Gå til innhold

Valg av super-zoom


Anbefalte innlegg

Forsøkte å poste i stad, men det gikk dårlig. Prøver igjen...

 

Jeg skal på en lengre padletur i Alaska til sommeren og trenger derfor nytt kamera. Hadde i utgangspunktet bestemt meg for Panasonic FZ30, men økonomien tilsier dessverre at jeg burde gå for noe litt rimeligere. Kameraet vil bli brukt mest til naturfoto, vanlige turbilder osv.

 

Er Panasonic FZ7 et godt alternativ mht bruksområdet?

Jeg er imidlertid litt skeptisk mht støy ved høye ISO-tall og treg autofokus.

 

Ellers ser jeg et problem ved batterikapasiteten siden det ikke lar seg gjøre å bruke engangsbatterier til Panasonics-kameraene. I Alaska kommer jeg til å befinne meg milevis fra nærmeste el-uttak i nærmere tre uker. Vil helst unngå å kjøpe flere ekstra batteripakker til høy pris..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt et Konica Minolta DiMage Z3 i et par år og var utrolig godt fornøyd med resultatet. Vanvittig gode bilde og mange innstillingsmuligheter. Ulempen er jo at KM ikke produserer kompaktkameraer lengre så det blir vel dårlig med oppdateringer etc. Fordelen er jo billedkvaliteten, batterier (LR 06 eller såkalt AA batterier med 2400mAh) og prisen. Dette kommer du nok ikke til å angre på i forhold til pris etc. Hvis du leter litt etter omtaler og bilder så tror jeg du blir overrasket over hvor godt det er. Ser ingen grunn til å velge DiMage Z5 eller Z6 da det i utgangspunktet bare er litt forskjell på oppløsningen men Z3 koster rundt 2000,- Kjøper du da en eller to SDbrikker på et par GB så har du nok plass til noen ukers shooting.

Lenke til kommentar

Synd du ikke hadde feitere lommebok nå, for FZ30 ville jeg ellers varmt anbefale. Iallfall til normalt bruk. Det er klart at batterier er en vital ting når man er langt ute i skauen i lenger tid. Jeg har kjøpt ekstra batteri til mitt FZ30, men det har jo sine begrensinger. AA-batterier er helt klart en fordel i slike situasjoner.

 

La meg da få anbefale Olympus SP-500 Ultrazoom, som nå ligger på fra 2500 i nettsjappene. Du har også Canon S2 IS, med 12x zoom, og også bildestabilisator. Begge bruker så vidt jeg husker 4x AA-celler. Tror den ligger omtrent i samme prisleie, iallfall nå som S3 IS er på trappene.

Ikke for å fornærme BMP, men jeg har også testet et KM Z3 mot mitt nå gode gamle Olympus C-750 Ultrazoom (2 generasjoner eldre enn SP-500), og jeg så iallfall klar forskjell i Olympus favør. Både på fargegjengivelse og skarphet. Z3 hadde selvsagt en fordel med sin bildestabilisator, men når jeg brukte støtte til mitt C-750 var ikke dette noe argument lenger. Z3 er også en god del mer klumpete og uhåndterlig (NB! Min helt egne subjektive mening) enn Olympus' ultrazoomkameraer.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke dra over dammen før medio juli, så jeg har et lite håp om at prisene i nettbutikk synker ytterligere, men det bør ned mot 4 høvdinger før FZ30 kan bli en realitet. Veske, minnekort og evt ekstra batterier koster også noen kroner.

 

Har fulgt med på en link om FZ30 på "Fotosidan" (svensk) og brukerne (i tillegg til Manskow her) virker temmelig overbevist.

 

Maskow: Hvor lenge rekker et fulladet batteri i din FZ30? Og hvor lenge ville det rekke dersom du ikke benytter LCD-skjemen (antar at du ikke har prøvd det..)?

Samtidig, en superzoom uten manuell zoomring vil vel dra ekstra strøm av batteriet, eller hur?

 

Er mest sugen på Panasonic egentlig, og tror vel at FZ7 mest sannsynlig holder til mitt bruk, men det er den batteriløsningen som skaper hodebry.

Finnes det ikke adapter med mulighet for å lade batteripakken i felt, slik som det finnes for bl.a. mobiltelefoner?

Lenke til kommentar
Synd du ikke hadde feitere lommebok nå, for FZ30 ville jeg ellers varmt anbefale. Iallfall til normalt bruk. Det er klart at batterier er en vital ting når man er langt ute i skauen i lenger tid. Jeg har kjøpt ekstra batteri til mitt FZ30, men det har jo sine begrensinger. AA-batterier er helt klart en fordel i slike situasjoner.

 

La meg da få anbefale Olympus SP-500 Ultrazoom, som nå ligger på fra 2500 i nettsjappene. Du har også Canon S2 IS, med 12x zoom, og også bildestabilisator. Begge bruker så vidt jeg husker 4x AA-celler. Tror den ligger omtrent i samme prisleie, iallfall nå som S3 IS er på trappene.

Ikke for å fornærme BMP, men jeg har også testet et KM Z3 mot mitt nå gode gamle Olympus C-750 Ultrazoom (2 generasjoner eldre enn SP-500), og jeg så iallfall klar forskjell i Olympus favør. Både på fargegjengivelse og skarphet. Z3 hadde selvsagt en fordel med sin bildestabilisator, men når jeg brukte støtte til mitt C-750 var ikke dette noe argument lenger. Z3 er også en god del mer klumpete og uhåndterlig (NB! Min helt egne subjektive mening) enn Olympus' ultrazoomkameraer.

5953913[/snapback]

 

Neida, du fornærmer ikke, men svigerfar har Olympus C-750 Ultrazoom (han er en sivilarkitekt på 67 årsom har tatt bilder i MANGE år.... uten at det gjør han til verdensmester :p ) og han mener at Z3 var klart bedre. Skjønner ikke hvorfor så mange misliker Z3 nå man ikke har prøvd det ut skikkelig. jeg hadde det i tre og et halvt år og skulle jeg byttet i et nytt superzoom ville jeg gått for FZ30! Men jeg ville ha DSLR og kona et lite kamera for å ha i veska derfor endte vi opp med 350D og IXUS 750. Så jeg er helt enig i at du burde ha FZ30 men synes selv at hvis prisen blir liggende fra 2000 - 2500,- så spiller den nesten ingen rolle hvilket av de det er men jeg kan bare uttale meg om Z3!

Lenke til kommentar
Maskow: Hvor lenge rekker et fulladet batteri i din FZ30? Og hvor lenge ville det rekke dersom du ikke benytter LCD-skjemen (antar at du ikke har prøvd det..)?

Samtidig, en superzoom uten manuell zoomring vil vel dra ekstra strøm av batteriet, eller hur?

 

Er mest sugen på Panasonic egentlig, og tror vel at FZ7 mest sannsynlig holder til mitt bruk, men det er den batteriløsningen som skaper hodebry.

Finnes det ikke adapter med mulighet for å lade batteripakken i felt, slik som det finnes for bl.a. mobiltelefoner?

 

Manskow, om jeg må be :-)

Joda, det er en av fordelene med FZ30. Motorisert zoom drar en god del strøm, for zooming blir det mye av når man først har det. I tillegg er det mange motorzoomkamera som ved oppstart og avslag dytter ut/trekker inn objektivet, og det gjør jo også sitt hvis man stadig drar frem kameraet når det dukker opp noe. Lang tid tar det også ofte. FZ30 er derimot klar til skudd på 1 sek, det er behagelig kjapt, synes nå jeg.

Og jo, det følger med egen lader, du trenger ikke ha kameraet stående plugget inn for lading. Vedr. batteri er det en viktig ting å merke seg. Da jeg skulle ha ekstra til mitt, kostet det i en kjent nettsjappe i Sandefjord, der jeg kjøpte kameraet, ca. 890,- (!). Det synes jeg var vel stivt, og tok en sjekk på eBay. Der fikk jeg hele 2 stk. for samlet kr. 250,- rett i postkassa. De var riktignok uoriginale, men på 800 mAH mot Panasonics 720 mAH. Nå får jeg muligens Afseth som forhandler på nakken men jeg har ikke noe i mot bedre batterier til en brøkdel av prisen.

Vedr. kapasiteten, sier spec'en for FZ30 280 bilder på en lading. Da mitt originalbatteri var ladet opp andre gang, tellet jeg bilder, og det holdt til 450 bilder hos meg, med svært blandet bruk av både blits, stor og liten skjerm osv. Det synes jeg slett ikke er verst for det lille batteriet.

Du lurte også på om det sparer strøm ved å slå av søker, og det gjør det helt klart. Men slå av er en definisjonssak. Det er jo ikke optisk søker på den, så de er snakk om å velge den lille fremfor den store skjermen...

I tillegg er det to modus på bildestabilisatoren (i tillegg til inaktiv). Enten kan den jobbe kontinuerlig, eller bare når man knipser bildet. Sistnevnte drar da selvsagt vesentlig mindre strøm, og har i tester også gitt bedre resultat.

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Beklager, MANSKOW skal det så klart være!

 

Jeg har også sjekka prisene på ekstra batteripakke og det var ikke lystig lesning akkurat. Var jo et lys i tunnelen at det finnes løsninger på det problemet også. Hvor lang tid tok det før E-bay batteriene lå i postkassa?

 

Jeg har et Richo RR30 fra før som tar alminnelig greie bilder dersom det skulle knipe, og som har et lithiumbatteri som varer og varer.. så jeg kommer jo gjennom med det gamle kameraet i bagasjen i tillegg.

 

Når det gjelder oppstartstid så var vel ikke FZ7 en vinner akkurat, nesten 3 sekunder. Tipper at motivet i mange tilfeller har gjemt seg bak nærmeste tre før det kameraet er "skuddklart"...

Lenke til kommentar

Jeg tror det tok en drøy uke eller så. Det var fra Hong Kong. For sikkerhets skyld la jeg inn notis til selger om å merke pakken "Private gift" for å unngå forsinkelser på toll og dritt, det var jo ikke rare verdien uansett. Og det fungerte, den knøttlille pakka kom rett i kassa.

Og så spørs det jo hvilken betalingsmåte som tilbys. Noen selger via kredittkort, andre via PayEx, som jeg benyttet.

Med to slike ekstrabatterier i tillegg til det medfølgende burde det holde en stund. 1500 bilder eller mer er jo faktisk en del bilder.

Lenke til kommentar
Ingen som har hørt hva prisen på S3 blir.?

 

Tja, kikker du på prisguiden her, så ligger den på nettsjappene fra ca. 4.2K og oppover. Det betyr vel at det i følge trenden synker under 4K mot sommeren.

5956306[/snapback]

Næh, hardu sett.! :hmm:

 

I forgårs var jeg på komplett for å se om de hadde fått det, men da lå den ikke ute..

 

& en liten mnd før de får den på lager også... Komplett har jo en horribel pris... Jaja...

 

:blush:

Lenke til kommentar
De var riktignok uoriginale, men på 800 mAH mot Panasonics 720 mAH. Nå får jeg muligens Afseth som forhandler på nakken men jeg har ikke noe i mot bedre batterier til en brøkdel av prisen.
Hehe, neida. Har ikke noe i mot uoriginale batterier. Vi selger de faktisk der jeg jobber, dog ikke så billig som på Ebay. Ang. mah, så er ikke dette et absolutt tall. 800 kan faktisk være dårligere enn 720. Men det kommer an på hvordan produsenten regner ut, hvor mye slingringsmonn de tillater, hvor gode hver mah er og så videre. Men man vet aldri, i dette tilfellet kan hver original mah være dårligere enn hver enkelt uoriginal mah :)
Lenke til kommentar

Ingen som har brukererfaringer med Panasonic FZ7?

Var i en butikk og så på ett i går - det var ganske lite og lett og med mange små knapper. Nå har jeg kanskje store hender, men syntes det var litt fiklete å betjene. Fikk dessverre ikke prøvd kameraet med batterier i.

Har lest flere tester nå, og såvidt jeg kan skjønne så er det kun Akam.no som i særlig grad kritiserer hastigheten på kameraet. Støynivå ved ISO-tall over 200 trekkes fram i samtlige tester, men der er vel ikke FZ30 feilfri heller.

 

Manskow: Du sier tidligere i tråden at FZ30 ikke har optisk søker - noe som innebærer at man MÅ benytte LCD-skjermen for å komponere bildene? Medfører dette riktighet?

Mulig jeg er helt på jordet og har misforstått, men har hatt speilrefleks før og det virker snodig om man skulle stå å "sikte" kun via skjermen med et kamera av dette kaliberet?

 

Antar at FZ7 har samme løsning som FZ30 mht dette?

Lenke til kommentar
...

Manskow: Du sier tidligere i tråden at FZ30 ikke har optisk søker - noe som innebærer at man MÅ benytte LCD-skjermen for å komponere bildene? Medfører dette riktighet?

Mulig jeg er helt på jordet og har misforstått, men har hatt speilrefleks før og det virker snodig om man skulle stå å "sikte" kun via skjermen med et kamera av dette kaliberet?

 

Antar at FZ7 har samme løsning som FZ30 mht dette?

5989765[/snapback]

 

Nu kommer jeg lige Manskow i forkøbet med et svar - jeg har også et FZ30.

 

Nej, man skal ikke sigte via skærmen. Der ER en søger, men den er bare elektronisk - dvs at søgeren er en lille lcd-skærm. Men den ser ellers helt almindelig ud. Du kan altså ikke se nogen gennem den hvis kameraet er slukket. Der ud over synes jeg ikke den er mere besværlig end en optisk søger.

 

Forresten har jeg lige fået et link af min far til en dansk side www.batterier.dk som sælger billige batterier, og har netop bestilt et ekstra til mit FZ30 for 179DKR. Indenfor Danmark er det uden porto eller fragtgebyr, jeg ved ikke hvad de vil have for at sende batterier til Norge.

Lenke til kommentar
...

Manskow: Du sier tidligere i tråden at FZ30 ikke har optisk søker - noe som innebærer at man MÅ benytte LCD-skjermen for å komponere bildene? Medfører dette riktighet?

Mulig jeg er helt på jordet og har misforstått, men har hatt speilrefleks før og det virker snodig om man skulle stå å "sikte" kun via skjermen med et kamera av dette kaliberet?

 

Antar at FZ7 har samme løsning som FZ30 mht dette?

5989765[/snapback]

 

Nu kommer jeg lige Manskow i forkøbet med et svar - jeg har også et FZ30.

 

Nej, man skal ikke sigte via skærmen. Der ER en søger, men den er bare elektronisk - dvs at søgeren er en lille lcd-skærm. Men den ser ellers helt almindelig ud. Du kan altså ikke se nogen gennem den hvis kameraet er slukket. Der ud over synes jeg ikke den er mere besværlig end en optisk søger.

 

Forresten har jeg lige fået et link af min far til en dansk side www.batterier.dk som sælger billige batterier, og har netop bestilt et ekstra til mit FZ30 for 179DKR. Indenfor Danmark er det uden porto eller fragtgebyr, jeg ved ikke hvad de vil have for at sende batterier til Norge.

5990580[/snapback]

 

Her er batterier i Norge:

 

http://www.adem.no/product_info.php?products_id=861

Lenke til kommentar
Manskow: Du sier tidligere i tråden at FZ30 ikke har optisk søker - noe som innebærer at man MÅ benytte LCD-skjermen for å komponere bildene? Medfører dette riktighet?

Mulig jeg er helt på jordet og har misforstått, men har hatt speilrefleks før og det virker snodig om man skulle stå å "sikte" kun via skjermen med et kamera av dette kaliberet?

 

For å supplere Mette litt: Arrester meg hvis jeg tar feil, men jeg mener bestemt å huske at grunnen til at de aller fleste (om ikke alle) ultrazoomkamera ikke har optisk søker er at man i motsetning til speilrefleks jo ikke ser bildet optisk gjennom optikken. Slike små gjennomhullssøkere vil da kun fungere på kamera med lite zoom, da de ellers ikke ville hatt sjanse i måneskinn til å gjengi riktig bildeutsnitt. Det er vel heller ikke akkurat 100% dekning på "vanlige" 3x zoomkamera, men som regel innenfor akseptable rammer, bokstavelig talt....

Og derfor altså elektronisk søker på ultrazoom'er. Det er derfor viktig at denne lille søkeren har tilstrekkelig oppløsning til å kunne gjengi et bilde som man iallfall kan få et visst intrykk av motiv og fokus på. Jeg må innrømme at mitt første ultrazoom, C-700, hadde i dårligste laget oppløsning, og kunne oppleves om noe kornete. Det hadde da også kun 110 000 punkter. Mitt neste, C-750, hadde økt til 180 000 punkter, og var mye bedre. Jeg koste meg i flere år med dette. Nå som jeg har fått meg FZ30, hvorav både søker og stor LCD-skjerm har hele 235 000 punkter, er det et særdeles skarpt og fint bilde på begge skjermer. Det kan selvsagt aldri bli som et speilrefleks, men er altså slik jeg ser det heller intet stort handicap lenger.

Lenke til kommentar

Og når jeg først er i gang, for de som ikke har fått med seg hvor gildt det er med kraftig zoom, her er noen eksempler fra passeringen av RCCL's verdens største cruiseskip utenfor Horten i går kveld. Det er hhv. 0x, 3x, 5x og 10x zoom (12x ble faktisk så nær at jeg da ikke fikk med hele skipet...), og kameraer med vanlig trøtt 3x zoom kommer altså bare til de to første bildene.

 

fz30-0x.JPGfz30-3x.JPGfz30-5x.JPGfz30-10x.JPG

Endret av manskow
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...