Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sendeeffekt D-Link 514 vs Linksys WRT54GL


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på en liten sak til:

 

Jeg skal nå bytte ut min D-Lin 514 som nå har begynt å trøble. Det er flere plasser i huset hvor signalstyrken ikke er god nok. Jeg finner ikke noe sted som sier noe om hvor sterke signaler den sender. Etter hva jeg har forstått så sender WRT54GL ganske bra, men er det noen her som har en viss peiling på forholdet mellom disse slik at jeg kan danne meg et bilde om hvor langt Linksys'en kanskje kan rekke i huset mitt uten å måtte sprites opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på en liten sak til:

 

Jeg skal nå bytte ut min D-Lin 514 som nå har begynt å trøble. Det er flere plasser i huset hvor signalstyrken ikke er god nok. Jeg finner ikke noe sted som sier noe om hvor sterke signaler den sender. Etter hva jeg har forstått så sender WRT54GL ganske bra, men er det noen her som har en viss peiling på forholdet mellom disse slik at jeg kan danne meg et bilde om hvor langt Linksys'en kanskje kan rekke i huset mitt uten å måtte sprites opp?

5947414[/snapback]

 

 

Hei !

 

Jeg har en Linksys wrt54GL med Sveasoft Talisman firmware , på denne er sendestyrken justert opp til 251 mw (21 mw er maks originalt....).

Min base har en helt usannsynlig god dekning i hele nabolaget!

 

_nifty_

Lenke til kommentar

Den er god, _nifty, da vet jeg effekten på Linksys'en, både originalt og mod'et, men hva er sendestyrken på min gamle D-link 514? Jeg har trålet D-Link sine nettsider og klare ikke finne noe tall på dette. :(

 

Det hadde jo vært glimrende å ha god nok dekning uten å installere ekstra firmware. Det får heller komme om jeg ønsker å strekke meg enda lenger ut.

 

Forresten, er det helsefarlig å sende på den styrken du gjør?

(får bare beklage min uvitenhet, men that's life....) :blush:

Lenke til kommentar
Den er god, _nifty, da vet jeg effekten på Linksys'en, både originalt og mod'et, men hva er sendestyrken på min gamle D-link 514? Jeg har trålet D-Link sine nettsider og klare ikke finne noe tall på dette.  :(

 

Det hadde jo vært glimrende å ha god nok dekning uten å installere ekstra firmware. Det får heller komme om jeg ønsker å strekke meg enda lenger ut.

 

Forresten, er det helsefarlig å sende på den styrken du gjør?

(får bare beklage min uvitenhet, men that's life....)  :blush:

5947688[/snapback]

 

Den routeren der mener jeg å sende på 30 mW.

 

Både ja og nei. Dette er bare en liten del av det som normalt mobiltelefoner stråler. Jeg vil tro all stråling på lang sikt kan være farlig. Anbefaler deg ikke å sende på 251 mW, fordi chipsettet i routeren er ikke laga for så stor sendeeffekt. Dessuten, er det ikke lov å sende på mer enn 100 mW i Europa. Det er det vel en grunn til.

Endret av MrGlenn
Lenke til kommentar

Den er super.

 

Nå har jeg bestilt Linksys'en hos mpx, men det ser ut til at jeg likegodt kan prøve å finne fram til firmware'en også, for det sies her at Linksys'en kun sender på 21mW, 9 mindre enn min gamle D-Link, og det tilfredsstiller behovet mitt akkurat pr.dags dato. Jeg prøver meg i så fall på 40-60mW og ser hvordan rekkevidden blir da. Tviler på at jeg noen gang vil sprite den opp til max, jeg ser ikke at jeg skulle ha et slikt behov på kort sikt i hvert fall.

 

Brukerforum er en genial ting, takker så mye for hjelpen!

:!:

Lenke til kommentar
Standard sendeeffekt på Linksysen er 28 mW, og ikke 21 mW.

 

Maks lovlig sendeeffekt i Norge er 100 mW ifølge Post og Teletilsynet.

5948193[/snapback]

 

 

Merkelig at den sto på 21 Mw i utgangspunktet dersom det ikke er standard ;)

 

MEN , det kan jo være en eldre revisjon jeg har av boksen ....

 

 

_nifty_

Lenke til kommentar

En annen ting er du er avhengig at det trådløse klientkortet kan sende like langt som routern den skal kommunisere med. Den skal riktig nok ikke sende fullt så mye data opp normalt, så hastigheten opp bør ikke være den største, men tenk litt over det.

 

Det er ikke bare å øke sender effekten. Støy blir med økning av effekten også økt betraktlig. På testing fant jeg ut at sender effekten på min wrt54g (ver. 2) ble best på ca 84mW..

 

Nå har jeg gått over til en WRT54GX med SRX og den synes jeg er bedre selv enn modda wrt54g når det gjelder hastighet og signalstyrke.

Endret av sesteen
Lenke til kommentar

Normal sendereffekt i Norge er 28mW.

WRT54GL kan sende fra 0-251mW. Det anbefales ikke å øke effekten ut over ca 75mW, da dette fører til at signalkvaliteten blir dårligere (bredt spektrum pga forvregning). Når man ikke når fram, kan en økning ut over 80mW være bedre enn at man ikke mottar noe. Dette er trolig mest aktuelt for wds mode eller der man har mye RFstøy.

En annen sak er at man bør tenke på ekstra kjøling hvis man skal bruke over 100mW, ellers kan man brenne av utgangen.

 

Husk at effekt ikke er alt. Fri sikt og god antenne er absolutt viktigste parametre ved mikrobølge!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...