenke til kommentar
1. Det var en sånn overgang som det er linket til som jeg tenkte på.

 

2. Men siden de phono-kontaktene på kortet bare har digitalt utgangssignal så ville jeg rett og slett gjort som jeg anbefalte i det forrige innlegget mitt, lage de selv.

 

Hvis du først må ha en overgang fra stor jack-plugg til liten jack, og så f.eks en til phono- uttak kan det raskt bli mange overganger og mye ekstra ledning, så derfor anbefaler jeg å lage det til selv.

6015414[/snapback]

 

Hva trenger jeg for å lage en sånn overgang?

Blir det bare:

1 sånn, som høyttaler kobles inn i:

220443_X_2004-06-30_103750.jpg

 

Og 2 sånne, som kobles til lydkortet:

224611_X_2004-06-30_103801.jpg

 

Hvordan lodder disse sammen?

Lenke til kommentar

Det var sånne plugger jeg tenkte på. :D

 

På jack-pluggen(2) er det vel bare to ledninger og det er bare å koble ledningene fra begge pluggene sammen, f.eks rød+rød og hvit+hvit og så lodde de sammen.

 

Deretter er det bare å feste/lodde de ledningene sammen med ledningene fra kontakten(1) som sannsynligvis er røde og hvite de også. Det er også mulig at ledningene er svart i stedet for hvit, men rød pleier å være standard på ledninger.

 

Det enkleste er selvfølgelig å finne ferdige ledninger med sånne plugger, men du får de korteste ledningene ved å lage de selv vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Det var sånne plugger jeg tenkte på. :D

 

På jack-pluggen(2) er det vel bare to ledninger og det er bare å koble ledningene fra begge pluggene sammen, f.eks rød+rød og hvit+hvit og så lodde de sammen.

 

Deretter er det bare å feste/lodde de ledningene sammen med ledningene fra kontakten(1) som sannsynligvis er røde og hvite de også. Det er også mulig at ledningene er svart i stedet for hvit, men rød pleier å være standard på ledninger.

 

Det enkleste er selvfølgelig å finne ferdige ledninger med sånne plugger, men du får de korteste ledningene ved å lage de selv vil jeg tro.

6015702[/snapback]

Det høres jo overkommelig ut! :)

Men er det ikke 3 ledninger på jack-pluggen, tro? (høyre, venstre og jord), eller er det bare jord på balanserte kabler?

Lenke til kommentar

Den jack pluggen som er avbildet lenger opp på siden er en TRS plugg (brukes til balanserte signaler) Den er koblett som du sier med tre ledere, + , - , jord.. Det du derimot skal bruke er TS plugger som da kun har to ledere, + og jord...

 

Hva skal du koble lydkortet til? Hvis du kan bruke phono kabler så ville jeg gått for dette alternativet.

Lenke til kommentar
Den jack pluggen som er avbildet lenger opp på siden er en TRS plugg (brukes til balanserte signaler) Den er koblett som du sier med tre ledere,  + ,  - , jord.. Det du derimot skal bruke er TS plugger som da kun har to ledere, + og jord...

 

Hva skal du koble lydkortet til? Hvis du kan bruke phono kabler så ville jeg gått for dette alternativet.

6016978[/snapback]

Jeg skal koble lydkortet til et sett standard PC høyttalere med en 3,5mm stereo jack, så hvis jeg finner en ledning med 3,5mm hunnkontakt i den ene enden og 2 phono hannkontakter i den andre enden, så skulle nok den skjøten (x2) du linket til fungere utmerket!

:)

Lenke til kommentar

Hei på deg.

 

Hvis du ikke har noe passende ledning du kan bruke, så har jeg et forslag her.

 

Kjøp disse delene hos Clas Ohlson eller lignende:

1 stk 38-1619

2 stk 22-4610

Merk at det er bilde av stereo pluggen på den siste, men nummeret er for en monoplugg.

 

På den første klipper du av de to phono kontaktene så langt inne du klarer. Så lodder du fast en ledning inn i hver av de to mono pluggene.

Ferdig!

 

Lykke til

 

Nettulf

Lenke til kommentar
Den jack pluggen som er avbildet lenger opp på siden er en TRS plugg (brukes til balanserte signaler) Den er koblett som du sier med tre ledere,  + ,  - , jord.. Det du derimot skal bruke er TS plugger som da kun har to ledere, + og jord...

 

Hva skal du koble lydkortet til? Hvis du kan bruke phono kabler så ville jeg gått for dette alternativet.

6016978[/snapback]

Jeg skal koble lydkortet til et sett standard PC høyttalere med en 3,5mm stereo jack, så hvis jeg finner en ledning med 3,5mm hunnkontakt i den ene enden og 2 phono hannkontakter i den andre enden, så skulle nok den skjøten (x2) du linket til fungere utmerket!

:)

6017386[/snapback]

 

OK.

Siden du må koble deg inn på en mini stereo jack, så blir ikke forslaget om bruk av jack til phono noe spesielt bra..

Støtter meg derfor på tidligere forslag om å lage dette selv med to jack mono til en stereo hunn-jack.. Hvis du absolutt ikke vil lage selv så er denne type kabel å få kjøpt her. (litt usikker på om det er mini hunn-jack, men det bør jo ikke være noe problem)

Lenke til kommentar
Den jack pluggen som er avbildet lenger opp på siden er en TRS plugg (brukes til balanserte signaler) Den er koblett som du sier med tre ledere,  + ,  - , jord.. Det du derimot skal bruke er TS plugger som da kun har to ledere, + og jord...

 

Hva skal du koble lydkortet til? Hvis du kan bruke phono kabler så ville jeg gått for dette alternativet.

6016978[/snapback]

Jeg skal koble lydkortet til et sett standard PC høyttalere med en 3,5mm stereo jack, så hvis jeg finner en ledning med 3,5mm hunnkontakt i den ene enden og 2 phono hannkontakter i den andre enden, så skulle nok den skjøten (x2) du linket til fungere utmerket!

:)

6017386[/snapback]

 

OK.

Siden du må koble deg inn på en mini stereo jack, så blir ikke forslaget om bruk av jack til phono noe spesielt bra..

Støtter meg derfor på tidligere forslag om å lage dette selv med to jack mono til en stereo hunn-jack.. Hvis du absolutt ikke vil lage selv så er denne type kabel å få kjøpt her. (litt usikker på om det er mini hunn-jack, men det bør jo ikke være noe problem)

6017599[/snapback]

 

Takker! Den kabelen er jo akkurat hva jeg trenger! :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...