Gå til innhold

Høy temp på vannkjøling?


Anbefalte innlegg

Så kom tiden da også jeg heiv meg på vannvogna :razz: Har et dual AMD system med Gigabyte GA-7DPXDW+ (eller -P) med følgende vannkjølingskomponenter:

 

2X Danger Den Maze 3 plexitopp

Danger Den Z chipset cooler

Black Ice Extreme med 120mm Enermax vifte

MaxiJet MJ1000 vannpumpe

 

Med taisol ribber og 80mm enermax vifter fikk jeg med XP1900 og Vcore på 1.75 glatt 65-70+ grader. Dette høres jo unektelig mye ut, så tenkte at vannvogna var jo veien å gå. Så derfor kjøpte og monterte jeg overnevnte etter alle kunstens regler med Nanoterm pasta. Blokkene er strammet til så hardt at jeg ble skræmt, så det er liten grunn å tro at disse ikke har kontakt med CPUene.

 

Samtidig moddet jeg L11 broene til 1.85V Vcore. Men skuffelsen var stor da jeg bootet opp og så at CPU tempen lå rundt 45 grader C. Sammenlignet med luftkjølinga mi, så er jo reduksjonen formidabel, men har samtidig lest om folk som har 30+ grader på vannkjøling - derav skuffelsen.

 

Så litt info: En grad er ikke nødvendigvis en grad. HK produsenter har ulike måter å måle temp på. Noen bruker ekstern diode som ligger under cpu core (gamle måte), mens idag er det mest vanlig å bruke den interne dioden i CPU kjernen. Men samtidig bruker de ulike produsentene forskjellige algoritmer for å "beregne" en verdi som skal reflektere den virkelige temperaturen inne i CPUen. Noen legger til 10 grader C som en sikkerhet, mens andre ikke legger til noe i det hele tatt.

 

Nå vet jeg også at AMD Athlon utvikler ekstremt mye varme, men kjørte en liten test og gikk rett i bios etter kald oppstart og så på CPU tempene. Dette tok max 3 sekunder etter at jeg trykket på powerknappen (ja den er satans kjapp i oppstarten), og allerede var CPU tempene på 41 og 42 grader. Og på max load blir de altså 46-47.

 

Nå til spørsmålet: Er blokkene feil, eller viser bare HKet høy temp? Fra poweron til max load stiger jo tempen bare 5-6 grader, og det er jo imponerende eller? Hvilke temperaturer har dere rett etter poweron i så fall?

 

Jeg tenker slik at etter <3 sekunder så har ikke kjølingen noen innvirkning på CPU temp i det hele tatt, siden varmen ikke rekker å spre seg så raskt. Vet at Athlon brenner opp i løpet av 10 sekunder, men...

 

Hva tror ekspertene på overklokking.no's forum?

 

Red: La til vannpumpetype

 

[ Denne Melding var redigert av: Linuxguru på 2002-10-02 11:02 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I en annen tråd på et annet nettsted om dette hovedkortet, så har alle nevnt dette med høy temp med forholdsvis gode kjøleribber også. Har vanskelig å forestille meg at så mange personer har prestert å montere ribbene sine feil. F.eks. hadde en person med SLK800 rundt 60+ grader med MP2000+ CPuer. Det er jo enormt med slike gode ribber! Nok et "bevis" på at dette kortet viser høy temp...?

Lenke til kommentar

I POST skjermen på min pc så vises temperaturer ol. (ca 10 sek etter power on) Jeg mener å huske at cpu temp da ligger ca 3-5 grader over romtemperatur.

 

Slik er mitt oppsett.

- Epox 8kha+ (eller noe)

- Xp1700 på 1,65v

- Zalman 6000AlCu kjøleribbe med 80mm vifte på lav spenning.

 

Det kan jo hende at du vil få en helt annen (og mere korrekt) temperatur hvis du oppgraderer biosen.

 

En annen måte å finne ut av problemet på er jo å få tak i et eksternt digitalt termometer å sammenligne resultatene.

Lenke til kommentar

Radiatoren er montert i toppen av et Chieftec kabinett, med en 120mm enermax vifte som suger luft igjennom den. Jeg klarer egentlig ikke å kjenne at radiatoren blir varm nei, ei heller slangene. Så vet ikke om det er noe vits å montere et termometer på slangene - blir vanskelig å finne eksakt vanntemp tror jeg. Må isåfall bli et framtidig prosjekt.

 

Men det er vel slik at uansett kjøling, bortsett fra peltier, ikke har noen innvirkning på en CPU etter <3 sekunder etter oppstart? Derfor mener og tror jeg at disse temperaturavlesningene må være misvisende. Ser at brukere av endel andre MPX kort også opplever merkelig høye temperaturer, spesielt brukere av Iwill MPX2. Sendte forøvrig en support request til Gigabyte og spurte om hvilke temperaturer og med hvilken kjøling de fikk på dette kortet.

 

Takk for all hjelp så langt :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...