Gå til innhold

En "teknofil" oppgradering. (PC, TV og anlegg)


Anbefalte innlegg

Har sett for meg en oppgradering av PC, TV og anlegg hvor jeg har lagt vekt på bra produkter til en bra pris. :thumbup:

 

PC-en kommer i hovedsak til å bli brukt som Media Center PC sammen med TV-en + spilling.

Komponentene jeg har fra før som jeg skal bruke er:

AMD Athlon 64 4000+ San Diego

Western Digital 200GB harddisk

NEC DVD-brenner og en diskettstasjon

 

Tenkte å kjøpe:

Lian PC7BSCAND Miditower, Sort 850 kr

MIST 600W995 kr

Asus A8N-SLI Premium nForce4 SLI S-939 1350 kr

Club3D Geforce 7900 GTX 512MB PCIe 4295 kr

CORSAIR TWINX2048-3200C2PRO DDR 2048MB 2296 kr

Vapochill Micro High End Kjøler 92mm 295 kr

 

Ekstra:

DVI Digital - Digital DUAL M/M 2 meter 240 kr (PC -> TV)

Antistatisk Armlenke og Kabel 175 kr

 

Har lest masse bra om denne TV-en fra Sony. Det første jeg tenkte når jeg så den var: ”jøss, her har man glemt en null i prisen”. Nei? ”Da må det vel være bare søppel?” Ikke det? Hmm.. Fant senere ut at dette var en særdeles bra TV. Grunnen til den lave prisen er den økende etterspørselen etter slanke LCD og Plasma-TV-er, dermed har prisen på 40cm dype TV-er rast!

 

Men, til bra bilde trenger man bra lyd. Fant denne forsterkeren fra Pioneer. Videre tenkte jeg meg disse høytalerne fra Proson. En kamerat har disse og jeg må si jeg er imponert over hva Proson her leverer til denne prisen. Har også lest masse bra om dem. Forsterkeren vet jeg ikke så mye om, men den bør fungere greit til høytalerne. (Kommer til å bruke deler fra et gammelt anlegg for å få 5.1 system)

 

Noen spørsmål:

Hva synes dere?

Hva er egentlig forskjellen på CPU-kjøleren jeg har valgt og denne?

Noe jeg bør endre på? (tenker da spesielt på PC-delen)

Noe nødvendig jeg har glemt? (PC-delen)

Hva trenger jeg av kabler? (står bla. på PSU at kabler ikke følger med)

Lurte også på om noen kunne dobbelt- og trippelsjekke kompabiliteten! Har lite lyst til å finne ut at noe ikke passer eller ikke fungerer sammen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør jeg vurdere Asus A8R32-MVP DeLuxe S939 1675 kr og Club3D Radeon X1900XTX 512MB PCIe 16x 4495 kr isteden for Nvidia kortet? Vet at dette yter litt bedre, men hvordan er forskjellen på støy og varmeutvikling?

Eventuelt hvor mye bedre ytelse er det med 2x 7900GT?

Hvordan er denne RAM-en i forhold til den jeg har valgt? Ser den jeg har valgt har noe lavere CL, mn er denne bedre på andre måter?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Hei!

 

For det første så er ikke "bumping" så bra. Mange som blir veldig irriterte på det. bruk heller "redigere" knappen i stede ;)

 

Jeg har et x1900xtx og jeg er veldig fornøyd :) Men forskjell på de to skjermkortene er jeg ikke helt sikkert på. Men ligger nok MANGE tester på nettet. Men tror ikke det er store forskjellen, men i noen spill blir det litt forskjeller tenker jeg.. Og hvordan 2 x 7900Gt i forhold er, mener jeg dem ligger ganske likt. Eller bittelitt over. Ikke 100% sikker.

 

Jeg har nesten den kjølern og det funger veldig bra, men problemet kan bli at den er litt stor..

Lenke til kommentar

TV-en og PC-en så fin ut, men lydanlegget har jeg mine tvil om. Det er sjelden lurt å handle lyd-artikler usett (og uhørt) på postordre, prøv å få anlegget demonstrert en plass, da finner du fort ut om det er noe du liker.

 

Hvis du skal koble anlegget til analogt, vil det også være verdt pengene med et lydkort av ok kvalitet, f.eks Creative X-fi extreme music eller M-audio Revolution 5.1.

Lenke til kommentar

radiated: Som sakt har en kamerat Proson høytalerne. De spiller fantastisk og er veldig fine å se på. Forsterkeren er jeg ikke helt sikker på. Den er fra Pioneer så en hvis kvalitet må den vel ha. Noen som har peiling på forsterkere som vet om den kan ha problemer med å drive høytalerene? (Tror ikke det skal være noe problem men...) Lydkort er sikkert lurt, men det får komme med tiden.

Det jeg egentlig luret litt på er hvorfor det ikke er lurt å handle høytalerne på postordre?

 

efikkan: Hvordan er støynivået fra vifta på x1900xtx? Er det noen merkbar lyd ved lav/middel belastning?

Lenke til kommentar
Hvorfor kjøpe en svær bakprojeksjons tv til 15K, når du til samme pris får en bra projektor og lerret??

5993513[/snapback]

Vurderte faktisk prosjektor, og det var da jeg datt over denne TV-en. Grunnen til at jeg heller valgte en stor TV er at det finnes "elementer" i huset som er allergisk mot ledninger. En annen ulempe med prosjektor er at pærene ryker og må skiftes.

Lenke til kommentar

En bakprosjeksons tv, er som navnet indikerer et tv som skaper bilde ved bakprosjeksjon.

 

Ergo er det en prosjektor bygget inni chassiet der, og så vidt jeg hvet er det ingen store forksjeller på levetiden på pæren i frittstående pj kontra bakprosjeksjon i ett chassi.

Den tv'n der har fått mye skryt for all del.

 

Men f.eks denne

prosjektoren

 

Vil spare deg for mye kroner i frakt, og er mer fleksibel :)

Lenke til kommentar

x8r_: Med fare for å virke helt dum: Må en også skifte pærer i bakprosjeksjon-TV-er? Tror uansett at jeg kommer til å gå for TV-en, men takk for tipset.

 

Edit: Forresten, hvet du hvordan bildet på prosjektoren er i forhold til TV-en? Sonn eye-candy messig. Har hørt masse bra om den prosjektoren.

PS! Linken funker ikke, du må ta bort det ene settet med http// samt slenge på kolon slik at det blir http://

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Får tenke litt ekstra over muligheten med prosjektor før valget skal tas. Har aldrig hatt projektor før så har noen spørsmål:

Hvor stort bilde (lengde x bredde) vil Hitachi projektoren klare å vise i en avstand på ca 4m fra linse til lerret? Vil den greie å utfylle 244 x 142 cm?

Er det ikke slik at jeg må ha TV-kort for å få TV-bilde?

Må jeg kjøpe takfeste eller følger dette med?

 

Dropper det som står i post #2.

Noen som har noe å si om spørsmålene nederst i post #1?

Endret av chrlod
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...