Gå til innhold

Skal ha ny PC. Trenger synspunkter på oppsettet.


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt en del tid de siste dagene på et oppsett i prisguiden, og nå begynner jeg å bli ganske fornøyd. Dette er det jeg har kommet frem til:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=27525

 

 

Abit AN8 32X: Leser nesten bare gode ting om det. Tror det er et skikkelig kvalitetskort, så jeg legger i noen hundrelapper ekstra i hovedkort.

 

AMD Athlon 64 3700+: Vurderte lenge om jeg skulle kjøpe en X2 istedet, men jeg tror det vil være litt bortkastet for mitt bruk. Jeg er en veldig lite krevende bruker, og bruker det absolutte minimum av programmer. Her vil det gå mest i spilling, nedlasting og surfing. Det er jo noen spill som drar nytte av dual core nå, men det er ikke mange. Jeg vil ikke legge mer penger i CPU, for så å være avhengig av at nåværende og fremtidige spill støtter det for å dra skikkelig nytte av den. Men prøv gjerne å overbevise meg!

 

Club3D 7900 GT: Greit kort? Billigste 7900GT-kortet og det er faktisk klokket litt høyere enn Asus-kortet som jeg vurderte først.

 

Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024): Virker som gode brikker med CAS 2.

 

Hva med kabinettet og psu'en jeg har valgt? DVD-brenneren? Harddisken er jeg ikke så sikker på enda, men det virker som en bra disk. Vurderer og kanskje kjøpe en rask systemdisk etterhvert. Er det nødvendig eller vil det ikke gjøre så mye med den generelle ytelsen?

 

 

En annen ting jeg lurer på er kjøling. Jeg har ikke tenkt å overklokke, ihvertfall ikke med det første. Vil det være nødvendig med noe bedre kjøling enn boxed cpu-kjøler og de to viftene som følger med kabinettet? Og hvordan er støynivået på boxed-kjøleren?

 

 

Kom med forslag hvis dere synes det er noe jeg bør endre på. Jeg er åpen for alt, og jeg har egentlig ikke et budsjett. Jeg vil bare ha mest mulig for pengene. Som jeg sa så blir det sannsynligvis ikke noe overklokking, men jeg kan ikke utelukke det helt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Apropos den boxed kjølern til amd den fungerer som den skal men ikke mer enn det, personlig så kjøper jeg en "bulk" CPU som vil si at det ikke medfølger kjøler med cpu`en.

for da har du valget selv.

 

Men er du på utikk etter en cpu-kjøler som har lite støy nivå ? eller er det

uvesentlig det?

 

visst du svarer ja på først så vil jeg komme med følgende tips til kjøler:

 

---Veldig bra kjøler men obs passer ikke til alle hovedkort, så sjekk på

http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.a...=CNPS7000B-AlCu

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=19831

 

Samt denne kan anbefales:

https://prisguiden.no/product.php?product_id=41098

 

---Lykke til med valget denne pc`en ser veldig rå ut ---- :thumbup:

Endret av hifiman
Lenke til kommentar
Enig med hifiman, finn en skikkelig kjøler.

Ellers med selve oppsettet er det kun harddisk jeg ville revurdert.

Stortest av harddisker.

Disse to ville jeg heller vurdert:

Samsung SpinPoint P120 250 GB S-ATA

Hitachi Deskstar T7K250 250 GB S-ATA

5982874[/snapback]

 

Hmm når gjelder harddisk så har jeg personelig god erfaring med Seagate og Western digital.mens andre hatt en del problemer med Hitachi harddisker , men det er jo mitt synspunkt da

Lenke til kommentar
Hmm når gjelder harddisk så har jeg personelig god erfaring med Seagate og Western digital.mens andre hatt en del problemer med Hitachi harddisker , men det er jo mitt synspunkt da

5982896[/snapback]

Men så er det sånn at når nye generasjoner kommer fra produsentene så gjelder ikke gamle problemer lenger.

Det som var best før er ikke nødvendigvis det nå lenger..

Lenke til kommentar
Jeg har brukt en del tid de siste dagene på et oppsett i prisguiden, og nå begynner jeg å bli ganske fornøyd. Dette er det jeg har kommet frem til:

 

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=27525

 

 

Abit AN8 32X: Leser nesten bare gode ting om det. Tror det er et skikkelig kvalitetskort, så jeg legger i noen hundrelapper ekstra i hovedkort.

 

AMD Athlon 64 3700+: Vurderte lenge om jeg skulle kjøpe en X2 istedet, men jeg tror det vil være litt bortkastet for mitt bruk. Jeg er en veldig lite krevende bruker, og bruker det absolutte minimum av programmer. Her vil det gå mest i spilling, nedlasting og surfing. Det er jo noen spill som drar nytte av dual core nå, men det er ikke mange. Jeg vil ikke legge mer penger i CPU, for så å være avhengig av at nåværende og fremtidige spill støtter det for å dra skikkelig nytte av den. Men prøv gjerne å overbevise meg!

 

Club3D 7900 GT: Greit kort? Billigste 7900GT-kortet og det er faktisk klokket litt høyere enn Asus-kortet som jeg vurderte først.

 

Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024): Virker som gode brikker med CAS 2.

 

Hva med kabinettet og psu'en jeg har valgt? DVD-brenneren? Harddisken er jeg ikke så sikker på enda, men det virker som en bra disk. Vurderer og kanskje kjøpe en rask systemdisk etterhvert. Er det nødvendig eller vil det ikke gjøre så mye med den generelle ytelsen?

 

 

En annen ting jeg lurer på er kjøling. Jeg har ikke tenkt å overklokke, ihvertfall ikke med det første. Vil det være nødvendig med noe bedre kjøling enn boxed cpu-kjøler og de to viftene som følger med kabinettet? Og hvordan er støynivået på boxed-kjøleren?

 

 

Kom med forslag hvis dere synes det er noe jeg bør endre på. Jeg er åpen for alt, og jeg har egentlig ikke et budsjett. Jeg vil bare ha mest mulig for pengene. Som jeg sa så blir det sannsynligvis ikke noe overklokking, men jeg kan ikke utelukke det helt.

5982819[/snapback]

 

Heisann :!: oppsettet ser veldig bra ut det... jeg selv ville valgt opteron da, da de er mere stabile, men siden du ikke skal overklokke er det vel greit nok :thumbup:

 

kom med bench resultat når du prøver pc´en da :whistle:

Lenke til kommentar
Apropos den boxed kjølern til amd den fungerer som den skal men ikke mer enn det, personlig så kjøper jeg en "bulk" CPU som vil si at det ikke medfølger kjøler med cpu`en. for da har du valget selv.

5982840[/snapback]

Er ikke sikker på om den Zalman-kjøleren støtter AN8 32X, ser ihvertfall ikke noe til det på den listen. Hvor nødvendig er det egentlig med en bedre kjøler? Kan cpu'en bli varm og ustabil med boxed-kjøleren? Skal jo også ha de to 120 mm viftene som følger med kabinettet. Støy er ikke så viktig for meg, så lenge det ikke bråker altfor mye. Skal se litt nærmere på det, men det ville vært mye lettere for meg å bare bruke boxed.

 

Ellers med selve oppsettet er det kun harddisk jeg ville revurdert.

5982874[/snapback]

Blir nok den Hitachi-disken da, den som kom best ut i testen ihvertfall. Men det er en ting den ikke har, 16 MB cache - har det egentlig noe særlig å si på ytelsen?

Lenke til kommentar

Hello..

 

Nettopp bestilt ny PC selv, og den er omtrent identisk med denne du har satt opp. Jeg har fått det meste av deler nå, mangler kun skjermkortet (gikk for Gainward 7900GT til slutt).

Dette med skjermkortet er forresten grusomt! Jeg har faktisk bestilt flere andre skjermkort, fra forskjellige nettsteder, men problemet er at de ikke leverer. Selv om de skriver at de har flere inne på lager, eller at de vil få inn nye skjermkort snart, så stemmer det ofte ikke. Komplett f.eks. har utsatt to forskjellige 7900 skjermkort i nærmere 20 dager. Hver gang datoen de skal sende kommer, så hoster de opp ny dato. Samme skjedde meg med mpx og shg også. Tror det er akutt mangel på 7900GT(X) kort om dagen. DERFOR: bestill umiddelbart, og følg nøye med om kortet faktisk blir sendt, hvis ikke kan du ringe og spørre hva som skjer, eller bestille fra annen leverandør. Du er nok uansett klar over at det er vanskelig å finne leverandører med disse kortene for tiden, men hvis du vil unngå å sitte og vente som jeg gjør, så vær obs.

For øvrig gleder jeg meg til å se maskinene våre i action. Sammensetningen av komponenter tror jeg er så godt som perfekt til den prisen, og med tanke på hva maskinene blir brukt til. CPU f.eks: slik jeg har forstått det, er den største fordelen med dobbelkjerne, at man kan kjøre to prossesser samtidig. F.eks spille oblivion og brenne DVD. Dette kommer jeg aldri til å gjøre, så mine 3700+ kan jobbe hardt og lenge med å bearbeide hva enn TES Oblivion har å by på :) og med god hjelp fra 7900GT har jeg stor tro på resultatet.

Hovedkortet har jeg også hørt masse godt om. Dette har jeg allerede fått i posten og installert i kabinettet, og det ser direkte herlig ut. Håper kabinettet du har bestilt har vindu, for med heatpipes i kobber er det et flott syn når man har fått gjemt bort alle kablene :) I tillegg virker det veldig praktisk, håndboken som fulgte med er veldig oversiktlig, så selv om jeg aldri har montert en data før på egenhånd har alt gått som smurt frem til nå. For øvrig er den eneste synlige forskjellen mellom dataen du bestiller, og den jeg har bestilt, kabinettet. Jeg gikk for Sunbeam Trio som du sikkert har sett på microplex.no. Fulgte med 550W strømforsyning i tilbudet, og etter å ha lest noen reviews om det fant jeg ut at det passet meg ypperlig. Kjøleløsningen i dette kabinettet er forresten elendig har jeg funnet ut, men lite for meg å gjøre med det nå :)

 

Konklusjonen må være at jeg støtter pc-valget ditt fullt ut! Men bestill i tide! Når jeg bestilte mitt gainward-skjermkort var det svært få igjen på lager..

Lenke til kommentar

å ha vindu kan være en smart løsning, støv, ødelagte vifter, en ide for en som ikke vet og ikke har lov å gå inn i en pc, spørre, lære mer selv etc. søvndyssende.

 

oblivion støtter x2? vil det si at det fungerer som evt mer en 3000mhz. i tester?

 

1.8 x2 opteron ville hatt null problem med 2xgtx

Lenke til kommentar

Takk for tilbakemeldingen. Det har ikke blitt så jeg har bestilt enda, men jeg er veldig fornøyd med oppsettet og enda mer fornøyd nå. Var nesten klar til å bestille for noen dager siden, men det var noen andre ting som kom opp, så jeg vil få unna det før jeg begynner å styre med å kjøpe og sette sammen PC. Har faktisk gått så langt som å tenke at jeg kanskje skal vente på Conroe, for det er egentlig ikke noe bråhast med ny PC for meg. Men det går selvfølgelig ikke an å bare vente hele tiden siden det alltid kommer noe nytt, så jeg får se hva det blir.

 

Kabinettet jeg tenker på har ikke vindu. Ville kanskje vært noe det, men det koster litt mer og jeg synes ikke det er verdt det. Maskinen vil stå bortgjemt under et bord uansett så. Når det gjelder skjermkort så tror jeg pyton.no, som jeg har tenkt å bestille noen deler fra, har noen inne. Men det kan selvfølgelig endre seg frem til jeg bestiller.

 

Du må komme med noen resultater når du har fått opp PC'en!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...