Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Regnes dette som juks på tentamen?


Anbefalte innlegg

Hei, i morgen skal jeg ha tentamen i Økonomi of informasjonsbehandling. Og i dag når vi fikk forbredelsesarket googlet jeg noe av det som sto i den for og finne ting jeg trengte og ha med. Når jeg gjorde det fant jeg eksamensoppgaven fra i fjor i faget og det er tydeligvis den vi skal ha i morgen, jeg fant den på utdanningsdirektoratets sider.

 

Det jeg lurer på er da hvis jeg printer ut denne og sånt regnes dette som juks? Jeg vet at en del andre har gjort det og jeg har jo sett den del på den men vil læreren stryke meg hvis han finner det ut? Har han lov til det? Det er jo ikke min skyld at de bruker en gammel eksamen som ligger ute. Og jeg lette jo ikke etter den fant den jo tilfeldigvis når jeg googla etter informasjon jeg faktisk trengte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+piuwsgfdk

Hvordan skal læreren finne ut at du har sett oppgavene?

 

Kommentar til forrige: er veldig vanlig at man faktisk får de samme oppgavene som er brukt tidligere. Slipper å trykke opp nye eksemplarer da :)

Lenke til kommentar
Tviler på at dere får den samme oppgaven som ble gitt året før... Hva tilsier at dere skulle fått den samme oppgaven ?

5957192[/snapback]

 

 

Det som tilsier at vi får samme oppgaven er at vi har fått eksakt samme forbredelses ark som ligger ved eksamen for i fjor.

Lenke til kommentar

Det er da overhode ikke juks i mine øyne. Selv om du åpenlyst hadde påpekt for læreren at nettopp denne prøve var tilgjengelig på nettet er det lærerens problem, ikke ditt - og dermed har du ditt på det rene.

 

Opplevde det samme med 3BI-tentamen. Jeg hadde kjøpt inn en bok over de siste 5-års eksamenere i 3BI samt utfyllende fasit. Selfølgelig helt lovlig på vanlig bokhandel, som jeg også hadde stor nytte av da jeg forberedte meg. Stor var gleden da jeg så at over 50% av oppgavene på tentamen var hentet fra tidligere eksamener som jeg hadde lest fasiten til dagen i forveien.

Lenke til kommentar

Jeg vil jo si at jeg er helt enig, det er jo ikke min skyld at prøvene ligger tilgjengelig for alle og enhver. Hadde prøven i dag og har ikke fått høre noe ennå. Men jeg vet at læreren vet hvem som har har fått tak i prøven for noen jeg kjenner har gått til læreren og sagt at vi har fått tak i den via utdanningsdirektoratets side. Men men.

 

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+piuwsgfdk

Læreren har seg selv å takke. Lærere anbefaler jo å øve på gamle eksamensoppgaver, ergo bør vedkommende skjønne hvor landet ligger.

 

Hva for en samvittighetsfull gjeng er dere? Om klassen min hadde funnet ut noe liknende, hadde alle lest nøye på spørsmålene og holdt kjeft om dette :!:

Lenke til kommentar
Læreren har seg selv å takke. Lærere anbefaler jo å øve på gamle eksamensoppgaver, ergo bør vedkommende skjønne hvor landet ligger.

 

Hva for en samvittighetsfull gjeng er dere? Om klassen min hadde funnet ut noe liknende, hadde alle lest nøye på spørsmålene og holdt kjeft om dette  :!:

5964533[/snapback]

 

 

Det var jo det vi begynte og gjøre også, men så var det noen som sa ifra så jeg måtte bare vite om det kunne regnes som juks liksom, er noe dritt og faktisk få bra karakter på tentamen men så blir den annulert fordi du har juksa liksom.

Lenke til kommentar
Læreren har seg selv å takke. Lærere anbefaler jo å øve på gamle eksamensoppgaver, ergo bør vedkommende skjønne hvor landet ligger.

 

Hva for en samvittighetsfull gjeng er dere? Om klassen min hadde funnet ut noe liknende, hadde alle lest nøye på spørsmålene og holdt kjeft om dette  :!:

5964533[/snapback]

 

 

Det var jo det vi begynte og gjøre også, men så var det noen som sa ifra så jeg måtte bare vite om det kunne regnes som juks liksom, er noe dritt og faktisk få bra karakter på tentamen men så blir den annulert fordi du har juksa liksom.

5964668[/snapback]

 

 

Enig, men det burde ikke regnes som juks bare fordi du fant den på nettet, du kunne likeså funnet den i en bok!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Hehe, jeg husker det samme skjedde da jeg gikk på GK. Læreren hadde gitt økonomitentamen til en annen klasse noen uker før, og vi brukte den som øvingsoppgave. Dermed hadde jeg (m.fl.) hele løsningen liggende på disketten vi kunne ta med. Uansett, etter å ha rettet prøven kom det læreren for øre at vi hadde funnet oppgaven. Hun appellerte til vår ærlighet og ba de av oss som hadde funnet oppgaven skrive seg opp på en liste, slik at vi kunne få en ny prøve. Jeg skrev meg på. Hun innså at hun hadde begått en tabbe og beskylte oss aldri for å jukse.

 

Det skjer fremdeles stadig vekk at lærerne gir oss gamle oppgaver - vanligvis ikke hele prøver, men deler av dem. Jeg får ikke dårlig samvittighet av å forberede meg godt, det er ikke mitt problem at lærerne velger den letteste utveien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...