Gå til innhold

Ny Bærbar: Dell 2650 eller 4150?


skads

Anbefalte innlegg

Hei, fint om noen kunne hjelpe!

 

Jeg skal kjöpe meg bærbar og har etter en tids leting funnet ut at Dells 2650 eller 4150 kunne väre bra. Maskinen skal brukes til studier, tekstbehandlig, excel, internett og også til dvd/film, mp3/musikk og mer generell bruk. Jeg önsker også tv utgang slik at jeg kan kobble dvd til tv. Dog ikke så mye spilling. Etter som man kan bygge selv, er jeg litt usikker på hva jeg trenger og hva jeg får! Jeg har nedenfor limt inn et forslag og er spent på om dette stötter det jeg önsker;

 

Feks. har jeg lest at det trengs MPEG II Software får å se film på maskinen, er dette inkludert i DVD/CD-RW COMBO Drive 24x/8x/8x/24x (+1,800 kr)?

 

Jeg har videre valgt 256 mb minne og 32 mg grafikkort er dette nödvendig?

 

Er det Tv utgang på denne?

 

4150:

Online tilbud: Jeg bestiller online og får 400,- i rabatt (-NOK - 323 kr)

Service & Complete Care: 1 år Collect and Return (CAR) (-NOK - 2,075 kr)

Standard komponenter: Sound Blaster Pro kompatibel 3D Lyd

Smart Lithium Ion Batteri

Inspiron 4150, Vekt fra 2,7 kg

Innebygd mikrofon og høyttalare

CD/DVD/CD-RW/DVD-RW: DVD/CD-RW COMBO Drive 24x/8x/8x/24x (+ NOK 1,800 kr)

Farge: Ion Silver

Prosessor: Mobile Intel Pentium 4 prosessor - M 1,7GHz

Minne: 256MB DDR SDRAM/266MHz (1x256MB) (+ NOK 1,200 kr)

Skjerm: 14.1" TFT XGA (1024x768)

Harddisk: 20GB Ultra DMA/ATA 100

Grafikkort: 32MB ATI Mobility Radeon 7500, 4X AGP 3D (+ NOK 275 kr)

Diskettstasjon: 3,5'' 1.44MB diskettstasjon, modul til Media Bay (+ NOK 329 kr)

Extra Modulær enheter: Inngår ikke

Skjerm: Inngår ikke

Nettverkskort: Inngår ikke

Modem: Internal combo 56k modem / 10/100 network

Bæreveske: Inngår ikke

 

TRond.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.dell.no, nederst etter å ha trykket på "privatkunder", står det: BÆRBAR MED DVD/COMBO DRIVE PÅ KJØPET! Trykk her.

Du må velge combo-drive'n manuelt i tilpassingen. I tillegg ville jeg slengt med en 40gig disk, 32mb gfx minne, trådløst mini-PCI-kort og en Targus ryggsekk. Dette kommer på 18.219,- !! Løp og kjøp. :smile:. +evt diskettstasjon hvis du trenger. Har fått melding fra Dell om at de ikke kommer med helt nye modeller før på nyåret, så det er liten vits i å vente noen uker og se om det skjer noe..

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-02 19:13, skrev skads:

Hei, fint om noen kunne hjelpe!


1. Feks. har jeg lest at det trengs MPEG II Software får å se film på maskinen, er dette inkludert i DVD/CD-RW COMBO Drive 24x/8x/8x/24x (+1,800 kr)?


2. Jeg har videre valgt 256 mb minne og 32 mg grafikkort er dette nödvendig?


3. Er det Tv utgang på denne?


TRond.





 

1. Ja.

2. Ja.

3. Ja.

 

Bruk oktobertilbudet, du sparer en masse!

 

http://commerce.euro.dell.com/dellstore/co...fer2&v=d&mc=rpm

Lenke til kommentar

DellDude;

 

"Jobber i Dell, men er ikke noe offisielt talerør for dem. Det som skrives her er å betrakte som min private mening, hvis noen skulle lure på det:)

 

http://www.euro.dell.com/countries/no/nor/...ntact.htm"

 

 

Kan ikke du starte en egen tråd som heter noe ala "Spør DellDude", så får vi samlet alle disse Dellspørsmålene i en tråd.

Har et par spørsmål selv, men noen avviker ganske mye fra hverandre...

 

[ Denne Melding var redigert av: gungne på 2002-10-03 16:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-03 14:56, skrev josteinsen:

3 års garanti er et must på Dell. tolk det som du vil :wink:


 

Selv Dell må overholde kjøpsloven, dvs min 2 års garanti. Dessuten er vel dette ikke garanti, men "gratis" henting og bringing ved bruk av garanti? Noe som de vel er pliktet til å gjøre uansett i følge kjøpsloven, dvs i minst 2 år når de selger pr telefon/nett. En del elektronikk har 5 års reklamasjon, men jeg er usikker på hva. Reklamasjon/garanti er omtrent samme sak, veldig få garantier går utover det kjøpsloven setter fast med reklamasjon, dvs produksjonsfeil/svakheter og ikke feil som oppstår ved uforsiktig bruk. Bærbare er sef et grenseland, men de skal tåle å flyttes hyppig og ligge oppi tilhørende bærveske(f.eks valgt bæreveske/sekk fra Dell), etter min mening.

Lenke til kommentar

Egen tråd går nok ikke, det hender jo at jeg må passe jobben min, og da kan jeg ikke sitte og overvåke barbara.no (eller hw.no) hele tida...

 

En tråd eller side som henviser til DellTalk hadde sikkert vært nyttig, men det ville kanskje fjerne noe av det uavhengige preget som mange sikkert setter pris på hos barbara.no? (Eller kanskje ikke, hvis de setter opp tilsvarende linker til alle leverandører?)

 

Uansett, her er linken: http://delltalk.us.dell.com/

 

I mellomtiden får dere finne dere i at jeg uttaler meg :smile:

Lenke til kommentar

Kjøpsloven nevner ikke ordet garanti. garanti er noe som blir gitt fra produsent. det er reklamasjon man har lovfestet. Dessuten glender ikke kjøpsloven, men angrefristloven ved kjøp utenom vanlig utsalgssted, ergo nett, messer, telefon etc. Er litt usikker på hva som gjelder for dell siden de faktisk bare har et utsalgssted, nettet.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 06:07, skrev ossa:

Kjøpsloven nevner ikke ordet garanti. garanti er noe som blir gitt fra produsent. det er reklamasjon man har lovfestet. Dessuten glender ikke kjøpsloven, men angrefristloven ved kjøp utenom vanlig utsalgssted, ergo nett, messer, telefon etc. Er litt usikker på hva som gjelder for dell siden de faktisk bare har et utsalgssted, nettet.


 

Skulle nesten trodd du eier en nettsjappe, tror endel slike har behov for å lese litt i lovverket _før_ de starter opp.

 

Kjøpsloven gjelder for ALLE som vil selge noe i Norge, selv privatpersoner. Angrefristloven er noe helt annet, i praksis sikrer den at du kan sende tilbake produkter som ikke lever opp til de forventningene du hadde. Tidsrammen for å angre er sef ikke 2 år, men dager/uker. Den er vel std 10 dager, men jeg tror det finnes unntak for at den kan være både kortere og lengre enn dette.

 

Som sagt, den praktiske forskjellen mellom garanti og reklamasjon er som regel at butikk/firma er mer imøtekomne for garanti enn reklamasjon. Og som nevnt hender det at garantier dekker forhold som ikke gir grunnlag for reklamasjon. Reklamasjon dekker dog vanlige produktfeil etc.

 

[ Denne Melding var redigert av: kindings på 2002-10-04 08:18 ]

Lenke til kommentar

Er riktig at angrefristloven gjelder ved nettkjøp, men jeg tror at den vanlige kjøpsloven også gjelder..

 

Når det gjelder reklamasjon er den vanligvis på 2 år, men den utvides til 5 år om varen er ment å "fungere/vare vesentlig lenger" eller noe i den duren..

 

Dette kan jo bli noe difust når det gjelder PC, en PC bør etter min mening kunne vare i 10 år minst, men den vil jo selvsagt bli utdatert en stund før det...

 

Noen innspill rundt dette, kanskje DellDude eller andre vet noe om hva som gjelder i praksis??

 

(Har en følese av at mange ikke utnytter retten sin og at mange selgere er vanskelige i slike saker..)

Lenke til kommentar

kindings:

Quote:

Som sagt, den praktiske forskjellen mellom garanti og reklamasjon er som regel at butikk/firma er mer imøtekomne for garanti enn reklamasjon.


 

cyberpet:

Quote:

(Har en følese av at mange ikke utnytter retten sin og at mange selgere er vanskelige i slike saker..)


 

Dette er gode poenger, som illustrerer hvorfor det er en fordel å betale for tre års garanti. Selv om man har loven på sin side, kan det bli utrolig mye trøbbel og krangling ved å benytte reklamasjonsretten. Har man garanti, blir man som regel bedre behandlet.

Lenke til kommentar

Eneste kjipe er at garantien koster en del :smile: er ikke så mange som har lyst til å bruke 2000+ kr ekstra når de har spart seg opp en sum som de skal bruke på PC..

 

Jeg har valgt 1 år forløpig, men ser noen skriver at det vil være mulig å oppgradere denne garantien etterhvert, hvordan fungerer dette? Blir dette mye dyrere?

 

Tror det vil være enklere for meg å betale mer dersom garantien er i ferd med å løpe ut og jeg ser at jeg skal beholde maskinen min noen år til..

 

Hvis det er noen som kan forklare enkelt hvordan Dells garanti gjelder så hadde det vært fint (har ikke giddet å lese gjennom så nøye..) Den gjelder vel ikke hvis man ødelegger noe selv? Synes det virker som om dette gjelder bare henting og bringing.. (Dell er jo uansett nødt til å ta på seg reklamasjonssaker innenfor minst 2 år.. da betaler jeg heller frakt eller frakter selv..)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-10-04 12:03, skrev cyberpet:

Eneste kjipe er at garantien koster en del :smile: er ikke så mange som har lyst til å bruke 2000+ kr ekstra når de har spart seg opp en sum som de skal bruke på PC..


Naturligvis surt hvis det koster så mye. Jeg synes det er utrolig dårlig av produsenten å ikke tilby tre års garanti som standard.

 

Det er jo mange merker som har tre års garanti inkludert i prisen. Det bør man ta med i vurderingen når man sammenligner priser. Jeg går ut fra at Dell bare har ett års garanti i utgangspunktet fordi de da kan operere med grunnpriser som ser bedre ut, i annonsene sine.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...