Gå til innhold

Lydløs (viftefri) HTPC - Oppdatert 4/7


Anbefalte innlegg

Skal bidra litt her med litt oversikt over prosjektet mitt. Har i en god tid nå hatt en htpc i stua. Denne bruker jeg til å kjøre film på projektoren min og 7.1 surround. Den brukes også til spilling og surfing med vanlig monitor. Da den er på stua er selvfølgelig all støy en sjenanse og derav prosjektet mitt. Videre har jeg også bygd to monoblokker som jeg driver direkte fra denne htpc'n. De er kloner av Passlabs Aleph 5.

 

Planlagt:

saleph.jpg

 

Resultat:

s0429-220435.jpg

 

Litt nudity for den som liker sånt :)

s0204-121244.jpg

De er ikke ferdige ennå. Skal pusses litt til og anodiseres. Bokstaven i front skal graveres inn. Venter til htpc'n er ferdig og tar alt samtidig.

 

Htpc'n skal matche disse i utseende. Tar sikte på helt viftefri pc, inkludert strømforsyningen. Strømforsyningen festes til store kjøleribber, likeledes skal cpu og gpu kjøles. Disse via heatpipes. Ribbene er samme type som jeg brukte på forsterkerne, bare litt lengre. Disse kjøpte jeg fra www.conradheatsinks.com. for 4 stykker inkludert frakt fra Australia kostet det ca. 1500 kroner.

Heatpipene kjøper jeg ferdig og er av denne typen: Borg heatpipes

Har kjøpt til cpu og gpu foreløpig. Får se om jeg trenger til chipset og kanskje ekstra til cpu etterhvert.

 

Boksen skal da se slik ut til slutt(forhåpentligvis):

shtpc.jpg

 

Knapper og form på dvdåpning er fortsatt under vurdering. Resten så nær som farge er bestemt.

 

 

Kommentartråd her.

Endret av LuftWaffel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøleribber:

s0313-135955.jpg

 

s0313-140004.jpg

 

Størrelsen er 151,1x350x48mm og de veier 2,46kg stykket. Termisk resistans er 0,21 C/W ved 80C tempstigning. For 40 grader over romtemp klarer de teoretisk å avgi ca 150W varme.

Bunnen på de er 6mm tykk som gir nok plass til å gjenge ut skruehull uten å borre helt igjennom.

Lenke til kommentar

Strømforsyningen jeg skal bruke er en Fortron 300W psu.

FSP300.jpg

 

Skal flytte transistorene som trenger kjøling over på en av kjøleribbene.

Her har jeg tatt ut innmaten. På de to kjøleribbene sitter transistorene som trenger kjøling. Forhåpentligvis er det nok å flytte disse. Det er 6 totalt som skal løsnes. Det lille grønne kretskortet øverst i bildet er viftestyringa, thermistoren sitter nede på hovedkretskortet. Kommer til å fjerne denne selvsagt da jeg ikke har bruk for slikt. ;)

s0425-122728.jpg

 

Den ene ribba med transistorer. Man kan se at de er isolert fra ribba. Transistorene her er "live" i bakkant, dvs man må isolere de fra ribba for ikke å få kortslutning mellom de.

s0425-124542.jpg

 

Baksiden av kretskortet, ser hullene hvor transistorene var.

s0425-124612.jpg

 

Ledninger loddet på. Må holde tunga rett i munnen når jeg skal lodde fast transistorene så alt blir riktig. :)

s0425-133148.jpg

Lenke til kommentar

På tide å starte med kabinettet. Tegningene lagde jeg i solidworks. Ytre mål på kabinettet bestemte jeg til 420x400x151. Det skal vise seg og bli trangt... Bunn og topplaten måler 324x400x3 og frontplaten 420x160x5.

 

Platene fikk jeg klipt hos et metallverksted til kr. 400 inkludert metallet.

s0430-152332.jpg

 

Bakplaten og den lille frontplaten kapper jeg selv. For å skru sammen det hele bruker jeg vinkellist og firkantrør i aluminium. Senterpunch og sak for å ripe i metall er greit å ha for å få hullene nøyaktig der man vil ha dem.

s0430-152532.jpg

Lenke til kommentar

Måten jeg gikk frem på var å kappe opp listene først. Deretter limte jeg de fast i bunnplata med dobbelsidig teip. Så markerte jeg hvor jeg ville ha hullene og borret de ut. Etterpå gjentok jeg dette med ribbene.

 

Ribbene med fester. I bakkant har jeg forlenget ribbene med 5cm siden bunnplata er lengre enn ribbene. Firkantrørene lengst bak er kortere da jeg må trekke hovedkortet lengst mulig bakover(plassproblemer). De rosa lappene er for å isolere transistorene i strømforsyningen fra kjøleribba.

s0430-154242.jpg

 

 

Bunnplaten klargjort med avstandsstykker både for hovedkort og psu. Til avstandsstykkene hadde jeg ikke gjengesett som passet. Men siden aluminium er så bløtt var det ikke noe problem å borre hull og skru avstandsstykkene fast uten gjenger. Selvgjengende mao.

s0430-154425.jpg

Lenke til kommentar

Strømforsyningen montert, veldig fornøyd med resultatet. :)

s0428-130520.jpg

 

Hovedkortet er dødt og gjør nytte som mal. Legg merke til hvor lite plass det er til overs. Har kanskje 2-3mm i lengden, i bredden har jeg mindre...

s0428-130503.jpg

 

Blir nødt til å ha festet for pcikortene på utsiden av bakplata pga. plassmangel. Vil se litt rart ut men det gjør ikke så mye. Bakplata blir enklere å lage også.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering.

Test av psu.

s0503-094128.jpg

 

Tok sjansen og testet med gammelpc'n. NF7-S og XP-M 2400@2200. Startet fint. Med bare en vifte er den temmelig stille. Den virkelige testen gjenstår derimot når de egentlige komponentene skal i.

s0503-110820.jpg

 

Har flyttet på en spole i psu''n da jeg trodde den ble veldig varm. Det viste seg derimot å være en motstand som sto bak spolen som var kilden. Får se om jeg flytter den tilbake eller ikke. Etter en drøy halvtime er den ene ribba en anelse varmere enn den høyre, ingen problemer med kjøling mao.

Venter på en dvdbrenner som jeg må ha før jeg kan fortsette. Har heller ikke bestemt meg for hvilke knapper jeg skal ha i front ennå.

Lenke til kommentar

Ny oppdatering..

 

Borret noen luftehull i bunnplata. Blir sikkert fler tilslutt, men må vite hvor jeg skal ha de siste komponentene først.

s0510-094408.jpg

 

Festet cpublokk og nordbrukjøler. Måtte kappe litt på denne for å få plass til skjermkortet (hvorfor har de valgt denne plasseringen?)

s0510-103641.jpg

 

 

Her er kjøleren til skjermkortet festet. Heatpipene er ganske fleksible så det gikk forholdsvis greit å få det til å passe. Kortet er et xfx 7900gt.

s0510-114626.jpg

 

Heatpipes til cpu er nå montert.

s0510-123623.jpg

 

Tilslutt er strømforsyning montert og tilkoblet.

s0510-160523.jpg

 

Testet strømforsyningen før jeg tok sjansen på å starte hele maskinen. Etter det koblet jeg strøm på hovedkort og skjermkort og startet uten harddisk. Ingen smell eller røyk... :) Vanskelig å vite om ting starter når det ikke er noen mekaniske deler lengre! Bios startet normalt.

Maskinen kan ikke høres... nice!

Deretter koblet jeg på disken og startet opp maskinen. Skriver dette innlegget fra maskina nå. Foreløpige temperaturer er:

 

Cpu: 57

Gpu: 49

System: 37

 

Opteron 165, 7900gt, 2048mb, Msi K8N Neo4, Fortron 300W.

 

Cpu temp er noe høy? Hvor høy temperatur tåler opteron? Vurderer å gå over med kjølepasta en gang til. Gpu temp gikk ned fra kjøleren som fulgte med. Dette er uten lokk foreløpig. Ca. 23 grader i rommet og cpublokka måler 37 grader.

Endret av LuftWaffel
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

En liten oppdatering på temperaturer. Cpu blokken er delt opp i 3 biter(ueffektivt). En kloss nederst, en plate med armer, og en kloss på toppen. Oppå der festes de svarte skivene for heatpipsene igjen, så totalt er det 5 forskjellige skiver.. Kjente på blokka og sammenlignet tempen med de svarte skivene rundt heatpipene, stor forskjell. Demonterte derfor blokken. I mellom de 3 kobberdelene var det silpads. Fjernet de, pusset litt og la goop istedet. Nå idler cpu på 44 grader og ligger på 52 under load :) Den er også overklokket til 2160MHz. Nå kan jeg ta den høyere :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Etter en lengre pause har jeg omsider fått gjort litt igjen.

 

Her har jeg montert dvdbrenneren. Brukte aluminiumsvinkler for å henge den opp. Fronten får støtte i frontplaten. Måtte finne en kort dvdbrenner da det ble trangt. Strømkontakten til skjermkortet kolliderer med dvdbrennerens.

s0704-131308.jpg

 

 

Nærmere bilde av festet til dvdbrenneren.

s0704-131404.jpg

 

 

Frontplata. Hull til dvdbrenneren, tre hull under for knapper og tre skruehull øverst.

s0704-131227.jpg

 

 

Frontplata del 2. Luke for dvdskuffen. Hull til knapper og ejectknapp. Brukte borrmaskin og stikksag på begge platene. Fortsatt mye pussing som gjenstår.

s0704-131243.jpg

 

 

Frontplaten montert. Har også laget et deksel til dvdskuffen i plexiglass. Brukte svart elektrikertape på baksiden. Det er første forsøk så jeg skal lage en finere og bruke spraylakk. Har også laget en av knappene.

s0704-132101.jpg

 

 

Den andre delen av frontplaten er "montert", dvs. den er festet med dobbeltsidig tape inntil videre. Pc'n er på som dere ser. :)

s0704-132706.jpg

 

 

Dvdskuffen virker.

s0704-132716.jpg

 

 

Bilde av pc'n hvor den hører hjemme.

s0704-132808.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...