Gå til innhold

Tilbake med Swastika (ikke la nazistene få æren!)


Anbefalte innlegg

Et bilde sier mer enn tusen ord. Vis Swatsikaen til en jøde og si "se, det er symbolet for lykke" og han vil svare "se, det er symbolet for død og fordervelse". Det kan bare ikke endres.

6058586[/snapback]

Men vi skal ikke glemme det nazistiske symbolet, det er relativt klare linjer for hvordan det ene symbolet ser ut, det som er viktig er å skille mellom det og de andre...

 

Alt kan endres... det spørs bare om det er verdt det... det er kanskje ikke det, men det er synd å se at et generelt swastika symbol kan bli asosiert med rasisme. Det er nok kulturer som fortsatt bruker dette i dag, og det er synd hvis noen skal se på dem som rasister fordi de bruker et symbol som er en del av deres kultur...

6058974[/snapback]

 

Jeg skal innrømme at jeg stusset litt når jeg så to digre "hakekors" inne i buddhistmenigheten på Lillestrøm, men kom fort på at det er et "fint" symbol i østlig kultur... Tipper de fleste tenkte som meg. Så jeg ser ingen grunn til at det ikke kommer til å ha dobbelt betydning i lang/all tid frammover. Menes det da at en ny organisasjon skal dra hakekorset fram fra skuffen (Eller svastikaen da, men de er temmelig like...) og begynne å bruke det til noe helt annerledes, bare for å bruke det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Man glemmer ikke 50 millioner tapte liv, selv etter 61 år.

 

Det er i grunn litt merkelig.

Det var minst like mange liv som gikk tapt under krigen med Japan og til tross for 8 år med okkupasjoner, massedrap og herjinger , fikk aldri japaneras symbol ( som var statens eget flagg, rød rundning på hvit bakgrunn ) aldri det samme strenge tabubelegget som swastika`en.

 

enkelt som det. Swatsikaen har gått fra symbol for lykke (og var et hyppig symbol på postkort i USA før andre verdenskrig) til et symbol for hat, rasisme og rasediskriminering

 

Hitler tryllet desverre swastika`en om til et forkastelig symbol.

Kanskje det er på tide å tilbake swatika`en som det symbolet det engang var?

 

Det hadde kanskje vært en god ide. Hvis plutselig gatene ble pyntet opp av swastika`er ville nazistene miste sitt særegne symbol og dermed ville mye av deres deres identitet ryke.

Lenke til kommentar
Alt kan endres... det spørs bare om det er verdt det... det er kanskje ikke det, men det er synd å se at et generelt swastika symbol kan bli asosiert med rasisme. Det er nok kulturer som fortsatt bruker dette i dag, og det er synd hvis noen skal se på dem som rasister fordi de bruker et symbol som er en del av deres kultur...

 

Desverre tror jeg ikke mye kan endres her. Det er 61 år siden krigen sluttet og det er fremdeles et symbol fylt med hat. De som bruker symbolet, blir automatisk sett på som rasister. Om det er hat for hva symbolet står for, skal være usagt. Mange vet faktisk ikke at det er et symbol for lykke, siden det i nyere tid bare er blitt betegnet som nazi symbolet, fysj fysj. Hvordan kan vi endre det? Eller kan vi endre det?

 

Man ser at selv etter 61 år er symbolet selve betegnelsen på hat og rasediskirminering. Men ironisk nok som det er, så har folk glemt den egentlie betydninge av symbolet. Er det en bevist handling kanskje, en "propaganda" skapet av folk for å holde historien om andre verdenskrig ved like? Jeg lærte da jeg var på skolen at det var symbolet for nazisme, fy fy. Men jeg lærte aldri hva symbolet betydde før krigen.

 

Jeg er enig, ikke misforstå meg, vi burde bruke symbolet for hva det betyr ok ikke for hva 6 år har gjort med det. Men selv om alt kan endres, er det sikkert at folk vil endre det? Og endrer vi det, blir vi da alle stemt som åpne i sinnet, eller rasister?

 

"Grønne åmjævla" husker jeg en gammel mann her i lofoten kalte tyskerne for. Han får fnatt om han ser det symbolet. Kan vi endre synet hans ved å fortelle hva symbolet egentlig betyr eller endre det lite?

 

Jeg tror det endrer lite, for uansett hva du sier og uansett hva som blir gjort, swatsikaen blir alltid et symbol for andre verdenskrig. Men ettersom tiden går, og nyere generasjoner kommer, så kan man se en endring, eller kan man det, så lenge det eneste som blir lært om symbolet er at det er Hitlers symbol?

 

Det er i grunn litt merkelig.

Det var minst like mange liv som gikk tapt under krigen med Japan og til tross for 8 år med okkupasjoner, massedrap og herjinger , fikk aldri japaneras symbol ( som var statens eget flagg, rød rundning på hvit bakgrunn ) aldri det samme strenge tabubelegget som swastika`en.

 

Ja, enig i at det er rart. Men det er ikke "blåst opp" på samme måte som med swatsikaen. Igjen, ingen har lært fra barnspede tider at det japanske flaget er symbol på drap. Så det blir glemt, over generasjoner. Til slutt er det bare historieboken som husker hva som egentlig skjedde.

 

For å endre synet på swatsikaen må man kanskje gjøre det motsatte, men med samme effekt. Lære unger hva swatsikane egentlig står for, men med en bismak av hva den stor for i 6 år.

 

Kanskje vi kan endre betydningen på swatsikaen, og kanskje det blir å skje. Men etter 61 år har ingen ting skjed, og det er like mye symbolet for Hitler i dag, som det var i 1945. Og etter 61 år er ingen ting endret. Har vi sjangs til å endre det?

Lenke til kommentar
Jeg skal innrømme at jeg stusset litt når jeg så to digre "hakekors" inne i buddhistmenigheten på Lillestrøm, men kom fort på at det er et "fint" symbol i østlig kultur... Tipper de fleste tenkte som meg. Så jeg ser ingen grunn til at det ikke kommer til å ha dobbelt betydning i lang/all tid frammover.

 

Menes det da at en ny organisasjon skal dra hakekorset fram fra skuffen (Eller svastikaen da, men de er temmelig like...) og begynne å bruke det til noe helt annerledes, bare for å bruke det?

6059102[/snapback]

Det er kanskje det jeg synes er mest synd, at andre kulturer skal bøte for andres uvitenhet...

Hakekorset og Swastika er vel det samme symbolet? Nazi-korset skiller seg relativt ut fra andre halekorsene også...

 

Er ikke det jeg mener, jeg bare håper at de som allerede bruker symbolet som en del av deres kultur skal få lov til å bruke det, at man skal få lov til å bruke forskjellige Swastikaer som smykker for å symbolisere det den Swastikaen står for, at andre organisjoner ol. skal kunne få lov til å lage en egen variant av Swastika som logo, osv. uten at det blir asosiert med rasisme... ikke bare for å bruke det nei...

Lenke til kommentar

Mange vet faktisk ikke at det er et symbol for lykke.

Ikke bare lykke, I buddhismen er det nøkkelen til paradis.

I hinduismen blir det knyttet til bl.a. Vishnu og i jainismen står korsets armer for eksistenes fire plan.

I Kina er det et lykketegn og talltegn for ti tusen, i Japan heraldisk emblem for flere adelsslekter.

I Vesten har hakekorset vært brukt som symbol for lykke og kjærlighet så sent som inn på begynnelsen av 1900-tallet, før de tyske nazistene valgte det som symbol for sin ideologi og gjorde tegnet ubrukelig i etterkrigstida.

Det finnes både høyredreite og venstre dreite hakekors som har forskjellig betyding i noen

kulturer.

 

Man ser at selv etter 61 år er symbolet selve betegnelsen på hat og rasediskirminering. Men ironisk nok som det er, så har folk glemt den egentlie betydninge av symbolet. Er det en bevist handling kanskje, en "propaganda" skapet av folk for å holde historien om andre verdenskrig ved like? Jeg lærte da jeg var på skolen at det var symbolet for nazisme, fy fy. Men jeg lærte aldri hva symbolet betydde før krigen.

Ironisk nok er det sikkert mange lærere som ikke vet det en gang og det er synd at vi ikke lærer seg så vi kan få bedre forståelse på hvorfor det fortsatt blir brukt i dag blandt andre kulturer og ikke asosiere alle hakekors med rasisme.

 

Jeg er enig, ikke misforstå meg, vi burde bruke symbolet for hva det betyr ok ikke for hva 6 år har gjort med det. Men selv om alt kan endres, er det sikkert at folk vil endre det? Og endrer vi det, blir vi da alle stemt som åpne i sinnet, eller rasister?

[/QOUTE]

Vi skal ikke forandre på nazistenes hakekors det vil nok alltid leve, kanskje ikke like utbredt i fremtiden, men det er uansett en viktig del av historien.

 

"Grønne åmjævla" husker jeg en gammel mann her i lofoten kalte tyskerne for. Han får fnatt om han ser det symbolet. Kan vi endre synet hans ved å fortelle hva symbolet egentlig betyr eller endre det lite?

Hvis han ser en buddhist med symbolet og han forteller hvorfor han går med deg, kanskje... men vil han ha samme effekt av å se det tyske flagget? Krig og drap setter store spor, det er nok også individuelt. Jeg ville vist full forståelse ovenfor han og det har blitt diskutert tidligere i denne tråden.

 

Det er mye symboler og logoer man omgåes daglig man ikke liker, men symboler er viktig virkemidler for å vise hva man står for på godt og vondt. Et flagg er også et flagg og en person fra et annet land en person akkurat som oss, man kan ikke feie alle under samme teppe selv om man asosierer noe vondt med det/dem.

 

Jeg tror det endrer lite, for uansett hva du sier og uansett hva som blir gjort, swatsikaen blir alltid et symbol for andre verdenskrig. Men ettersom tiden går, og nyere generasjoner kommer, så kan man se en endring, eller kan man det, så lenge det eneste som blir lært om symbolet er at det er Hitlers symbol?

I mange kulturer er det ikke hakekorset asosiert med det, nazikorset kommer derimot alltid til å bli det.

 

For å endre synet på swatsikaen må man kanskje gjøre det motsatte, men med samme effekt. Lære unger hva swatsikane egentlig står for, men med en bismak av hva den stor for i 6 år.

Til og med i denne perioden ble også symbolet brukt i andre sammenhenger...

 

Kanskje vi kan endre betydningen på swatsikaen, og kanskje det blir å skje. Men etter 61 år har ingen ting skjed, og det er like mye symbolet for Hitler i dag, som det var i 1945. Og etter 61 år er ingen ting endret. Har vi sjangs til å endre det?

Jeg har iallefall endret holdning til det etter jeg leste om det i en bok om symboler da jeg var en del yngre og opptatt av forskjellige tegn og symboler. Synes det også i dag er intressant i dag å lese om symbolikk, andre kulturer og grupper mennesker, og tror dette er en viktig del av samfunnet å sette seg inn i hvis man ønsker et samfunn med mindre fordommer og fremmedfrykt. Korset har forresten også i norrøn tid i vår egen historie også fra før 1000-tallet.

 

EDIT: For mange QUOTES... menmen...

Endret av tuxerator
Lenke til kommentar
Man glemmer ikke 50 millioner tapte liv, selv etter 61 år.

 

Det er i grunn litt merkelig.

Det var minst like mange liv som gikk tapt under krigen med Japan og til tross for 8 år med okkupasjoner, massedrap og herjinger , fikk aldri japaneras symbol ( som var statens eget flagg, rød rundning på hvit bakgrunn ) aldri det samme strenge tabubelegget som swastika`en.

6059251[/snapback]

 

Ta med det japanske flagget til Kina, og du vil nok se mye de samme reaksjonene som nazikorset skaper her hos oss.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å forandre folks syn på swastikaen.

Det er jo ingen hinduister som får bank fordi de går med slike tegn, man skjønner at det betyr noe annet for dem.

Men om dere plutselig begynte å bruke swastikaen så syns jeg det er en tåpelig måte å provosere folk med vilje.

Swastikaen er symbolet Hitler valgte, det er nazikorset, det er ikke nødvendig å gå rundt med det for å "lære" folk hva det betydde, før Adolf forvrengte dets betydning.

Det fins nok av andre symboler dere kan bruke.

Lenke til kommentar
Man glemmer ikke 50 millioner tapte liv, selv etter 61 år.

 

Det er i grunn litt merkelig.

Det var minst like mange liv som gikk tapt under krigen med Japan og til tross for 8 år med okkupasjoner, massedrap og herjinger , fikk aldri japaneras symbol ( som var statens eget flagg, rød rundning på hvit bakgrunn ) aldri det samme strenge tabubelegget som swastika`en.

6059251[/snapback]

 

Ta med det japanske flagget til Kina, og du vil nok se mye de samme reaksjonene som nazikorset skaper her hos oss.

 

Men jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å forandre folks syn på swastikaen.

Det er jo ingen hinduister som får bank fordi de går med slike tegn, man skjønner at det betyr noe annet for dem.

Men om dere plutselig begynte å bruke swastikaen så syns jeg det er en tåpelig måte å provosere folk med vilje.

Swastikaen er symbolet Hitler valgte, det er nazikorset, det er ikke nødvendig å gå rundt med det for å "lære" folk hva det betydde, før Adolf forvrengte dets betydning.

Det fins nok av andre symboler dere kan bruke.

6064003[/snapback]

 

At hinduistene og budhistene bruker swastikaen er vel pensum i vanlig norsk skole?

Lenke til kommentar
At hinduistene og budhistene bruker swastikaen er vel pensum i vanlig norsk skole?

6066265[/snapback]

Ja, men det er ikke noe overraskende om folk har glemt dette da. Det var jo hvertfall ikke akkurat noe som ble tatt spesielt nøye opp da jeg gikk på skolen. Nazi-betydningen ble dog nøye innlært...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
I India ser man hakekorset overalt. Noe som er ironisk naar man ogsa ser hauger av israelere glad og superlykkelig for aa vaere i ett fritt land for forste gang.

6061635[/snapback]

Skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så ironisk...

 

Det finnes forresten et islandsk rederi som inntil nylig hadde et speilvendt hakekors som logo. Når det er speilvendt (i forhold til det nazi-Tyskland brukte) betyr det ifølge norrøn mytogi lykke, mens det nazistiske hakekorset faktisk betyr ulykke. Carlsberg brukte også hakekors fram til en gang på 1930-tallet, da det plutselig ikke var så populært lenger (se under "pilsner" på dette bildet), og det er et hakekors i hjørnet på den finske presidentens flagg (bilde her).

 

Jeg forstår ikke hvorfor noen synes det er så viktig å kunne bruke hakekorset i dag. Det er tross alt bare et symbol med enkle geometriske former. Det finnes tusenvis av andre og penere symboler man kan bruke, hva enn formålet skulle være. Når hakekorset virker så attraktivt er det nok bare påvirkning fra andre verdenskrig og bilder/filmer man har sett derifra, og slikt sett en fascinasjon for dette. Det viser vel nazismens påvirkningskraft i dag selv 60 år etter den andre verdenskrig (men selv om påvirkningen kommer derfra betyr fascinasjonen for hakekorset ikke nødvendigvis at man liker ideologien), og man forstår hvorfor det er viktig nettopp å IKKE bruke hakekorset i dag. Men ja, folk bør fremdeles være klar over symbolets opphav og historie, at nazistene ikke fant det opp og at det i dag er et vanlig symbol i hinduismen.

Lenke til kommentar
vel - mulig det har endra seg på .... 7år?

 

Vi ble trua med det. Men så hadde vi en pr-kåt ledelse i avdelingen som flippa ut for den minste ting (som gikk på bekledning, utseende og tilbehør).

 

Ingen fra garden som kan kommentere dette? Eller andre avdeligner som enten får mye fint besøk, eller skal tas bilde av i tid og utide? (utenlandsstyrkene, de som jobber på div hovedkvarter etc)

6057409[/snapback]

 

I garden får du under rekrutten permnekt om du ikke er skinhead. SKal ha under 4mm kort hår elns. Så du er nok litt på jordet nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...