Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Koble til to rutere


Anbefalte innlegg

Prøver å koble opp PC-ene til to rutere, men når jeg kobler til ruter nummer 2 via kabel så detter internett på PC-en ut.

Slik jeg har det nå er PC-en koblet via trådløs til en ruter som er koblet til bredbåndsmodemet. Den andre ruteren ønsker jeg koble til PC-en via kabel.

Hvorfor mister jeg nettet når jeg kobler til ruter nummer 2?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøver å koble opp PC-ene til to rutere, men når jeg kobler til ruter nummer 2 via kabel så detter internett på PC-en ut.

Slik jeg har det nå er PC-en koblet via trådløs til en ruter som er koblet til bredbåndsmodemet. Den andre ruteren ønsker jeg koble til PC-en via kabel.

Hvorfor mister jeg nettet når jeg kobler til ruter nummer 2?

5957022[/snapback]

 

 

Det du behøver å gjøre, er å sette ruter nr. 1 i bridge mode !

 

_nifty_

Lenke til kommentar

Sikker på at jeg trenger å sette ruteren i bridge-mode da?

Vet ikke om jeg fikk det frem i første innlegget, men oppsettet jeg vil ha ser noe slik ut:

Modem --> Ruter1 --> PC <-- Ruter2<--Nettverksdisker

 

Trenger ikke å forwarde internett videre til Ruter2 da jeg skal bruke denne for å koble opp nettverkshardisker til PC-en.

Lenke til kommentar

Problemet er vel at i det du kobler til router 2, vet ikke Windows hvilken av nettverkskortene som går til internett. Windows velger sansynligvis det siste kortet som er tilkoblet. Du kan prøve å reparere trådløskoblingen etter at du har satt i kabelen til det andre nettverkskortet.

 

Alternativt får du søke litt på windows routing eller noe slikt.

 

Et annet problem kan være at begge routerene deler ut ipadresse i samme subnett. F.eks. 192.168.1.x. (de tre første nummrene er like). Det finner du ut ved å skrive ipconfig i et terminalvindu når begge kortene er tilkoblet. I så fall må du endre ipadresse til den ene routeren og dhcp range den deler ut.

 

Du trenger ikke å sette den ene routeren i bridge mode.

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Problemet er vel at i det du kobler til router 2, vet ikke Windows hvilken av nettverkskortene som går til internett. Windows velger sansynligvis det siste kortet som er tilkoblet. Du kan prøve å reparere trådløskoblingen etter at du har satt i kabelen til det andre nettverkskortet.

 

Alternativt får du søke litt på windows routing eller noe slikt.

 

Et annet problem kan være at begge routerene deler ut ipadresse i samme subnett. F.eks. 192.168.1.x. (de tre første nummrene er like). Det finner du ut ved å skrive ipconfig i et terminalvindu når begge kortene er tilkoblet. I så fall må du endre ipadresse til den ene routeren og dhcp range den deler ut.

 

Du trenger ikke å sette den ene routeren i bridge mode.

 

Ørjan...

5959225[/snapback]

 

Ja, regner med at problemet er at Windows ikke vet hvilket av nettverkskortene som er tilkoblet internett. Ruterene har forskjellige ipadresser (har til og med prøvd med en annen ruter som ruter nr. 2 uten noen forskjell i resultatet)

 

Å reparere tilkoblingen etter jeg koblet til ruter nr. 2 virket ikke...

Noen som vet hvordan oppsettet i windos skal være?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...