Gå til innhold

Ny kikkert m/autofokus

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

(Jeg håper jeg valgte riktig forum, for kikkert er jo et "objektiv"?).

Uansett, er det noen som har tips om en kikkert m/autofokus? Jeg har ikke så mye erfaring med dette, og ønsker derfor hjelp. Jeg har tittet på www.xxl.no, men fant egentlig ingenting som passet.

Kikkerten trenger ikke å være liten, men skal ha minst 8X "zoom" (gjerne 10X hvis mulig), bra lysfølsomhet og skarphet. Helst under 2000,-, er det mulig?

EDIT: Hvis kravene blir for store iforhold til prisen, så kan jeg skjønne det... men tips mottas likevel! :)

Endret av freq_flyer
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor autofokus? Har faktisk aldri vært borti kikkert med autofokus og skjønner heller ikke behovet for det. Du kan få en brukbar kikkert UTEN autofokus for 2-3000. Dersom du skal ha en med autofokus og til den prisen kan jeg med 99% sikkerhet si at det er en dårlig kikkert optisk sett.

For kjøp av kikkert anbefaler jeg www.naturogfritid.no (best på kikkert/teleskop i Norge). De kan komme med gode råd og kanskje et tilbud om du spør.

Skrevet
Den mest uavhengige uansett merke må vel iallefall sies å være:

http://www.kikkertspesialisten.no/

Hva baserer du det utsagnet på? Natur og Fritid AS er også uavhengige.

Jeg handlet min første kikkert og mitt første teleskop/stativ hos kikkertspesialisten. Min andre kikkert og mitt andre teleskop+++ har jeg handlet hos Natur og Fritid (tidligere norsk naturbokhandel).

Skrevet

Onkelen min har en Steiner-kikkert med autofokus. Husker ikke om den heter Ranger eller Safari, men den er ihvertfall veldig god. Når du ser i den fokuserer du på ting akkurat som vanlig.

Skrevet

Nikon har noen steinbra kikkerter. Har en jeg selv kjøpte for konfirmasjonspenger ( over 15 år gammel ) den er like fin i dag.

Har marinekikkert av midlere kvalitet, og er misfornøyd med denne.

Idag ville jeg valgt Steiner eller Schwarowski ( usikker stavemetode )

De er ikke SÅ mye dyrere, men veldig mye bedre. En kjapp metode for å avgjøre optikkens kvalitet, er å holde kikkerten omlag 30 cm fra øynene, og titte ned på okularet. Dess mer " urund" den delen du skal se ut gjennom, dess dårligere kvalitet. På billigkikkerter er denne ofte helt 5-7 kantet, og med klart ujevne kanter på hver side. På dyrere kikkerter, blir den mer og mer sirkelrund.

Initium

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...