Gå til innhold

Kubuntu nettverk frustrasjon


Anbefalte innlegg

Sliter med å få kubuntu på nett. Det fungerer bare ikke, nesten uansett hva jeg gjør. Ikke skjønner jeg hvordan og hvor ting er konfigurert. Og ikke er det en feilmelding å spore. Jeg er frustrert... :mad:

 

Jeg har satt opp et par grensesnitt via kde sine konfigureringsverktøy. Jeg 'enabler' dem, men ikke noe skjer. Og ikke noen feilmelding.

 

Jeg har enabled ved boot. Men når jeg har boota, så finnes ikke noe nettverk. Ikke engang local loopback.

 

Jeg prøver å starte nettverk med '/etc/init.d/networking start'. Får bare ok i respons, men ikke noe skjer. Ikke engang local loopback dukker opp nå heller.

 

Jeg får opp loopback ved å skrive ifconfig lo up. Så hvorfor i alle helv... dukker den ikke opp når jeg starter nettverket som ovenfor?

 

ifconfig eth0 up 192.168.1.200 ser ut til å fungere. Routeren hevder jeg er tilkobla, men jeg får ikke kontakt med omverdenen. Må jeg gjøre noe mer for å sette opp gateway?

Edit: 'network unreachable' feilmelding på alt annet enn lokalnettet. Jeg får kontakt med de andre maskinene lokalt.

 

dhclient eth0 fungerer. Da får jeg kontakt med omverdenen.

 

Så har noen tips i forhold til problemene og spørsmålene ovenfor?

 

(Det mest irriterende er at dette fungerte tidligere.... før jeg skifta router. Men dette skulle ikke ha noe med saken å gjøre?)

l

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forslag: Dropp å konfigurere nettverket i KDE. Ta heller en titt på /etc/network/interfaces for det er her du setter opp kort som skal så kjøres opp med ifup <intf> og ifdown <intf> og også om kortet skal opp automatisk med f.eks. dhcp ved oppstart. Hvis du lurer på syntaksen her kan du se i `man interfaces` ellers er det ganske godt dokumentert og mye eksempler på nett. Blant annet på debian sine sider.

Lenke til kommentar

Thanks Zenit! Da fungerer det nesten perfekt.

 

Det var blitt en feil i configfila, og når jeg kjørte ifup -a så fikk jeg feilmelding. Så nå fungerer det /etc/init.d/networking start som det skal.

 

Utrolig irriterende at startscriptene i kubuntu bare returnerer 'ok' uansett om ting er ok eller ikke.

 

Eneste problemet nå er at statisk IP ikke fungerer. Får fortsatt 'network unreachable' utenfor lokalnettverket. Men siden dynamisk IP er greit, så er det greit foreløpig.

Lenke til kommentar

Hvis du får "network unreachable" utenfor ditt eget nettverk, da er det nok default gateway som ikke blir satt riktig. Du kan få frem default gw med netstat -rn. Eksempel for eth0 fra /etc/network interfaces:

 

auto lo eth0
iface eth0 inet static
            address 192.168.0.123
            netmask 255.255.255.0
            gateway 192.168.0.1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...