Gå til innhold

Autostart av programmer i Suse 10


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er relativt ny på linux fronten, men vil lære meg mer.

 

Har nå fått til og instalere torrentklienten azureus. Men for å starte den må jeg åpne kommandolinja, så navigere meg til mappen azureus for å så skrive ./azureus for og starte programmet.

 

Lukker jeg terminal vinduet så lukker jeg også azureus.

 

Dette blir jo et lite problem når jeg har mange programm kjørende? BLir dumt å ha oppe 20terminal vindu ;)

 

Finnes det ingen mulighet for å lage et ikon hvos jeg starter azureus eller legge det til en fil så det starter automatsik ved oppstart?

 

takk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du legger bare inn filbanen til den eksekverbare filen, f. eks slik:

/opt/azureus/azureus

eller hvis du skal legge til i Autostart:

ln -s /opt/azureus/azureus (man lager altså en snarvei til mappen autostart).

 

,/configure && make && make install, er bare hvis du skal kompilere og installere kildekoden. I SuSE er det vel lagt opp til at man skal slippe det, selv om man kanskje blir nødt til å gjøre det en gang ;).

Lenke til kommentar

hvis jeg ikke tar feil, så kommer vel azureus som binary, ikke source, og du kan bare kjøre en fil som heter azureus, omtrent som i windows...

 

bare å kjøre azureus filen...

 

det du gjør... regner med at du kjører gnome/kde? du lager en snarvei, enten på panel eller på skrivebordet, omtrent som i windows til den filen...

Lenke til kommentar

Azureus kommer både som binary og som source, men det er enklere å laste ned binary dersom du ikke skal endre på koden. Java er java. (btw. azureus ligger i pakkesystemet til en del distroer, selv om det ikke alltid er aller aller nyeste versjon. Du får da en versjon kompilert med GNU Java, ikke Sun Java, dvs. den er kompilert til maskinkode på samme måte som et "ordentelig" C-program.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...